Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Kulturer är inte statiska. De förändras. Och då uppstår den stora frågan:
- Ska svenskarna anpassa sig efter invandrarnas kultur eller ska invandrarna anpassa sig efter svenskarnas kultur?
Det går att definiera vad som är svensk kultur och exempelvis thailändsk kultur, just i dagsläget, men även historiskt. Det går också att definiera de vanligaste värderingarna i samhället inom respektive länder/folk. Det låter sig kanske inte göras på ett eller två Flashback-inlägg, men det har ju skrivits böcker om detta, t ex inom etnologi. Så man vet ganska väl i dagsläget vad som tillhör respektive kultur/land.
Dock startar man en massiv uppblandningprocess och låter tiden verka ett tag så vet man förstås inte längre riktigt vad som är vad till slut. Och de som känner en stark kulturell tillhörighet kommer förmodligen att i alla fall delvis slå ut de som känner en svagare kulturell tillhörighet.
Ingen behöver "anpassa" sig efter någon, jag kan ta del av den svenska kulturen vilket jag gör och jag uppskattar den. Precis som ni kan ta del av min kultur, som dock är svår att uttrycka här i Sverige då den i vissa detaljer är ganska annorlunda. Om ni så vill. Det är det som är så vackert med frihet och demokrati.
Klart det finns olika kulturer, men jag ser inge problem med det. Att mörda eller våldta någon är inte kultur, det är ett omoraliskt beteende (garderar mig mot möjligt kommande ologiska slutsatser).
Det känns fortfarande som du ser kultur som något statiskt och exakt. Det finns
en svensk kultur,
en muslimsk kultur osv, dessa typer av översvepande slutsatser är fel och farliga. Ens identitet kan inte basarers på att man råkar födas i ett visst land.
Citat:
Ursprungligen postat av SniperJackal
Det är ingen som säger att de måste förstöra sin bakgrund, men att de ska anpassa sig efter oss helt enkelt. Lära sig våra normer m.m. Gärna att dom sätter sin svenska identitet i första hand också (assimilera), dock inget som vi kräver.
Det är alltså inget ni kräver? Så bra, då kan vi fortsätta som vi gör nu.
Vad innebär "anpassa" sig? Ni förklarar aldrig. Jag jobbar, jag äter, jag pratar med svenskar och med invandrare. Jag är muslim, jag är någons son, jag älskar, jag hatar, jag bajsar och tvättar fötterna i handfatet. Hur skall jag och alla andra som mig anpassa oss? Vad gör vi för fel? Att vi går till moskén? Pratar på vårt eget språk ibland, lagar vår egen mat? Har lite högre temperament och annat tonfall?
Citat:
Nej inget "mångkulturellt" samhälle fungerar utmärkt, t.o.m. USA har stora problem med det. Sen är det ju inte direkt mångkultur politikerna kör med, utan folkutbyte. Där invandrarna flyttar in i stora mängder, flyttar svenskarna ut. Se bara på södertälje tex.
haha nej den är långt ifrån oundviklig
Jag det har goda saker också. Ni ser ju bara problemen. Vilket kulturellt rent land har inte problem, undrar jag? Tyskland 39'?
Citat:
Om du tror på allvar att väldigt många svenska arbetsgivare är rasister som inte vill släppa in invandrare (eftersom många invandrare är arbetslösa) så bör du uppsöka vård.
Det säger ju sig själv, du kommer till ett nytt land, du kan inte språket och är lågutbildad eller har en utbildning som inte direkt kan jämföra sig med den svenska. Speciellt när det är så hög arbetslöshet.
Många av dom VILL ju inte ens jobba heller. Do
m får bidrag utan att behöva göra nåt, det är gött för dem. Speciellt om dom har många barn.
När har jag sagt att
väldigt många svenska arbetsgivare är rasister som inte vill släppa in invandrare ??? I detta stycke hittar du bara på.
Varken jag eller någon jag känner gillar slöfockar, ingen gillar att gå på bidrag och speciellt inte om de har barn för de ser hur de hamnar utanför. Sluta hitta på.
Klart det finns rasister i Sverige. Jag skyller inte på dem, jag tycker bara inte om dem.
Citat:
Du kommer med falska påståenden utan fakta, och försöker förneka att det är en fördom.

självklart kommer jag att vilja se källa i så fall.
Jag vet inte varför men jag får en känsla av att du är en tjej. Du argumenterar som en åtminstone.
Är jag en tjej för att jag inte använder smilies, skriver lite slarvigt, använder känsloargument, går till angrepp med att "du kanske är tjej"(som om det skulle vara något negativt), har argument som bygger på fördomar om muslimers åsikter eller vad?
Citat:
Man har utforskat lite om vad invandringen kostar, det kostar oss över 260
miljarder PER ÅR.
haha självklart är det intressant

Det är ju pengar man skulle kunna använda till mycket annat, vilket jag skrev om i trådstarten.
Denna siffra har ju debatteras en hel del och jag tar den knappast som 100% sanning, men klart invandring kostar, precis som den också ger. Sverige klarar sig bra ekonomiskt trots krisen. Står bl.a i dagens DN. Invandringen är inte problemet, utan hur man använder resurserna.
Citat:
Invandringen har inte diskuterats i detalj öppet, istället lägger man locket på. Jag tror inte så många svenskar vet hur pass många vi tar in eller vad det kostar oss/har för påverkan.
Ja, eftersom folk inte är intresserad av fråga. Informationen, om man nu finner det intressant kan man ju leta fram själv. Det finns ingen gigantisk konspiration tyvärr.
Citat:
Invandringsfrågan är idag redan den 5:e största frågan enligt undersökningar.
Om man får tro på en programledare i en debatt, vilket jag inte ser nån anledning till att inte göra.
Det är mer än 4%, dock helt irrelevant i dagsläget. Det återstår att se efter valet eller hur?
Vilka undersökningar? Debatt på SVT? Är det inte dem som ljuger om allt och alla hela tiden för att dölja "sanningen?
Skriver man under 4% börjar ni grina så förbannat, så jag använder den neutrala siffran 4% för att kunna debattera utan massa ilska och känsloargument.