2018-05-23, 19:12
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Ja, jättedumt, men jag lät av misstag ett halvt kilo inplastad lax ligga utanför kyl/frys sedan igår runt kl 19 tills nu. Går det att äta? Ser OK ut.
Den skulle jag undvikit.
Citera
2018-05-25, 13:12
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Hur luktar det? Om det luktar ok så hade jag kört på.

Kolla efter mask också
https://youtu.be/UM4RNIAnv5s

Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Den skulle jag undvikit.

Det luktar helt ok. Laxen har legat i kylen sedan dess, och antingen gör jag fisksoppa på det idag eller så kastar jag det.

Fler bud?
Citera
2018-05-25, 13:51
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Det luktar helt ok. Laxen har legat i kylen sedan dess, och antingen gör jag fisksoppa på det idag eller så kastar jag det.

Fler bud?
Du har alltså väntat hela två dagar på att tillaga laxen? Jag hade kasserat ögonaböj.
Citera
2018-05-25, 18:19
Medlem
japanskbruds avatar
slemmig kycklingbröstfilé som inte luktar något alls

tinade ngn kycklingbröstfile i kylen från ica basic .. första försöket att tillaga kyckling .. den tinade på ungefär 2½ dygn i +2 grader.. När jag skulle skära den i småbitar enl receptet så känns ytan som den är hal och täckt av snor .. Den luktar inget alls däremot ..
Sett gordon ramsay kasta liknande slemmig kyckling och bli förfärad i kitchen nightmares..
Kommer jag dö av några bakterieframkallade toxiner om jag äter skiten efter tillagning? risk för matförgiftning?
Citera
2018-05-25, 18:25
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
tinade ngn kycklingbröstfile i kylen från ica basic .. första försöket att tillaga kyckling .. den tinade på ungefär 2½ dygn i +2 grader.. När jag skulle skära den i småbitar enl receptet så känns ytan som den är hal och täckt av snor .. Den luktar inget alls däremot ..
Sett gordon ramsay kasta liknande slemmig kyckling och bli förfärad i kitchen nightmares..
Kommer jag dö av några bakterieframkallade toxiner om jag äter skiten efter tillagning? risk för matförgiftning?
Släng elendet, jag hade aldrig tagit risken nu i värmen
Citera
2018-05-25, 18:28
Medlem
blodigdiarres avatar
2,5 dygn är lite lång tid även vid så låg temperatur. Släng den och köp en ny som du halvtinar i rumstemeratur nån halvitmme, sen kan du skära ner den.
Citera
2018-05-25, 18:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud

ICA-basic är väl importkyckling från tveksamt land med tveksamt ursprung och marinerad i salmonella.. Men om vi åsidosätter detta, så lagar du till (upphettar) den ordentligt och tillräckligt länge, köttet ska ha minst +70 grader C, så är det antagligen safe. Jag förutsätter då fryskedjan innan kycklingen hamnade hos dig var obruten.
-Stek kycklingen minst i 20-30-minutert.

Sannolikt är det helt safe. (Maskindiska dock allt som varit i kontakt med den råa kycklingen i 70 grader. Kör inte något "eco-program".)

Smaklig måltid!
Citera
2018-05-25, 18:35
Medlem
japanskbruds avatar
tack .. smakade lite nu .. va genomstekt .. smakade liquid ass ungefär .. och man blev mjölig i munnen på ngt sätt .. inte sådär trådig i konsistensen som kycklig brukar va..
L
katten lukta på det .. skakade på ena framtassen och gick iväg .. den är dom en avfallskvarn annars
Citera
2018-05-25, 18:37
Medlem
funderar också varför du tinade så länge? räcker med varmvatten på kycklingen i 10 min så kan du nog sätta igång ?
Citera
2018-05-25, 18:39
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
ICA-basic är väl importkyckling från tveksamt land med tveksamt ursprung och marinerad i salmonella.. Men om vi åsidosätter detta, så lagar du till (upphettar) den ordentligt och tillräckligt länge, köttet ska ha minst +70 grader C, så är det antagligen safe. Jag förutsätter då fryskedjan innan kycklingen hamnade hos dig var obruten.
-Stek kycklingen minst i 20-30-minutert.

Sannolikt är det helt safe. (Maskindiska dock allt som varit i kontakt med den råa kycklingen i 70 grader. Kör inte något "eco-program".)

Smaklig måltid!

Och separata skärbrädor och knivar för köttet och allt annat alternativt diska emellan. Handtvätt också.
Citera
2018-05-25, 18:39
Medlem
Du tinade i 2.5 dygn? heh

Nästa gång du ordnar kyckling - så ta den från frysen - in i kylskåpet - så är den tinad när du kommer hem från arbetet.
Citera
2018-05-25, 18:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Och separata skärbrädor och knivar för köttet och allt annat alternativt diska emellan. Handtvätt också.

Japp! -Maskindisk då på 70 grader, handdisk duger inte så bra, om man inte diskar fruktansvärt ordentligt då. (Plastskärbräda, inte en halvgisten skärbräda i trä!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in