2012-12-01, 21:58
Medlem
Bylines avatar
Endast bröd, kakor, och upphettad mat kan frysas om, allt annat är ett säkert recept på att åka på en hejdundrande magsjuka.
Citera
2012-12-02, 21:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Fardiggrillad kyckling:
köpte för 39:- och har den i ugnen på 75 grader, hur länge kan den ligga där?
Är det bättre att kyla ner i kylen och värma när det är dags att äta?
Är det bättre med varmare ugn?
Varmhållning försämrar livsmedlens kvalitet och näringsvärde ganska snabbt och även om det är så varmt att inga bakterier överlever så sker andra rent kemiska processer så skall du förvara kycklingen mer än ett några timmar så är det nog bättre att ha den i kylen och sedan slänga in den i mikrovågsugnen då det är dags att äta.
Citera
2012-12-03, 17:08
Medlem
Tjena grabbar/flickor!

Jag har typ 700gram köttfärs i frysen som jag hade glömt av helt, har legat där i säker 1½-2månader. Kan jag äta det nu?

Jag har inte haft det ute och tinat det och sedan fryst det igen, utan det är endast nedfryst en gång och sedan har det stått.

Tack för svar!
Citera
2012-12-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porker
Tjena grabbar/flickor!

Jag har typ 700gram köttfärs i frysen som jag hade glömt av helt, har legat där i säker 1½-2månader. Kan jag äta det nu?

Jag har inte haft det ute och tinat det och sedan fryst det igen, utan det är endast nedfryst en gång och sedan har det stått.

Tack för svar!
Hade inte tvekat att äta detta, har haft fläskfärsbi frysen i 6 månader och käkat upp det!
Citera
2012-12-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varmhållning försämrar livsmedlens kvalitet och näringsvärde ganska snabbt och även om det är så varmt att inga bakterier överlever så sker andra rent kemiska processer så skall du förvara kycklingen mer än ett några timmar så är det nog bättre att ha den i kylen och sedan slänga in den i mikrovågsugnen då det är dags att äta.

Ok, jag höll den nog för varm lite länge, men är fortfarande frisk..

Köpre en ny färdig kyckling idag - direkt från coops grill, går det att lägga den i kylen och ta den imorgon eller bör deras färdiggrillade käkas upp samma dag?
Citera
2012-12-03, 19:06
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Köpre en ny färdig kyckling idag - direkt från coops grill, går det att lägga den i kylen och ta den imorgon eller bör deras färdiggrillade käkas upp samma dag?

Det kan du göra utan minsta risk.
Citera
2012-12-04, 06:45
Medlem
Jake88s avatar
Jag köpte 1kg nötfärs i söndags och stekte hamburgare av. Dock blev det typ 200g kvar som har legat i kylen ny med en folie bit över sig.

Tror ni man kan äta det`?
Citera
2012-12-04, 10:22
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Jag köpte 1kg nötfärs i söndags och stekte hamburgare av. Dock blev det typ 200g kvar som har legat i kylen ny med en folie bit över sig.

Tror ni man kan äta det`?
Om du menar att det blev rå köttfärs över, så nej det går inte att äta. Vill du dock vara äventyrlig, så måste du tillaga skiten ur den så du tar kål på alla bakterieluskerna..
Om du menar att det blev över av den tillagade hamburgaren, så visst, det går jättebra att äta.
Citera
2012-12-04, 11:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Det är garanterat ingen fara vid lång varmhållning så länge temperaturen är så hög att bakterier inte får fäste. Det som kan förändras är smak och näringsvärde.
Det går garanterat att ha en färdiggrillad kyckling över natten i kylen men du får garanterat en godare kyckling om du inte köper den förrän den dag du skall äta den.
Citera
2012-12-04, 11:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det är garanterat ingen fara vid lång varmhållning så länge temperaturen är så hög att bakterier inte får fäste. Det som kan förändras är smak och näringsvärde.
Det går garanterat att ha en färdiggrillad kyckling över natten i kylen men du får garanterat en godare kyckling om du inte köper den förrän den dag du skall äta den.
Jag är ju ett ensamhushåll och jag är liten i maten så jag vet med bestämdhet att färdiggrillad kyckling håller sig i flera dagar i kylen. Om du rensar den och tar bort benen så håller den sig ännu längre av någon anledning. Varför vet jag inte, men trial & error har lärt mig detta.
Citera
2012-12-04, 12:10
Medlem
Halmbals avatar
Ska på julbord/knytkalas på lördag och jag ska göra Janssons Frestelse.

När vågar jag göra det egentligen? Vill gärna göra det så snart som möjligt nu i veckan. Men har ingen möjlighet att frysa in, endast låta stå i kylen. Hur många dagar kan det klara sig?
Citera
2012-12-04, 12:24
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Ska på julbord/knytkalas på lördag och jag ska göra Janssons Frestelse.

När vågar jag göra det egentligen? Vill gärna göra det så snart som möjligt nu i veckan. Men har ingen möjlighet att frysa in, endast låta stå i kylen. Hur många dagar kan det klara sig?
Om den fortfarande skall smaka skapligt nygjord, så skulle jag inte göra den tidigare än torsdagskväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in