Citat:
Ursprungligen postat av
Wzzy
Haha, skulle bara provocera bitterfittan

Drack upp den utan att dö, samma gällde brödet och matlådan som stått i kylen en vecka.
Tack för alla hjälpsamma svar. Ni är stjärnor.
Gissar att det är mig du menar? Vad jag kan säga är att det inte är så förbannat lätt att veta om det är någon som vill provocera eller om det faktiskt är en komplett idiot bakom tangentbordet. Man blir ganska trött av dessa ständigt återkommande och totalt meningslösa frågor som om man kan dricka mjölk som gick ut igår, om tre dagar gamla ägg fortfarande går att äta, om salt som gick ut för en månad sedan är giftigt osv.
Några allmänna tips:
1. Tänk själv!
Är det rimligt att något som förpackades för 12 månader sedan kommer att bli dåligt
exakt när BF passeras? Ju längre hållbarhet en produkt har, desto längre efter BF är den helt OK.
Är det rimligt att tro att något som används som konserveringsmedel (salt t.ex.) skulle bli dåligt för att det ligger i ett paket?
2.
Bäst före och
sista förbrukningsdag är inte detsamma!
"Bäst före" är ett relativt nytt påfund och jag hävdar att det är producenternas lobbyverksamhet som ligger bakom för att tjäna mer pengar på osäkra konsumenter.
3. Se, lukta och smaka.
Detta har fungerat i flera hundra år tidigare, varför skulle det sluta att fungera nu?
Hur gör ni med tillagad mat i kylskåp eller frys som saknar datummärkning? Eller med en förpackning där vacuumet släppt men datumet inte gått ut? Grädden som glömdes två timmar i en varm bil innan den ställdes i kylen, kommer den att vara OK fram till BF-datum?
4. Lock skyddar inte mot bakterier.
Många gånger så skriver många som glömt mat på köksbänken att det varit lock på. Har man inte en fruktansvärt äcklig miljö i sitt kök så spelar det mindre roll, det är fortfarande luft under locket. Viktigare är om man varit i med fingrarna eller en sked man slickat på, då hjälper inga lock i världen.