2013-05-03, 23:14
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungsp
Halloj!

Jag köpte entrecote på coop igår, det var förpackat samma dag. Idag tog jag fram köttet och lät det stå framme i två timmar medan jag tränade (det stod i receptet att man skulle låta det bli rumstempererat innan man steker). När jag kom hem upptäckte jag att köttet blivit grått längs med ena kanten. Urk! Är det bara att kasta nu? Ska kött verkligen bli grått av att stå framme (i sin förpackning) så kort tid? Kommer jag bli sjuk av de nu bakterieinfesterade köttbitarna om jag äter dem?
Kött, och då speciellt nörkött, oxiderar i kontakt med syre och blir då grått, ibland med en dragning åt grönt. Detta är enbart kosmetiskt och påverkar inte smaken eller kvalitén på köttet.
Citera
2013-05-03, 23:22
Medlem
Är det säkert att det bara är oxidation och inte bakterier? Jag öppnade aldrig förpackningen. Vill inte kräkas imorrn. Ifall det är bakterier kanske jag ska göra dem genomstEkta för att vara säker.
Citera
2013-05-03, 23:27
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Är det säkert att det bara är oxidation och inte bakterier? Jag öppnade aldrig förpackningen. Vill inte kräkas imorrn. Ifall det är bakterier kanske jag ska göra dem genomstEkta för att vara säker.
Nej, det hinner inte bli bakterietillväxt på bara några timmar. Om du är orolig kan du skölja köttbiten i kallt vatten och klappa den torr innan du tillagar den. Finns några bakterier, vilket jag inte tror det gör, så finns de bara på ytan. Det här är ju helt kött vi talar om, sådant som kan hänga i ett par, tre veckor för mörning.
Citera
2013-05-03, 23:38
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Som Byline skriver är det ju en hel köttbit det handlar om, och eventuella bakterier finns på ytan. Även om du inte sköljer köttet, så dör ju bakterier vid sådan kraftig upphettning som krävs för att tillaga en entrecôte med bra stekyta.
Citera
2013-05-04, 00:00
Medlem
Önskar jag kunde vara självsäker som ni. Det finns typ klibbigt slem i köttet, ska det vara så? Haha ber om ursäkt om jag är jobbig
Citera
2013-05-04, 00:12
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Önskar jag kunde vara självsäker som ni. Det finns typ klibbigt slem i köttet, ska det vara så? Haha ber om ursäkt om jag är jobbig
Har du ingen mobilkamera? Ta en bild och släng upp vettja.
Citera
2013-05-04, 00:34
Medlem
Too late, har redan lagat till dem äter dem sen om jag vågar. Men du vet hur en köttbit består av olika "delar" med tillexempel vita fettränder emellan? Man kan sära på dessa "delar" och där emellan var det slemmigt, som totalgenomskinligt snor ungefär. En del av det hade runnit ner under köttstycket i förpackningen så undersidan var slemmig. Har aldrig sett det förut (har inte kollat efter det heller) så blev fundersam. Men köttet luktade ungefär som kött brukar. Kan inte säga att det luktade gott för jag tycker inte något rått kött brukar lukta gott, men det luktade inte illa iallafall /endnovel
Citera
2013-05-04, 02:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Är helt nötkött dåligt så brukar det dock märkas på lukten och smaken. Så länge köttet luktar illa så borde det vara okej. Är du osäker så bör du dock steka den "well done" och luktar det pyton när du öppnar så skall du ju naturligtvis inte äta den men jag har svårt att tänka mig att några farliga bakteriehalter hinner växa till på bara några timmar, speciellt inte i obruten förpackning.
Citera
2013-05-04, 06:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är helt nötkött dåligt så brukar det dock märkas på lukten och smaken. Så länge köttet luktar illa så borde det vara okej. Är du osäker så bör du dock steka den "well done" och luktar det pyton när du öppnar så skall du ju naturligtvis inte äta den men jag har svårt att tänka mig att några farliga bakteriehalter hinner växa till på bara några timmar, speciellt inte i obruten förpackning.
Alltid lär man sig nåt...
Citera
2013-05-04, 09:22
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Too late, har redan lagat till dem äter dem sen om jag vågar. Men du vet hur en köttbit består av olika "delar" med tillexempel vita fettränder emellan? Man kan sära på dessa "delar" och där emellan var det slemmigt, som totalgenomskinligt snor ungefär. En del av det hade runnit ner under köttstycket i förpackningen så undersidan var slemmig. Har aldrig sett det förut (har inte kollat efter det heller) så blev fundersam. Men köttet luktade ungefär som kött brukar. Kan inte säga att det luktade gott för jag tycker inte något rått kött brukar lukta gott, men det luktade inte illa iallafall /endnovel
Luktar det gott och "köttigt" så är det finfint att äta. Kött som börjar bli dåligt, stinker.
Man skall inte hålla på och pilla och titta för mycket, för då blir det ju omöjligt att äta vissa saker som inälvsmat, skaldjur och mögliga ostar. Lär dig lita på ditt luktsinne istället.
Senast redigerad av Byline 2013-05-04 kl. 09:25.
Citera
2013-05-05, 09:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ledsen. Det är lätt att göra fel när man sitter och skriver med mobil. Ordet inte verkar ha fallit bort från mitt inlägg.
Citera
2013-05-05, 11:23
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Haha även jag lärde mig något nytt här, extra mörad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in