2020-09-19, 16:03
Medlem
jbswebecks avatar
Jag ska göra kycklingsallad till lunch, håller sig kycklingen om man tar fram den kvällen innan och låter den tina långsamt i kylen?
Citera
2020-09-19, 16:28
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Jag ska göra kycklingsallad till lunch, håller sig kycklingen om man tar fram den kvällen innan och låter den tina långsamt i kylen?

Naturligtvis håller den över natten plus några dagar till i kylen.
Citera
2020-09-19, 22:39
Medlem
Citat:

Absolut, du kommer ju också antaligen steka eller tillaga den på något sätt? Att tina i kylskåp är bra mycket säkrare än som en del, tinar i micro.
Citera
2020-09-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Har en Ica Asia sötsur sås som varit öppen sen i lördags, stått i kylskåpet sedan dess. Kan jag äta den nu i helgen, eller har den blivit dålig?

Gud ja, min sötsura sås har stått i rumstemperatur i 4 veckor utan och bli dålig.
Citera
2020-09-20, 18:23
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Absolut, du kommer ju också antaligen steka eller tillaga den på något sätt? Att tina i kylskåp är bra mycket säkrare än som en del, tinar i micro.

Jag tänkte steka den på morgonen innan jobbet så rör man ihop salladen efter det.
Citera
2020-09-20, 20:07
Medlem
Citat:
Jag tänkte steka den på morgonen innan jobbet så rör man ihop salladen efter det.

genomstek den ordentligt bara så är det ingen fara, om man förvarar kycklingen rätt så kan det ligga upp till ett år i frys. Och det bästa är att tina långsamt i kylskåp, gör man i rumstemperatur eller micro så finns risken att bakterierna har party. Räkna 5-6 timmar i kylskåpet per 5-600 gr.

Du kan om du har tid också steka den fryst, på låg värme.
Citera
2020-09-21, 02:53
Medlem
bombaccis avatar
hur länge håller soja mjölk efter sista datumet på förpackningen?

Har en som gick ut den 20, har ju precis blivit den 21 så borde ju vara lugnt, men hört att mjölk ska kunna hålla i fyra-sju dagar mer efter sista dagen.
Citera
2020-09-21, 09:42
Medlem
Michael-ScarNs avatar
har en orörd förpackning Scans falukorv i frysen ca 15 minus där
dock gick den ut för 1 år sen, bara att slänga lr
Citera
2020-09-21, 10:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
hur länge håller soja mjölk efter sista datumet på förpackningen?

Har en som gick ut den 20, har ju precis blivit den 21 så borde ju vara lugnt, men hört att mjölk ska kunna hålla i fyra-sju dagar mer efter sista dagen.
Mycket av dessa växtmjölker som säljs idag har bäst föredatum under 2021 och då lär inte en dag över datum ha någon som helst betydelse men allt beror på hur länge den varit öppnad då effekten av UHT-behandling upphör så fort du öppnar. Det är dock enklast att lukta och smaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN
Mat blir normalt inte farlig i en frys. Däremot misstänker jag att en fet produkt som falukorv inte kommer att smaka något vidare efter så lång tid i frysen då fett härsknar.
-15 är dock väl varmt att ha i en frys. Normalt skall det vara minst -18 där. Har du bara -15 så kan det nog påverka hållbarheten.
Citera
2020-09-21, 10:56
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN
Tina i kyl och lukta/provsmaka så har du svaret. Jag hittade en tillagad kycklingfilé som nog har bott i frysen i två år. Den blev perfekt i soppan. =)

Som Jonas skriver så bör du ha det lite kallare i frysen. Jag har -21 i min.
Citera
2020-09-21, 11:20
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Mycket av dessa växtmjölker som säljs idag har bäst föredatum under 2021 och då lär inte en dag över datum ha någon som helst betydelse men allt beror på hur länge den varit öppnad då effekten av UHT-behandling upphör så fort du öppnar. Det är dock enklast att lukta och smaka.

Mat blir normalt inte farlig i en frys. Däremot misstänker jag att en fet produkt som falukorv inte kommer att smaka något vidare efter så lång tid i frysen då fett härsknar.
-15 är dock väl varmt att ha i en frys. Normalt skall det vara minst -18 där. Har du bara -15 så kan det nog påverka hållbarheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Tina i kyl och lukta/provsmaka så har du svaret. Jag hittade en tillagad kycklingfilé som nog har bott i frysen i två år. Den blev perfekt i soppan. =)

Som Jonas skriver så bör du ha det lite kallare i frysen. Jag har -21 i min.

ok tack för svar blir att pröva och maxa frysen
Citera
2020-09-21, 11:25
Medlem
15APRILs avatar
Marinerad vacuum förpackad fläskytterfilé, bäst före 201907.. ätbar? legat i frys hela tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in