2016-01-05, 18:17
Medlem
Flyttade för typ ett halvår sedan och flyttade med ett paket fryst kyckling och ett paket butiksmalen köttfärs (hållbarhetstid bara två dagar eller liknande men frystes in innan detta hade passerats). Varorna var väl i rumstemperatur när de transporterades typ tre timmar eller så. Bör det vara okej att äta?

Och ja, jag tänker självklart lukta och smaka först när jag stekt på det.
Citera
2016-01-06, 15:41
Medlem
Har köttfärs som gick ut igår, var inte vacuumförpackad. Lagade shepherds pie med den idag, ska lägga ut formen på balkongen nu så den blir kall fort, sen lägga i matlådor. Kan jag äta imorgon eller bör jag frysa ner?
Citera
2016-01-07, 00:05
Medlem
Wzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Ja, den frågan har ju inte ställts förut! Bara att hiva ut om två veckor eller så.

Haha, skulle bara provocera bitterfittan Drack upp den utan att dö, samma gällde brödet och matlådan som stått i kylen en vecka.

Tack för alla hjälpsamma svar. Ni är stjärnor.
Citera
2016-01-07, 13:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wzzy
Haha, skulle bara provocera bitterfittan Drack upp den utan att dö, samma gällde brödet och matlådan som stått i kylen en vecka.

Tack för alla hjälpsamma svar. Ni är stjärnor.
Gissar att det är mig du menar? Vad jag kan säga är att det inte är så förbannat lätt att veta om det är någon som vill provocera eller om det faktiskt är en komplett idiot bakom tangentbordet. Man blir ganska trött av dessa ständigt återkommande och totalt meningslösa frågor som om man kan dricka mjölk som gick ut igår, om tre dagar gamla ägg fortfarande går att äta, om salt som gick ut för en månad sedan är giftigt osv.

Några allmänna tips:

1. Tänk själv!
Är det rimligt att något som förpackades för 12 månader sedan kommer att bli dåligt exakt när BF passeras? Ju längre hållbarhet en produkt har, desto längre efter BF är den helt OK.
Är det rimligt att tro att något som används som konserveringsmedel (salt t.ex.) skulle bli dåligt för att det ligger i ett paket?

2. Bäst före och sista förbrukningsdag är inte detsamma!
"Bäst före" är ett relativt nytt påfund och jag hävdar att det är producenternas lobbyverksamhet som ligger bakom för att tjäna mer pengar på osäkra konsumenter.

3. Se, lukta och smaka.
Detta har fungerat i flera hundra år tidigare, varför skulle det sluta att fungera nu?
Hur gör ni med tillagad mat i kylskåp eller frys som saknar datummärkning? Eller med en förpackning där vacuumet släppt men datumet inte gått ut? Grädden som glömdes två timmar i en varm bil innan den ställdes i kylen, kommer den att vara OK fram till BF-datum?

4. Lock skyddar inte mot bakterier.
Många gånger så skriver många som glömt mat på köksbänken att det varit lock på. Har man inte en fruktansvärt äcklig miljö i sitt kök så spelar det mindre roll, det är fortfarande luft under locket. Viktigare är om man varit i med fingrarna eller en sked man slickat på, då hjälper inga lock i världen.
Citera
2016-01-07, 15:59
Medlem
ak88s avatar
glömde att lägga gorbys i frysen, dem har legat framme en dag. kan jag äta dem ?
Citera
2016-01-07, 20:17
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ak88
glömde att lägga gorbys i frysen, dem har legat framme en dag. kan jag äta dem ?
Ja. Det bör inte vara några problem. Ät upp dom snart bara. Att frysa dom igen och låta dom ligga länge är ingen bra ide.
Citera
2016-01-07, 20:20
Medlem
Potatis som fått groddar. Kan man kapa av oxh skala? Eller giftigt som med grön?
Citera
2016-01-09, 03:15
Medlem
Schweppes99s avatar
öppnad förpackning med nötfärs som legat i kylen i 3-4dagar och blivit grå.
Citera
2016-01-09, 11:03
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Potatis som fått groddar. Kan man kapa av oxh skala? Eller giftigt som med grön?

Helt ok. Nästa steg är att potatisen skrumpnar/mjuknar. Jag brukar då välja ut de fastaste och kasta resten.
Citera
2016-01-09, 11:05
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweppes99

Själv köper jag bara köttfärs om jag vet att jag kommer att använda den inom ett dygn.
Citera
2016-01-09, 14:11
Bannlyst
Köpte nötfärs för 2 dagar sen som var packad 7 januari och stod sista förbrukningsdag 7 januari. (Varför samma dag?) Kan jag ändå steka den och äta idag eller bör jag slänga? Stekte halva i torsdags, varit i kylen sen dess.
Citera
2016-01-09, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schweppes99

Nötfärs blir alltid så, frågan är om de är ok att äta den? Min har också blivit det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in