2015-03-11, 18:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Hur är det med konserver och bäst före? Förr hörde man att konserver kunde man äta typ oavsett hur gamla de var, men numera står det ju bäst före-datum. Jag har bland annat en konserv med ananasringar som gick ut för ganska exakt ett år sedan. Har även en fin burk konserverade San Marzano-tomater som var bäst före ett halvår sedan. Tänker mig att båda dessa produkter innehåller ju en del syra som kanske påverkar plåtburken negativt så det fälls ut en massa onödigt om man äter efter bäst före-datumet. Vad tror ni? Äta eller kasta?

Datumet på helkonserver är i stort sett bara där för att det måste finnas ett bäst före och jag har för mig dom max får sätta 3 eller om det är 5 år även om det är en konserv som skulle klara 25 år...
Citera
2015-03-11, 20:15
Medlem
NirvanAs avatar
Helfrysta färdigmarinerade kycklingdelar i kartong (ICAs) som gick ut 2014-12-17 (köpte i butiken bara för nån dag sedan) tinade sedan i kylskåp under natten och satte in den i ugnen för 30min sedan.. Kommer jag avlida?
Citera
2015-03-11, 21:41
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Helfrysta färdigmarinerade kycklingdelar i kartong (ICAs) som gick ut 2014-12-17 (köpte i butiken bara för nån dag sedan) tinade sedan i kylskåp under natten och satte in den i ugnen för 30min sedan.. Kommer jag avlida?
Japp detta blir ditt sista inlägg någonsin Nej då har dom varit frysta ända till dom hamnade i kylskåpet och tillagade dan efter kan du vara lugn.
Ät och njut.
Citera
2015-03-12, 22:53
Medlem
Hur länge kan kokta svarta bönor hålla sig i kylskåp? Jag tror det var i tisdags, möjligen måndags, jag kokte dem.
Citera
2015-03-12, 22:59
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Hur länge kan kokta svarta bönor hålla sig i kylskåp? Jag tror det var i tisdags, möjligen måndags, jag kokte dem.

Jag kokade bönor för ett tag sen och hade dem i kylen en vecka ungefär och det gick bra. Skulle säkert gå bra ett par dagar till, men gränsen för mig går nog där nånstans.
Citera
2015-03-13, 16:43
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Färsk vakumförpackad kyckling från Kronfågel som gick ut igår.

Är det min sista måltid eller överlever jag?
Färsk kyckling luktar aldrig gott, så svårt att avgöra.
Citera
2015-03-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Färsk vakumförpackad kyckling från Kronfågel som gick ut igår.

Är det min sista måltid eller överlever jag?
Färsk kyckling luktar aldrig gott, så svårt att avgöra.

Om du inte överlever, så inte beror det på kycklingen.
Jag utgår ifrån att den förvarats som kylvara och att du tillagar den ordentligt.
Dåligt tillagad kyckling är aldrig nyttigt.
Citera
2015-03-13, 19:42
Medlem
C.Girouxs avatar
Idag stekte jag och åt ett oöppnat paket bacon med bäst före-datum 26/2 2013, som jag hittat djupt nere i frysen. Ingen konstig lukt eller smak, trots att bäst före passerat med över två år!
Citera
2015-03-16, 00:26
Medlem
Kan jag äta öppnad burk med inlagd gurka som dessutom gick ut för tre månader sen?
Citera
2015-03-16, 01:37
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Hittade ingen passande fråga.

Pearl River Bridge soya sås, stor flaska öppnad.
Bäst före November 2011. Stått i kylskåp hela tiden.

Jag har lagat mat med den i år och har inte märkt så mycket, mer än att den inte verkar ha så stark smak.

Bör jag kasta?
Citera
2015-03-16, 01:40
Medlem
Om du har möjlighet att öppna förnstret i köket så blir det tillräckligt kallt, eller lägg den i balkongen " täck den med nåt så det inte ser ostädat i balkongen", Annars kan du äta den i varje måltid så äter du upp allt
Citera
2015-03-17, 13:29
Medlem
Hur ska lök (med skal) förvaras för bästa hållbarhet? Det verkar inte finnas någon konsensus kring just lök. Vissa skriver i kylskåp medan andra skriver utan påse i köksskåp. Bör den förvaras mörkt som potatis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in