Jag har köpt rödspättafileer idag men det har blivit ett stort hål i vakumförpackningen på vägen hem från affären. Dom ska tillagas imorgon kväll är det lugnt? eller måste doom frysas?
Jag köpte köttfärs kl 20.00 igår, vid 02.00, allstå 6 timmar senare ser jag att köttfärsen ligger kvar i ica-påsen på diskbänken. Därefter ställde jag in den i kylen.
Nu till frågan, kl 07.20
Går det att använda köttfärsen nu när den har stått ute i 6 timmar?
Hade det varit i en restaurang så hade du fått fetglömma den färsen enligt regler osv.
Men nu är du hemma, då har du tre grunder att gå efter.
Lukta på den, titta på den, smaka på den. Om de tre stegen är okej så ska det inte vara någon fara
Hade det varit i en restaurang så hade du fått fetglömma den färsen enligt regler osv.
Men nu är du hemma, då har du tre grunder att gå efter.
Lukta på den, titta på den, smaka på den. Om de tre stegen är okej så ska det inte vara någon fara
ja men den är förpackad, jag har inte använt den ännu. plasten är på!
Bakterier trivs bäst och förökar sig snabbast i rumstemperatur, men som föregående sa, så är det ok om det luktar, ser, och smakar bra. Vid tillagning dör de allra flesta och vanliga bakterier också, så det är förmodligen rätt lugnt.
Köttet är kontrollerat så även det är helt lugnt, men bor du i typ Sudan så borde du kanske ta det lite lugnt med köttet.
Bakterier trivs bäst och förökar sig snabbast i rumstemperatur, men som föregående sa, så är det ok om det luktar, ser, och smakar bra. Vid tillagning dör de allra flesta och vanliga bakterier också, så det är förmodligen rätt lugnt.
Köttet är kontrollerat så även det är helt lugnt, men bor du i typ Sudan så borde du kanske ta det lite lugnt med köttet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!