Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-29, 22:53
Medlem
zepofans avatar
Kanske skulle frågat i bakningstråden, men det är mer aktivitet här. Hursomhelst så kom jag på att jag skulle baka scones i morgon bitti, men när jag kollade så var mitt bakpulver sen 2011 (nej, jag bakar inte så ofta) kommer det att funka fortfarande? Ska man öka på lite för att vara säker?
Citera
2014-05-29, 23:27
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kanske skulle frågat i bakningstråden, men det är mer aktivitet här. Hursomhelst så kom jag på att jag skulle baka scones i morgon bitti, men när jag kollade så var mitt bakpulver sen 2011 (nej, jag bakar inte så ofta) kommer det att funka fortfarande? Ska man öka på lite för att vara säker?

Rör ner en kvarts tesked bakpulver i en halv kopp riktigt hett vatten (kokt eller från kranen spelar ingen roll). Om bakpulvret omedelbart börjar bubbla, så är det lika bra som nytt. Inga bubblor = släng skiten.

Att dubbla/öka mängden bakpulver om det är gammalt får ingen annan effekt än att det du har bakat smakar riktigt konstigt.
Citera
2014-05-31, 14:39
Medlem
Ri-Fas avatar
Har ett sånt där "pizzakit" i kylskåpet som blivit bortglömt, såg att det gick ut 26:e Maj, tror ni det går att slänga i ordning en pizza på det utan att bli dålig?
Citera
2014-05-31, 15:09
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ri-Fa
Har ett sånt där "pizzakit" i kylskåpet som blivit bortglömt, såg att det gick ut 26:e Maj, tror ni det går att slänga i ordning en pizza på det utan att bli dålig?

Är det ingen mögel så är det bara att köra på.
Citera
2014-06-04, 00:38
Medlem
Köpte vakuumpackad varmrökt Böckling ikväll, glömde ställa in den i kylen så den stod väl 2-3 timmar i rumstemperatur, eller över rumstemperatur, det är så jäkla varmt, kanske 26 grader inne. Har hört man ska vara väldigt försiktig med fisk för listeria och annat, är det bara att äta ändå? Kanske hjälpte det att den är vakummpackad? Och nej, jag brukar inte tillämpa "lite skit rensar magen" teorin.
Citera
2014-06-04, 00:44
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notyouandme
Köpte vakuumpackad varmrökt Böckling ikväll, glömde ställa in den i kylen så den stod väl 2-3 timmar i rumstemperatur, eller över rumstemperatur, det är så jäkla varmt, kanske 26 grader inne. Har hört man ska vara väldigt försiktig med fisk för listeria och annat, är det bara att äta ändå? Kanske hjälpte det att den är vakummpackad? Och nej, jag brukar inte tillämpa "lite skit rensar magen" teorin.
Jag hade käkat den utan tvekan. Har kollit ett paketeringsdatum månne?
Citera
2014-06-04, 08:09
Medlem
Packad i maj och utgår... 10 juni. Lutar nog mot att äta, förpackningen var ändå inte öppnad så då har det inte kommit in andra bakterier.
Citera
2014-06-05, 09:14
Medlem
nioss avatar
Åt 1 månad gammal skinka (öppnad förpackning men förvarad i kylen), endast 1 bit åt jag, borde väl vara lungt?
Citera
2014-06-05, 09:18
Medlem
Kokt? Rökt? Jag hade aldrig klarat det, men har du stålmage så...
Citera
2014-06-05, 09:26
Medlem
nioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notyouandme
Kokt? Rökt? Jag hade aldrig klarat det, men har du stålmage så...

Rökt. Fan säg inte så.. sitter på jobbet och har världens känsligaste mage.
Citera
2014-06-05, 11:47
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nios
Rökt. Fan säg inte så.. sitter på jobbet och har världens känsligaste mage.

Om du är ung och stark med normalt immunförsvar så går det säkert bra.

Faran med gammal rökt skinka är ju att det kan bildas Listeria., vilket kan vara farlig för äldre, sjuka, och gravida.

Dessutom så kan du bara vara lugn där du sitter på jobbet. En listeriainfekton har en inkubationstid på flera veckor
Citera
2014-06-05, 16:28
Medlem
Är det lugnt att laga mat, låta det stå i rumstemp i 5-10 timmar för att sedan äta det? Jag har ingen micro på jobbet, dock har vi kyl. Jag äter hellre ljummen mat än kall. Vad tror ni om det? Spelar det någon roll vad det är för något? Jag tänkte äta, sallad, lax bakad på runt 125 grader och pocherade ägg. Finns det några rätter som man absolut inte ska låta stå i rumstemp för att sedan äta.

Ibland gör jag maten kvällen/dagen innan och äter till middag/lunch. Då står det i min kyl, vad tror ni om att ha den ute i rumstemp dagen efter och äta den ljummen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in