2010-08-27, 18:31
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Löjligt att människor tror att SD hade kalkylerat med att TV4 inte skulle visa filmen.

Efter att ha hört Åkesson debattera med Scherman är jag beredd att ge dig rätt på den punkten. Jag uppfattar inte Åkesson som en särskilt förslagen person med utvecklat pokerface, och hans upprördhet lät rätt äkta. Så nej, det verkar faktiskt som man trodde att det skulle gå hem.

Återstår att se om man har någon annan film i bagaget, men det är ju än så länge bara spekulation.
2010-08-27, 18:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Nja, snarare sjönk SD som en sten efter artikeln ned mot bottennoteringen i maj.

http://status.st/

Nu kommer du med dina virriga förklaringar igen som jag vet att du inte ens själv tror på. Siffrorna talar sitt tydliga språk:

2009
aug: 4,3%
sep: 4,3%
okt: 4,3% Debattaartikeln publiceras, slutet på oktober, se nu vad som händer:
nov: 5,3%
dec: 5,0%
2010:
jan: 5,0%
feb: 4,8%
mar: 4,5%
apr: 4,3%
maj: 3,9

Det dröjde ända till april året därpå innan SD var nere på samma siffror som innan artikeln. Dvs ca ett halvår efteråt.
2010-08-27, 18:32
Medlem
mr.arnes avatar
Vad är det för folkgrupp det hetsas mot? (har inte sett filmen än)
Är det araber eller somalier? Albaner? Kan inte vara muslimer för det är ingen folkgrupp.
2010-08-27, 18:38
Medlem
Citat:
Nja, snarare sjönk SD som en sten efter artikeln ned mot bottennoteringen i maj.

Herregud, om du ska argumentera mot SD så gör det åtminstone med trovärdighet och sänk dig inte till ren desinformation. SD fick sina absoluta toppnoteringar i kölvattnet av den där debattartikeln, ett av instituten gav dem 7,2% i novembermätningen. Jan Helin gav SD en extra procent helt gratis. Därför omprövade han snabb sitt beslut om att han skulle låta SD få publicera debattartiklar för att folk skulle få se hur "hemska" de var (planen var att denna artikel skulle vara den första av flera), och plötsligt gick AB från den policyn till att bli helt knäpptysta om SD under flera månaders tid.
2010-08-27, 18:38
Medlem
pungsorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Vissa människor förstår helt enkelt inte att det finns en gigantisk svenskmassa utanför "Youtube", "Flashback" och internet öht. Nej, denna påkostade reklamfilm som nu ger noll resultat är en katastrof för SD. Det största bakslaget i partiets historia?

Du har en viktig poäng där att SD förmodligen är ute efter WT-folket som inte debatterar på forum och inte är särskillt politiskt intresserade, men med detta beaktat, så måste ju filmen anses vara ett misslyckade, oavsett om den visas eller ej.

Hade man velat appelera till dessa väljargrupper så borde man väl Inte använt pensionärerna som grupp att ställa mot invandrarna i första hand (och hur många inom WT-gruppen vet öht vad "Pensionsbromsen är?). Man borde väl i så fall satsat på budskap av typen "Invandringen skapar otrygghet i din boendemiljö etc), budskap där målgruppen har igenkänning...?
Dessutom så VET SD att deras film kommer att nagelfaras av TV4 i syfte att stoppa den, så varför FÖRSÖKER man inte att vara lite mer PK...?
2010-08-27, 18:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Vad är det för folkgrupp det hetsas mot? (har inte sett filmen än)
Är det araber eller somalier? Albaner? Kan inte vara muslimer för det är ingen folkgrupp.

Det är "burkaner" som det hetsas emot. Vet du inte vilka det är?
2010-08-27, 18:41
Avslutad
Citat:

Har du funderar på varför SD ökar till 5,3% i november? Hände det något den 19:e oktober? Något speciellt? Kanske en islamartikel av Jimmie Åkesson?

När artikeln släpptes låg SD på 4,3%. Månaden efter låg SD på 5,3%. Tror du verkligen att +1% är en nedgång? Jag rekommenderar att du läser matematiken i årskurs ett på lågstadiet, där lär man sig plus och minus, kunskaper som du uppenbarligen saknar.

Jag visste väl att det fanns en anledning till att jag har blockerat dig.
2010-08-27, 18:42
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu kommer du med dina virriga förklaringar igen som jag vet att du inte ens själv tror på. Siffrorna talar sitt tydliga språk:
.
Vi är helt överens om siffrorna, fran noteringen i november gick det alltsa utför i 5 manader, sa lang tid tog det visst för de potentiella väljarna att glömma SDs sanna ansikte.

Lite tacksamt är det dock att SD gör om samma självmal ytterligare en gang.

Undrar förresten var SD hittade burkorna - tydligen finns det bara nagot hundratal personer som bär burka i Sverige . Själv har jag aldrig sett nagon i Sverige iklädd burka. Du tror inte att väljarna kan ha lite svart att relatera till detta sa kallade "hot" ?
2010-08-27, 18:49
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ingenting:

Se TV4´s redogörelse för varför man vägrat visa nazzepropagandan.

http://www.tv4.se/1.1761329/2010/08/27/sd_s_reklamfilm_visas_inte_pa_tv4

"EUs direktiv lyder: ”Medlemsstaterna ska på lämpligt sätt säkerställa att audiovisuella medietjänster som tillhandahålls av medietjänstföretag under deras jurisdiktion inte innehåller något som uppammar hat, grundat på ras, kön, religion eller nationalitet.”"

