2014-08-21, 16:38
Medlem
Fick en stor bit entrecôte från jobbet, fortfarande vakumförpackad. 30/6 packades den, 20/7 var den klarmörad och den gick ut 14/8 alltså en vecka sen. Tror ni den är ok äta imorgon? Äta halva imorgon och frysa in resten. Hur länge håller den i frysen.?
Citera
2014-08-21, 22:07
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Fick en stor bit entrecôte från jobbet, fortfarande vakumförpackad. 30/6 packades den, 20/7 var den klarmörad och den gick ut 14/8 alltså en vecka sen. Tror ni den är ok äta imorgon? Äta halva imorgon och frysa in resten. Hur länge håller den i frysen.?
Jag skulle testat att laga till den om den lagrats riktigt kallt hela tiden. Du lär känna på lukten om den är dålig. Angående frysen så håller sig nötkött väldigt länge i riktig frys temperatur.
Citera
2014-08-21, 22:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K

Om den har förvarats ordentligt kallt och utan avbrott i kylkedjan så ska den vara okej.
Citera
2014-08-24, 10:39
Medlem
Har en fläskfile i kylen som går ut 28de augusti. Kan jag laga den innan den 28de och sen frysa in all fläskfile jag gör? Kommer den hålla då eller måste jag käka upp den innan den 28de?
Citera
2014-08-24, 12:15
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Har en fläskfile i kylen som går ut 28de augusti. Kan jag laga den innan den 28de och sen frysa in all fläskfile jag gör? Kommer den hålla då eller måste jag käka upp den innan den 28de?
Du kan laga och frysa in. Det går alldeles utmärkt.
28e är bara det datum som gäller för senaste tillagning.
Citera
2014-08-24, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Du kan laga och frysa in. Det går alldeles utmärkt.
28e är bara det datum som gäller för senaste tillagning.

Okej tack så mycket!
Citera
2014-08-24, 16:15
Medlem
Hur länge håller öppnad philadelphia ost? Öppnade den i torsdags!
Citera
2014-08-24, 16:16
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axiome
Tills dess att den möglar.
Citera
2014-08-24, 16:23
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axiome

Personligen tycker jag den har gjort sitt när den börjar bli lite vattnig och får lite torra gulnade kanter.
Citera
2014-08-24, 18:46
Medlem
Rembrandths avatar
Hittade en öppnad tub tomatpuré i kylen med ungefär hälften av innehållet kvar, den har legat där sen mitten av juni, strax över 2 månader alltså. Går den att äta fortfarande? Hade nämligen planerat att använda den i en korvgryta idag!
Citera
2014-08-24, 18:49
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Hittade en öppnad tub tomatpuré i kylen med ungefär hälften av innehållet kvar, den har legat där sen mitten av juni, strax över 2 månader alltså. Går den att äta fortfarande? Hade nämligen planerat att använda den i en korvgryta idag!

Det går bra sålänge det inte finns mögel i den. Jag har flera gånger upplevt att det snabbt blir grönmögel i ett öppnat glas tomatpuré. Jag antar att det samma sker i en tub.... Du kan ju spruta ut allt innehåll på en tallrik och titta noga, så du är säker.
Citera
2014-08-24, 18:53
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det går bra sålänge det inte finns mögel i den. Jag har flera gånger upplevt att det snabbt blir grönmögel i ett öppnat glas tomatpuré. Jag antar att det samma sker i en tub.... Du kan ju spruta ut allt innehåll på en tallrik och titta noga, så du är säker.

Ja precis, jag har upplevt detsamma, men på tub var jag osäker eftersom mycket annat som finns på tub i princip har obegränsad hållbarhet. Men jag ska göra som du sa, tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in