2022-09-22, 14:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Innehåller mjölk och grädde, bakterier börjar växa efter 2-4 timmar beroende på vad det är för mjölk i rumstemperatur. 6 timmar är i alla fall på gränsen av vad jag hade väntat, borde inte vara några problem då mjölken som används förmodligen är pastöriserad. De flesta infektioner märks inte av och kroppen löser det på egen hand. Så njut av din risifrutti.
Handlar ju här om en produkt i obruten förpackning. Är ju en annan sak om produkten varit öppen så att luftens bakterier fått fritt tillträde.
Citera
2022-09-22, 15:08
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Falukorv

https://fragor.livsmedelsverket.se/o...frukostkorv-n/

"Falukorv har EU-skyddats som "garanterad traditionell specialitet (läs mer > Ursprungsskydd EU) och måste innehålla minst 40% kött, högst 23% fett och högst 65% vatten."

http://www.kunskapskokboken.se/4.143...akta/falukorv/
Klockrent. Fattigmans korv med andra ord. Kött med 64% vätska, av 40% blir det alltså 18% torrvikt. Med andra ord hade jag teoretiskt rätt i påstående ... men på teknikaliteter. Vad lustigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Marabouoreo
Oöppnad Risifrutti som inte gått ut som legat i väskan i rumstemperatur 4 timmar?

Ok att äta? Är lite nojig av mig
Har då klämt utgången risifrutti som legat i rumstemp några dygn utan att få rännskita eller spy av smaken, kör på.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-09-22 kl. 15:12.
Citera
2022-09-22, 18:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Innehåller mjölk och grädde, bakterier börjar växa efter 2-4 timmar beroende på vad det är för mjölk i rumstemperatur. 6 timmar är i alla fall på gränsen av vad jag hade väntat, borde inte vara några problem då mjölken som används förmodligen är pastöriserad. De flesta infektioner märks inte av och kroppen löser det på egen hand. Så njut av din risifrutti.
Börjar växa är en sak, när har de vuxit till en farlig nivå? Dessutom lär en risifrutti vara tämligen bakteriefri när den förpackas, har den sen inte varit utsatt för kontaminering från luft eller kladdiga bestick så är risken för att bli sjuk närmast obefintlig.
Citera
2022-09-22, 20:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Börjar växa är en sak, när har de vuxit till en farlig nivå? Dessutom lär en risifrutti vara tämligen bakteriefri när den förpackas, har den sen inte varit utsatt för kontaminering från luft eller kladdiga bestick så är risken för att bli sjuk närmast obefintlig.
Lär nog inte ha vuxit till en farlig nivå på 4 timmar i en oöppnad Risifrutti.
Citera
2022-09-29, 07:01
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har en massa färsk lax som vart vakumförpackad i frysen, handlar väl om 6 kilo, men de har bäst före datum typ 2020. De har ej varit öppnade och varit stenfrusna sen jag köpte dem. Är det bara attt slänga dem eller?
Citera
2022-09-29, 09:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag har en massa färsk lax som vart vakumförpackad i frysen, handlar väl om 6 kilo, men de har bäst före datum typ 2020. De har ej varit öppnade och varit stenfrusna sen jag köpte dem. Är det bara attt slänga dem eller?
Är väl bara att smaka men jag misstänker starkt att dom kommer att smaka härsket.
Citera
2022-10-03, 13:29
Medlem
Softis...s avatar
Jag brukar laga tomatsås till pasta. Det är lite vatten, krossad tomat, tomatpure, ketchup, buljong, vinäger, socker kryddor, gul lök, vitlök i den. Den står och kokar ihop ett tag.

Hur länge kan såsen stå i kylen innan den blir dålig tro? Jag skulle vilja laga en dubbel sats framöver, som håller i kylen sex dagar.

Vad tror ni?
Citera
2022-10-03, 13:45
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är väl bara att smaka men jag misstänker starkt att dom kommer att smaka härsket.
Just det, risken finns. Lax är fet fisk som kan härskna även i frysen.
Citera
2022-10-03, 13:50
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Jag brukar laga tomatsås till pasta. Det är lite vatten, krossad tomat, tomatpure, ketchup, buljong, vinäger, socker kryddor, gul lök, vitlök i den. Den står och kokar ihop ett tag.

Hur länge kan såsen stå i kylen innan den blir dålig tro? Jag skulle vilja laga en dubbel sats framöver, som håller i kylen sex dagar.

Vad tror ni?
Den innehåller margarin eller olja också, då jag brukar fräsa lök och puré till att börja med.
Citera
2022-10-03, 15:12
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:

Vad tror ni?

Ett par veckor borde inte vara några problem.
Senast redigerad av EastClintfood 2022-10-03 kl. 15:20.
Citera
2022-10-03, 17:42
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Det gör jag med, oftast. Men med riktiga tomater

Ta ett kilo tomat (till ca 500g kött) och koka tillsammans med salt lök vitlök och lite vatten, thats it. Ingen ketchup, ingen puré eller krossad. mK?

Den bör hålla flera dagar i kall kyl.
Citera
2022-10-05, 03:25
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Ett par veckor borde inte vara några problem.
Kör på det. Det är dock ett problem med att göra en stor sats. Jag åt upp all tomatatsås förutom den som jag skulle ha till pastan. =D Det var så gott att jag inte kunde stoppa mig. Haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in