2013-11-29, 15:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Saltiner/(Göteborgskex).Legat i vanlig fryspåse några månader.Är dom okej eller bara att kassta?
Sådana torrvaror brukar hålla i åratal bara dom förvarats torrt. Dom flesta livsmedelsförtörande bakterier brukar vara beroende av vatten. Borde knappast vara något problem så länge dom upplevs torra och knapriga och smakar okej. Är dom mjuka och tagit upp fukt så lär du märka det.
Citera
2013-12-02, 20:02
Medlem
Krikkitrobots avatar
Upptäckte precis en öppnad påse med varmkorv i kylen som gick ut 28 oktober. Korvarna ser bra ut och luktar ok. Vågar jag slänga i mig dessa?

Öppnade även en burk majonäs för ca en vecka sedan och råkade ställa den i skafferiet istället för kylskåpet. Även denna ser bra ut och luktar ok. Någonting att oroa sig för eller bara att köra?
Citera
2013-12-02, 20:18
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krikkitrobot
Upptäckte precis en öppnad påse med varmkorv i kylen som gick ut 28 oktober. Korvarna ser bra ut och luktar ok. Vågar jag slänga i mig dessa?

Öppnade även en burk majonäs för ca en vecka sedan och råkade ställa den i skafferiet istället för kylskåpet. Även denna ser bra ut och luktar ok. Någonting att oroa sig för eller bara att köra?
Korvarna skulle jag kastat.Mer än en månad gammla.Majonäsen är det troligtvis ingen fara med då dom ju förvaras i rumstemperatur innan dom öppnas.
Citera
2013-12-03, 02:01
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Korvarna skulle jag kastat.Mer än en månad gammla.Majonäsen är det troligtvis ingen fara med då dom ju förvaras i rumstemperatur innan dom öppnas.

Nej, det är inte helt korrekt. Dom förvaras i rumstemperatur innan dom öppnas -men har man väl öppnat tuben/glaset så måste den stå kallt.

Majonäsen smakar nog ganska äckligt nu, mest vinäger kanske. Släng skiten.
Citera
2013-12-07, 18:05
Medlem
A.Apanssons avatar
Ädelost som legat i bilen i ca 2 veckor. Vad tror ni om det?
Citera
2013-12-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Apansson

Ostmögel är som bekant inte farligt, men 2 veckor i en stundtals varm bil? Well, lukta, smaka. Då vet du.
Citera
2013-12-07, 23:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Apansson

Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ostmögel är som bekant inte farligt, men 2 veckor i en stundtals varm bil? Well, lukta, smaka. Då vet du.

Det är väl det som är problemet med "fotsvampsostarna" som luktar/möglar redan från början.

Intressant att veta om dom kan producera gifter, för tex Roquefort producerar ju istället en liten mängd penicillin.

Ang att det inte är farligt med ädelost så finns/fanns det väl en rekommendation att gravida inte skulle äta den.

Återkom gärna med hur det avlöpte, jag har funderat lite kring problematiken själv. Men glatt käkat gammal ost och inte har jag blivit sjuk, men den hade ju inte varit i en bil i 2 veckor heller. Fast nu är det väl inte varmt hela tiden i en bil om du nu är i Sverige i alla fall.
Citera
2013-12-07, 23:19
Medlem
ziongokarlsson@s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasstkniw
Tjena!

Var nere och impulsköpte en vattenmelon på 3,6 kg i fredags, men har inte plats i min extremt lilla kyl. Så jag undrar bara hur länge den pallar att ligga framme i rummet, eller den ligger ju på en hylla i bikhyllan nu, men ändå. Är den fortfarande ätbar? Ah, det är en vattenmelon.

den har ju bara legat sen igår, precis som de resterande i butiken är den naturligtvis ätbar
Citera
2013-12-07, 23:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziongokarlsson@
den har ju bara legat sen igår, precis som de resterande i butiken är den naturligtvis ätbar
Den melonen är nog antingen uppäten eller kastad nu, sådär drygt åtta år senare.....
Citera
2013-12-07, 23:25
Medlem
ziongokarlsson@s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Den melonen är nog antingen uppäten eller kastad nu, sådär drygt åtta år senare.....

ha ha ha fick se det
Citera
2013-12-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziongokarlsson@
ha ha ha fick se det

Skulle vara kul att veta om han verkligen åt upp den dock
Citera
2013-12-07, 23:37
Medlem