2011-10-28, 16:01
Medlem
Chrysoss avatar
Tja. Tog upp ett par frysta kycklingbröstfiléer som nu ligger i kylskåpet för andra eller tredje dagen tror jag, hur ser ni på detta? Är dem ätbara?
Citera
2011-10-28, 23:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresubin
Jag har köpt rödspättafileer idag men det har blivit ett stort hål i vakumförpackningen på vägen hem från affären. Dom ska tillagas imorgon kväll är det lugnt? eller måste doom frysas?

Ingen fara att stå i kylen över natten
Citera
2011-10-30, 07:19
Medlem
glömde ställa in köttfärsen..

Hallå på er!

Jag köpte köttfärs kl 20.00 igår, vid 02.00, allstå 6 timmar senare ser jag att köttfärsen ligger kvar i ica-påsen på diskbänken. Därefter ställde jag in den i kylen.

Nu till frågan, kl 07.20

Går det att använda köttfärsen nu när den har stått ute i 6 timmar?
Citera
2011-10-30, 07:27
Medlem
crillecrilles avatar
Herregud ja. Inga problem alls.
Citera
2011-10-30, 07:35
Bannlyst
jo det går att äta den fortfarande
Citera
2011-10-30, 07:47
Medlem
Ostkroks avatar
Hade det varit i en restaurang så hade du fått fetglömma den färsen enligt regler osv.

Men nu är du hemma, då har du tre grunder att gå efter.
Lukta på den, titta på den, smaka på den. Om de tre stegen är okej så ska det inte vara någon fara
Citera
2011-10-30, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Hade det varit i en restaurang så hade du fått fetglömma den färsen enligt regler osv.

Men nu är du hemma, då har du tre grunder att gå efter.
Lukta på den, titta på den, smaka på den. Om de tre stegen är okej så ska det inte vara någon fara

ja men den är förpackad, jag har inte använt den ännu. plasten är på!
Citera
2011-10-30, 08:41
Medlem
Bakterier trivs bäst och förökar sig snabbast i rumstemperatur, men som föregående sa, så är det ok om det luktar, ser, och smakar bra. Vid tillagning dör de allra flesta och vanliga bakterier också, så det är förmodligen rätt lugnt.

Köttet är kontrollerat så även det är helt lugnt, men bor du i typ Sudan så borde du kanske ta det lite lugnt med köttet.
Citera
2011-10-30, 08:44
Medlem
Jag skulle ha slängt
Nötfärs är fett och vidrigt, och skall under inga omständigheter ligga i rumstemperatur i 6h såvida man inte tinar upp det.
Citera
2011-10-30, 08:50
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxarn
Jag skulle ha slängt
Nötfärs är fett och vidrigt, och skall under inga omständigheter ligga i rumstemperatur i 6h såvida man inte tinar upp det.
Vad kommer ske efter sex timmar menar du?
Citera
2011-10-30, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Bakterier trivs bäst och förökar sig snabbast i rumstemperatur, men som föregående sa, så är det ok om det luktar, ser, och smakar bra. Vid tillagning dör de allra flesta och vanliga bakterier också, så det är förmodligen rätt lugnt.

Köttet är kontrollerat så även det är helt lugnt, men bor du i typ Sudan så borde du kanske ta det lite lugnt med köttet.

Har dem ICA i sudan?
Citera
2011-10-30, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Vad kommer ske efter sex timmar menar du?
Det redan dåliga köttet kommer att bli ännu dåligare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in