2014-03-15, 11:25
Medlem
LightItAnnies avatar
Fick en falukorv av morsan när hon o syrran va på besök då falukorv inte finns här!! Anyway, dela upp den i bitar o frös in.

Tog fram en bit fryst falukorv från frysen och lade den i kylskopet, den är omsluten av aluminiumfolie. Har haft så mycket att göra så den har legat där i 4 dagar, o jag undrar om den fortfarande är ok och inte en hälsofara.

Alltså - Köpt, fryst, upptinad i kylskåp (dag 4).
Citera
2014-03-15, 12:13
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightItAnnie
Fick en falukorv av morsan när hon o syrran va på besök då falukorv inte finns här!! Anyway, dela upp den i bitar o frös in.

Tog fram en bit fryst falukorv från frysen och lade den i kylskopet, den är omsluten av aluminiumfolie. Har haft så mycket att göra så den har legat där i 4 dagar, o jag undrar om den fortfarande är ok och inte en hälsofara.

Jag skulle inte oroa mig det minsta. Naturligtvis ska du använda dina smak- och luktsinnen också.
Citera
2014-03-15, 12:33
Medlem
Ratis avatar
Citat:

Ingen större fara alls, men stek den hellre än att äta den rå om du vill vara helt säker.
Citera
2014-03-15, 12:41
Medlem
christerys avatar
Citat:

Brukar vara OK efter nån vecka, kan bli lite slemmig på nåt sätt. Men jag skulle inte ens fundera över en 4 dar gammal korv, kanske om den har frysbrännor efter för länge i frysen så är den lite skabbig, eller pga hög fetthalt så har den härsknat. Lukta smaka, men jag gissar till 99% att den är helt underbar.
Citera
2014-03-15, 13:27
Medlem
LightItAnnies avatar
Tack för alla svar, fan vad gott de ska bli me stuvade makaroner o falukorv ikväll!
Citera
2014-03-15, 14:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Använd plastpåsar istället för folie dock för frysning i fortsättningen, folien ger väldigt lite skydd.
Citera
2014-03-15, 14:53
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Tack för alla svar, fan vad gott de ska bli me stuvade makaroner o falukorv ikväll!

Det var en av mina favoriträtter fram tills dess att jag upptäckte falukorv med stuvad vitkål. Prova det någon gång.
Citera
2014-03-15, 16:15
Medlem
eshkoshkas avatar
Gjorde Pulled Pork (tulips) i torsdagskväll. Åt och la resterna i en bytta i kylen. Är det ätbart idag? Hittar info om 180 dagars hållbarhet, men det är väl innan man stoppar den i ugnen.
Citera
2014-03-15, 16:39
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Det var en av mina favoriträtter fram tills dess att jag upptäckte falukorv med stuvad vitkål. Prova det någon gång.
Stuvad vitkål det måste jag pröva. Vitkål kostar ju endast 69 cent per kilo.
Citera
2014-03-15, 17:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maraudeur
Råkade stoppa i mig en skiva varmrökt kött igår kväll. Den var god. Kruxet är att den hade legat framme i ett dygn.

Någon som vet om det är någon risk att jag sitter med botulismbakterier i magen pga detta?
Skulle det ha varit botulinum i köttet så borde du ha märkt symtomen långt innan du skev det här inlägget. Skulle inte oroa mig för det i det här läget.
Citera
2014-03-15, 19:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Gjorde Pulled Pork (tulips) i torsdagskväll. Åt och la resterna i en bytta i kylen. Är det ätbart idag? Hittar info om 180 dagars hållbarhet, men det är väl innan man stoppar den i ugnen.
Borde vara okej bara du luktar och smakar. Brukar märkas om mat är dålig 180 dagar gäller ju dock garanterat bara i obruten förpackning alternativt i frysen. Öppnad förpackning i 180 dagar i kylen så har du nog kompostjord i byttan sen.
Citera
2014-03-15, 22:00
Medlem
Shintas avatar
Experiment: oöppnad grädde (ekologisk, högpastöriserad) med bäst före-datum den 3e mars, ätbart eller ej?

Tillvägagångssätt: Öppnar och förväntar mig att lukta en sur äcklig sak som bara duger till att hällas ut i diskhon, men möter istället något lätt syrat med tjock och krämig konsistens. Hm, creme fraiche? Smakar och finner det högst angenämt, varför inte ta och testa om magen pallar det? Sagt och gjort; sitter och dippar chips i ena halvan och sparar resten till morgondagens gröna ärtsoppa om inget oväntat händer.

Hypotes: Min mage är känd för att tåla allt, förutom ett misstag med en oöppnad två månader datumöverskriden crème fraiche som användes just som dipp och slutade med ett nattligt toabesök. Men även det var över lika fort som det började och därför tror jag att den här grädden inte kommer att vålla något större problem.

Resultat: Återkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in