2015-03-01, 18:35
Medlem
Shoffens avatar
Då kan man ju i stort sett hitta det när som...
Citera
2015-03-03, 15:20
Medlem
le-chefs avatar
En bit vakuumförpackad högrev som har legat i lite för hög temperatur några dagar.. Vet inte exakt vilken temperatur, kanske 10 grader? Märkte nyss att det va lite varmare än vanligt längst ner i kylen. Kan man lita helt på smak och lukt här?
Citera
2015-03-03, 15:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le-chef
En bit vakuumförpackad högrev som har legat i lite för hög temperatur några dagar.. Vet inte exakt vilken temperatur, kanske 10 grader? Märkte nyss att det va lite varmare än vanligt längst ner i kylen. Kan man lita helt på smak och lukt här?

Det köttet brukar stinka något vedervärdigt när det blivit kasst.
Citera
2015-03-03, 18:00
Medlem
le-chefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det köttet brukar stinka något vedervärdigt när det blivit kasst.

haha jo det är väl så.. Kommer öppna förpackningen om en timme så får se då
Citera
2015-03-04, 03:23
Medlem
Hur länge kan blodpudding ligga i kylen i oöppnad förpackning efter bästföredatum?
Citera
2015-03-04, 12:03
Medlem
le-chefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Hur länge kan blodpudding ligga i kylen i oöppnad förpackning efter bästföredatum?

Så länge inte förpackningen är skadad och den inte ser dålig ut är det nog lugnt ett par veckor efter.
Citera
2015-03-07, 23:23
Medlem
Hur länge efter sista förbrukningsdatum vågar man äta ungnötslever som förvarats i kylen? Den jag tänkte äta imorgon blir 2 dagar gammal.

Tänkte själv gå på lukten, verkar den normal kör jag. Däremot vet jag inte hur en lever man ej bör äta brukar lukta.
Citera
2015-03-08, 06:14
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apostrophe
Hur länge efter sista förbrukningsdatum vågar man äta ungnötslever som förvarats i kylen? Den jag tänkte äta imorgon blir 2 dagar gammal.

Tänkte själv gå på lukten, verkar den normal kör jag. Däremot vet jag inte hur en lever man ej bör äta brukar lukta.
Om du har ett kallt kylskåp och har förvarat den på rätt plats så borde det inte vara några problem. Jag skulle ha testat att tillaga den utan tvekan.
Angående lukt så borde det vara som med allt annat kött.
Är det dåligt så lär du reagera.
Citera
2015-03-11, 15:19
Medlem
Starköl som stått bortglömd i garderoben och har utgåttsdatum för ett år sedan? Kan man bli sjuk eller bara bakfull?
Citera
2015-03-11, 16:14
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvilingdeckarna
Starköl som stått bortglömd i garderoben och har utgåttsdatum för ett år sedan? Kan man bli sjuk eller bara bakfull?
Smakar fan.
Du kommer inte vilja dricka den. Släng.
Citera
2015-03-11, 18:13
Medlem
irrblosss avatar
Hur är det med konserver och bäst före? Förr hörde man att konserver kunde man äta typ oavsett hur gamla de var, men numera står det ju bäst före-datum. Jag har bland annat en konserv med ananasringar som gick ut för ganska exakt ett år sedan. Har även en fin burk konserverade San Marzano-tomater som var bäst före ett halvår sedan. Tänker mig att båda dessa produkter innehåller ju en del syra som kanske påverkar plåtburken negativt så det fälls ut en massa onödigt om man äter efter bäst före-datumet. Vad tror ni? Äta eller kasta?
Citera
2015-03-11, 18:33
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Hur är det med konserver och bäst före? Förr hörde man att konserver kunde man äta typ oavsett hur gamla de var, men numera står det ju bäst före-datum. Jag har bland annat en konserv med ananasringar som gick ut för ganska exakt ett år sedan. Har även en fin burk konserverade San Marzano-tomater som var bäst före ett halvår sedan. Tänker mig att båda dessa produkter innehåller ju en del syra som kanske påverkar plåtburken negativt så det fälls ut en massa onödigt om man äter efter bäst före-datumet. Vad tror ni? Äta eller kasta?
Jag åt en burk Ravioli för ett tag sedan som gick ut 2008. Kunde inte märka några fel.
Gissar att burkar som kräver en konservöppnare är tätare men det är bara en gissning.
Har även glaskonserver som var ett år gamla. Märkte inget fel på dessa heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in