2017-04-09, 17:21
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Det borde inte vara något problem, men jag har inte provat det själv.
Tack. Tror faktiskt jag gjort det innan, men fortfarande osäker på om det var helt säkert.
Citera
2017-04-10, 20:41
Medlem
teflonpannan69s avatar
Hjälp. Skulle tillaga lite kyckling. Den blev inte helt genomstekt, utan var röd/lite för rosa inuti. La sedan in den stekta kycklingen i kylen.

Kan jag micra/steka upp kycklingen igen och vara safe från bakterier? Eller är det värsta bakteriehärden nu?
Citera
2017-04-11, 18:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Tack. Tror faktiskt jag gjort det innan, men fortfarande osäker på om det var helt säkert.
Säkert att äta är det garanterat om det förvarats rätt. Det enda som möjligtvis kan påverkas är smaken men du blir knappast sjuk av att använda en torrvara efter bäst före.
Citera
2017-04-11, 18:51
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Säkert att äta är det garanterat om det förvarats rätt. Det enda som möjligtvis kan påverkas är smaken men du blir knappast sjuk av att använda en torrvara efter bäst före.
Tack så mycket, den har förvarats rätt.
Citera
2017-04-14, 00:54
Medlem
CoralinesGhosts avatar
jag glömde en förpackad gravad lax framme i rumstemperatur i sex timmar. Är den ok att äta?
Citera
2017-04-14, 01:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
jag glömde en förpackad gravad lax framme i rumstemperatur i sex timmar. Är den ok att äta?
Kan inte tänka mig att någon mat skulle bli dålig så fort.
Citera
2017-04-14, 01:25
Medlem
Alpha-PVPs avatar
Citat:
Yes. Kan ju bli lite bubbligt i magen, men så brukar det bli på gravad lax. Åt själv en bit jag hade glömt på lunchen 5h senare. Inga problem
Citera
2017-04-14, 07:05
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag testar, och lever på tanken att den ändå är inpackad. 🙂
Citera
2017-04-14, 11:23
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Jag testar, och lever på tanken att den ändå är inpackad. 🙂

Gravad och inpackad … herregud.
Den skulle du kunna låta ligga i dagar.

Du är gravt (sic!) skraj för, eller kanske rättare sagt överskattar tillväxten av, bakterier.
Ta det som konstruktiv kritik, läs på lite.
Det är inte många som tänker efter, utan bara blir hysteriska, eh … oroliga, ursäkta.

Läs t.ex. mina inlägg härovan (23/3 om Brie, 26/3 om kyckling), "Sanningen om mjölk" av Logz från 1/4, och om äggs hållbarhet av Exxus 3/4, för att "komma igång".
Citera
2017-04-16, 11:16
Medlem
Laxpaj som legat i kylen i en vecka, vågar jag lägga den i frysen nu o äta senare eller är den för gammal?
Citera
2017-04-16, 12:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Hjälp. Skulle tillaga lite kyckling. Den blev inte helt genomstekt, utan var röd/lite för rosa inuti. La sedan in den stekta kycklingen i kylen.

Kan jag micra/steka upp kycklingen igen och vara safe från bakterier? Eller är det värsta bakteriehärden nu?
Beror nog på hur länge du haft den i kylen. Att bara micra skulle jag dock inte ge mig på när det gäller kyckling som inte blivit ordentligt genomstekt för mikrovågorna tar ofta lite ojämt. Det är viktigt att den blir helt genomstekt så att du är säker på att ev campylobakterbakterier dör.
Citera
2017-04-16, 16:03
Medlem
2n00b4Us avatar
Hur länge håller en bearnaisesås som man har fått i burk på en pizzeria? Jag tänker mig att den borde hålla ganska länge eftersom pizzerian säkert köper redan färdigblandad bea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in