2012-09-05, 02:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oansvarig
Vet inte riktigt om det här räknas som mat men ändå:

jag har ett antal Gainomax Recovery tetrapak som gick ut den 31/8, någon som vet hur länge de är drickbara?
Drycker brukar hålla ganska länge över tiden så är dom oöppnade så är det nog inget större problem att dricka dem året ut åtminstone.
Citera
2012-09-05, 04:01
Medlem
Locri-Buffys avatar
Hur länge står sig "Eriks lime-aioli" i kylen? Och hur länge håller sig hemgjord vitlöksolja (olivolja+vitlök) i rumstemp om man tar bort vitlöksbitarna?
Citera
2012-09-09, 17:51
Medlem
Hur länge håller en öppnad burk hoisinsås? Står tre dagar men det finns inte en chans i världen att hinna använda en burk på den tiden.
Citera
2012-09-12, 16:11
Medlem
kelebs avatar
När jag efter att ha handlat var jag stressad och råkade lägga de färska laxkotletterna i skafferiet istället för i kylskåpet, något jag upptäckte nu ca 24 timmar senare. Kotletterna har alltså legat i ca 20℃ i 24 timmar. Hur är det att äta dem? Dålig smak? Risk för sjukdomar?
Citera
2012-09-12, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keleb
När jag efter att ha handlat var jag stressad och råkade lägga de färska laxkotletterna i skafferiet istället för i kylskåpet, något jag upptäckte nu ca 24 timmar senare. Kotletterna har alltså legat i ca 20℃ i 24 timmar. Hur är det att äta dem? Dålig smak? Risk för sjukdomar?
Om de inte luktar suspekt så skulle jag äta upp dem med god aptit.
Citera
2012-09-12, 16:46
Medlem
a-ntoonss avatar
Tjena,köpte utskuren biff idag nere på Hemköp för ynka 59 Kr/kg. Frågade inte personal om varför det var så billigt, och blev lite suspekt på om det var något fel, då den ändå hade ett utgångsdatum som går ut om cirka 2 veckor, så det var inte någon jättekort hållbarhet samtidigt som köttet såg bra ut. Av personliga erfarenheter tycker jag det är väldigt billigt för en biff, men kanske bara var ett jättebra pris nu när grilltiderna slutar och de vill sälja ut lite. Någon som vet om det kan vara något fel eller om jag bara lyckades hitta ett riktigt bra pris?
Citera
2012-09-12, 17:42
Medlem
kelebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Om de inte luktar suspekt så skulle jag äta upp dem med god aptit.

Tycker väl generellt att fisk alltid luktar suspekt

Skämt och sido, jag stack ned näsan och lukten var väl förvånansvärt svag. Luktade ganska lite. Möjligtvis att det luktade lite surt - vinäger/citron - och/eller torrt typ mjöl. Men det är ingen framträdande doft.
Citera
2012-09-13, 13:01
Medlem
Riiikards avatar
Åt två st majskolvar från Eldorado nu. Såg i efterhand att dem gick ut " 11, 2011". Dem var frysta då kan de la inte göra något? Dem var lite missfärgade tbh, mörka partier här och var ^^
Citera
2012-09-14, 01:34
Medlem
A.Es avatar
Hej,

I morse runt 06:00 tog jag upp något kilo kyckling ur frysen för att töa.

Tinade inte kylen utan på skärbrädan (obruten förpackning) och tillagade inte dem förrens runt 19:30 på kvällen.

Är detta lugnt? Det är inte jag som ska äta kycklingen, därför jag undrar.
Citera
2012-09-14, 02:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riiikard
Åt två st majskolvar från Eldorado nu. Såg i efterhand att dem gick ut " 11, 2011". Dem var frysta då kan de la inte göra något? Dem var lite missfärgade tbh, mörka partier här och var ^^
Är nästan garanterat ingen fara. Det ända som kan hända med saker som ligger för länge i frysen brukar vara att smaken kan försämras men dom blir knappast hälsovådliga så länge dom är frysta.
Citera
2012-09-14, 08:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.E
Hej,

I morse runt 06:00 tog jag upp något kilo kyckling ur frysen för att töa.

Tinade inte kylen utan på skärbrädan (obruten förpackning) och tillagade inte dem förrens runt 19:30 på kvällen.

Är detta lugnt? Det är inte jag som ska äta kycklingen, därför jag undrar.

Ingen fara, är bara under värsta rätmånaden man behöver oroa sig för spnt.

Brukar alltid tina mina frysvaror över dan i rumstemp.
Citera
2012-09-14, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ingen fara, är bara under värsta rätmånaden man behöver oroa sig för spnt.

Brukar alltid tina mina frysvaror över dan i rumstemp.
Rötmånaden är väl en myt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in