2023-10-07, 15:02
Medlem
MazeCrazes avatar
Har lite falafel i kylen. Färsk sådan av märket Schysst käk. Det står att det står sig till 22 oktober så efter att ha tillagat en portion så la jag förpackningen med kvarvarande falafel i en plastpåse i kylen. Detta var omkring den 20 september. Fick se nu att det står på förpackningen att falafeleln står sig i två dagar efter att man öppnat den. Hade tänkt mig falafel till middag idag och den luktar gott. Vågar man käka den?
Citera
2023-10-07, 16:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MazeCraze
Har lite falafel i kylen. Färsk sådan av märket Schysst käk. Det står att det står sig till 22 oktober så efter att ha tillagat en portion så la jag förpackningen med kvarvarande falafel i en plastpåse i kylen. Detta var omkring den 20 september. Fick se nu att det står på förpackningen att falafeleln står sig i två dagar efter att man öppnat den. Hade tänkt mig falafel till middag idag och den luktar gott. Vågar man käka den?
20 dagar på en vara som är märkt att hålla 2? Känns tveksamt faktiskt.
Citera
2023-10-07, 16:45
Medlem
MazeCrazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
20 dagar på en vara som är märkt att hålla 2? Känns tveksamt faktiskt.

Ska jag slänga det, menar du?
Citera
2023-10-07, 16:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ingen aning men känns spontant inte som en vara som varit öppnad tio gånger så lång tid som märkt är i bra skick. Luktar denna verkligen okej?
Senast redigerad av Jonas1968 2023-10-07 kl. 16:53.
Citera
2023-10-07, 17:05
Medlem
MazeCrazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ingen aning men känns spontant inte som en vara som varit öppnad tio gånger så lång tid som märkt är i bra skick. Luktar denna verkligen okej?

Ja, den luktar faktiskt okej. Men det kanske inte är värt att chansa. Man vill ju inte bli magsjuk eller nåt.
Citera
2023-10-07, 21:07
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
mjölk flockar sig i kaffet när den är på väg att bli sur. Men då det händer första gången, är mjölken ändå så felfri att det bara är att dricka ur resten ur förpackningen. Det smakar lite gräddigt, men inte alls surt eller illa på något annat sätt om man dricker ur samma dag det flockar sig i kaffet.

Det där är en riktigt bra observation. Den skulle närmast klistras i tråden.

Citat:
Du, han Jonas är överförsiktig om du ser här i tråden. Om det luktar OK, är det OK. Och särskilt vegetariska saker håller så mycket mer än nåt med kött.
Citera
2023-10-07, 22:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken

Du, han Jonas är överförsiktig om du ser här i tråden. Om det luktar OK, är det OK. Och särskilt vegetariska saker håller så mycket mer än nåt med kött.
Brukar generellt inte vara överförsiktig men nästan tio gånger längre än märkningen så känner jag mig tveksam faktiskt.
Citera
2023-10-10, 16:50
Medlem
MazeCrazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken

Har fortfarande kvar falafeln i kylen. Ska lukta på den igen och om det fortfarande luktar gott så kör jag på och käkar det till middag idag. Det står ju trots allt att falafeln ska stå sig till den 22 oktober så då kan det väl inte vara någon större fara om förpackningen varit öppen ett tag?
Citera
2023-10-13, 13:49
Medlem
2n00b4Us avatar
Jag köpte en burk senap på extrapris som ska ha gått ut denna vecka, det verkar inte vara några tillsatser, hur länge håller den tror ni?
Citera
2023-10-13, 13:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Jag köpte en burk senap på extrapris som ska ha gått ut denna vecka, det verkar inte vara några tillsatser, hur länge håller den tror ni?
Senap är fullt med både socker, salt och ättika så det borde hålla långt efter bäst föredag.
Citera
2023-10-13, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Ett halvår till utan problem. Smakar säkert gott om ytterligare ett år. Vem vet, den kanske blir godare med åren. Lagrad senap kanske blir en försäljningssuccé tack vare dig.
Citera
2023-10-14, 06:30
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Ett halvår till utan problem. Smakar säkert gott om ytterligare ett år. Vem vet, den kanske blir godare med åren. Lagrad senap kanske blir en försäljningssuccé tack vare dig.

Den håller säkert i princip i evighet. Det som kan fördärva senapen är inte bakteriellt, utan kemiskt: oxidering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in