Sherman vet nog med sig att filmen inte strider mot HMF men detta ända åberopas som
skäl för säkerhets skull. Det blri i detta faller tillräckligt att den bryter mot dom allmäna
kraven i Radio- och Tv-lagen.

Citat:
SD vill nu ha kompensation från TV4 för detta.

SD kan gå ner på knän och ta den stora Bonnierkuken i munnen.

SD´s jurister får gärna komma in med en stämningsansökan till domstol.

Finns inte en chans man får bifall till ersättning i det här fallet.
2010-08-27, 18:49
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:

2009
aug: 4,3%
sep: 4,3%
okt: 4,3% Debattaartikeln publiceras, slutet på oktober, se nu vad som händer:
nov: 5,3%
dec: 5,0%
2010:
jan: 5,0%
feb: 4,8%
mar: 4,5%
apr: 4,3%
maj: 3,9

Det dröjde ända till april året därpå innan SD var nere på samma siffror som innan artikeln. Dvs ca ett halvår efteråt.

Helt riktigt. Jag är nog också säker på att Åkessons reklamvideo skulle ge dem ökat stöd. Jag antar att det är så Jan Scherman och TV4 (Bonnier) har resonerat. Frågan är bara om Sd vill få ökat stöd från WT-väljare eller sälja in sitt budskap till personer av annan klassbakgrund. Trots allt är det ju medelklassen sverigedemokraterna måste börja slåss om. Som sagt, tråkigt att inte Sverigedemokraterna fick sända sin film. När de 2010 blir riksdagsparti, skall TV4 neka Sverigedemokraterna igen?

Medias krig mot Sverigedemokraterna är bra för Sverigedemokraterna. Men det är klart, det kan ju aldrig bli rumsrena, men om Sd sitter där på 25 procent av väljarkåren. Ja, vad skall Bonnier eller Höjne göra då? Avrätta 25 procent av väljarkåren? Mateus i sin hatattack mot Sd idag och Lena Sundströms "dokumentär" om Sd:s väljare tyder ju på att eliterna nu kommer börja spela fulare. Man tar väljarna, de är dem man tänker slå ned på och göra arbetslösa, om de kan.

Smart egentligen. Riktiga AFA-nazi metoder.
2010-08-27, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
en intressant synpunkt.... men de pratar ju om hur tv4 vägrade visa den och vad den handlade om i flera av de stora tidningarna nu(alla?)
och P1 rapporterade om det och spelade upp ljudbudskapet samt bjöd in Jimmie att prata om det. Om sen svt rapporterar om det också så har man ju nått precis de man tänkte sig att nå, de som inte hänger här på nätet.
Tror nog de fick större genomslag såhär jag, om än kanske inte specifikt hos tv4-publiken
Men att nyheterna efter att i åratal ha rapporterat om "rasistiska SD" rapporterar att deras valfilm är "rasistisk" får ju knappast svensson att höja på ögonbrynet. Svensson kommer inte att gå in på Youtube för att "se efter själv" mer än vad han går in på SD:s hemsida för att kolla felaktiga beskyllningar om rasism eller andra felaktiga faktauppgifter om partiets åsikter. För den stora massan förändrar nyhetsrapporteringen om den indragna filmen ingenting. Filmen däremot hade gjort det. Låt mig förklara: Filmen var oerhört bra på så sätt att det var en dramatisk film med ett stenhårt rakt-på-sak-budskap som skulle ha blivit en snackis. Ett av de stora problemen för SD är att det är socialt oacceptabelt att rösta på SD. Väldigt få pratar om SD med ytligt bekanta, jobbkompisar etc. Detta hade varit inkörsporten. Här hade samtalet kunna komma igång. I varje fikarum sitter människor med mer eller mindre invandringskritiska åsikter, här hade de på ett naturligt sätt kunnat prata om invandringen och SD. De hade märkt att fler personer hade samma åsikter. Det sociala stigmat hade minskat. Kanske hade de t.o.m kunnat omvända personen som tog upp filmen till diskussion med ord som "förskräcklig" och "rasistisk"?
Senast redigerad av IvanLendl 2010-08-27 kl. 19:47.
2010-08-27, 18:55
Medlem
Expressen tar ändå priset:
Citat:
I och med reklamfilmen rinner polityren av SD. Jimmie Åkesson tappar håret. Ser ni? Den brutala, primitiva skinnskallen bryter fram. Hans ljusa kavaj övergår i en grön nylonnyans. Får muddar. Blir en bomberjacka. Hans putsade skor växer ut till stålhättekängor.
http://blogg.expressen.se/opinionsbloggen/entry.jsp?messid=617836

Det är verkligen bara kritik mot invandringen som kan få svenska journalister att förlora alla rimliga proportioner och bli barbariska. De pratar om påstått hat inom SD men inget överträffar det hat de själva ger uttryck för mot SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in