2010-06-25, 00:31
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SniperJackal
Majoriteten av svenskar är tex emot den flyktingmottagning vi har nu. Majoriteten av svenskar är även negativt ställda mot islam.

Du har missat nåt, det kommer en ny SOM-rapport 29 juni, en sneek preview säger att majoriteten INTE tycker vi tar in för mycket flyktingar
Citat:
År 1992 uppgick andelen som tyckte att det var ett bra förslag att ”ta emot färre flyktingar” till 65 procent, år 2009 har den andelen minskat till 46 procent.
och
Citat:
hösten 1993 ansåg mer än hälften av svenskarna (52 procent) att det ”finns för många utlänningar” i det svenska samhället. Hösten 2009 är den andelen endast 36 procent.

Islam specifikt står det inte om i artikeln jag läst, men det är konstant lika stor andel sen 1993 som tycker att invandrare ska få ha full religionsfrihet. 40 %. Såklart eftersom inte det är majoritet så kunde man påstå att det är lika med islamhat, men jag tror faktiskt inte det.

Trenden talar sitt tydliga språk
Citat:
Hösten 1993 skulle en fjärdedel (25 procent) av svenskarna ”inte tycka om att få en invandrare från en annan del av världen ingift i familjen”. Hösten 2009 är den andelen endast 12 procent

Slutklämmen är trevlig
Citat:
Den svenska allmänheten har inte blivit mer negativ till vare sig invandrare eller flyktingar under de senaste 20 åren. Tvärtom är opinionen generellt mer generös i dag. Och trots mobiliseringsförsök så är de grupper som motsätter sig invandring fortfarande mycket små och representerar en ur politisk synvinkel perifer politisk subkultur.
http://www.dn.se/debatt/svenskarna-blir-alltmer-positiva-till-invandrare-1.1110166
Senast redigerad av rejdar 2010-06-25 kl. 00:34.
2010-06-25, 00:56
Medlem
Bagarens avatar
Citat:
Beror på vad du menar med "som vi gör nu".
Anpassa sig = anpassa sig till svenska normer. Ta seden dit man kommer helt enkelt. Det är långt ifrån alla som kan/vill göra det.
Du verkar ju ju inte fatta att jag snackar generellt. Jag tror du fattar mycket väl vad jag menar men väljer att spela dum.
Ja, som vi gör nu betyder som vi gör nu. Du sa att man inte skall ställa krav. Svara på min fråga istället för att upprepa det du sagt innan. Hur mycket "sed" måste man ta. Vad gör jag för fel?

Citat:
Varje gång man frågar vad de "goda sakerna" är så får man bara höra "pizza och kebab" i princip.
Va? Nej.

Citat:
Jag har aldrig påstått att du har sagt det. Dock pratade vi om vilken bild politikerna försöker måla upp och jag fick intrycket att du försökte "försvara" det.
Jag påstår inte att majoriteten inte vill jobba men många vill inte det, för dom anser inte att det är värt det. Det är inget jag hittar på.
Vad går gränsen vid majoriteten och många? för mig är många oftast en majoritet eller nära på. Det är självklar helt fel. Vad har du fått den "fördomen" som du brukar säga, ifrån?

Citat:
Siffran är förmodligen högre än så. Men då vår regeringen inte tillåter en detaljerad undersökning så kan man bara spekulera. Men tror du på allvar själv att invandringen är billig?
Den ger inte mycket i jämförelse. Det är ingen hemlighet alls att invandringen kostar mer än den smakar.
Om du har några motkällor som skulle visa på att vi inte alls spenderar mycket på invandring och att vi gynnar av den ekonomiskt så visa gärna. oj vad trovärdigt med en tidningsartikel.
Givetvis är det både och som är problemet.
Vadå tillåter inte? Kommer SÄPO och tar dig? Nej, men jag värderar inte liv i pengar som ni gör.

"källa" http://svt.se/2.22620/1.2052731/okad_invandring_ger_miljardexport
Nu är det förviss från SVT alltså PK, lögner och skitsnack, ja så länge det inte är något positivt för er sida då.

Citat:
Hur vet du det? invandringsfrågan är den femte största politiska frågan så jo folk är intresserade.
Majoriteten av svenskar är tex emot den flyktingmottagning vi har nu. Majoriteten av svenskar är även negativt ställda mot islam.

Det innebär inte att majoriteten av svenskar röstar på SD för det.

Nej det är inte den femte största, ge en källa istället på allt de du skrev här. Har aldrig läst något sånt.
Folk röstar inte på SD för att de inte gillar partiet och inte finner deras fråga intressant.

Citat:
Nu förstår jag inte vad du babblar om.
Debatten jag syftar på är denna.
http://www.youtube.com/watch?v=OCTmq6zuN9Y&feature=related
efter 1min 50sek
hon nämner även att det gjorts undersökningar om det i göteborg.

Kan leta efter listan senare när jag får tid.

Va? vart är källan? Att hon nämner det lite snabbt och "Någon undersökning". Brukar inte just hon, programledare i debatt presenters av SD:are som en lögnare och invandrarkramare och alltså motståndare till sanningen? Eller fungerar allt som källa så länge de är positivt för era "argument"?
2010-06-25, 01:30
Medlem
lolzincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Text...
Gällande den uppkommande undersökningen från SOM-institutet, många av er skulle behöva läsa kvalitativ och kvantitativ statsvetenskaplig metod för att verkligen förstå vad undersökningarna faktiskt säger och om /vilka slutsatser som kan dras. Som introduktion rekommenderas Metodpraktikan, Esaiasson m.fl och statistisk verktygslåda, Drjurfeldt m.fl.

SOM använder sig av OSU i sina undersökningar, detta innebär att kvantitativa undersökningar från SOM kan anses vara representativa då urvalet är normalfördelat och nödvändiga signifikansnivåer (0,1 % 1%, 5%) uppfylls vid eventuella regressioner.
Vad som dock inte skyltas med i den trevliga DN artikeln är att frågornas utformning är mycket viktig vid kvantitativa undersökningar och att det således går det inte att dra någon slutsats före det att frågorna redovisats, vilket inte görs i tillräcklig utsträckning i artikeln. Vad som verkar vara ett svarsalternativ redovisas dock:

"Bland Sverigedemokraternas sympatisörer anser 88 procent att det ”finns för många utlänningar” i Sverige jämfört med 36 procent i befolkningen."

Detta indikerar att det eventuellt handlar om en vag fråga med 4-5 fem svarsalternativ där man som intervjuad eventuellt inte kan identifiera huruvida frågan gäller invandring specifikt eller bara utlänningar generellt. Utöver detta är intervjuareffekter ett problem, speciellt gällande känsliga ämnen.
2010-06-25, 01:54
Medlem
IbnSinas avatar
Hur kan man rösta på Sverigedemokraterna?! Jag fattar inte!

Sverigedemokraterna vill förhindra "islamiseringen av Sverige" , och det ironiska är att SDs och islamisternas ideologi inte skilljer sig åt så mycket! De vill båda att en religion ska styra landet!

SD vill införa religös etik. De vill att Kristendomen ska kunna influensera samhället mycket mer och dess politik. Partiet fokuserar mest på invandringen. De är generellt emot abort.

Partiet anser sig själva att vara ett demokratiskt parti! Deras partisekreterare Björn Söder attackerade homosexuella i SDs nättidning, han skrev bl.a. "dessa sexuella avarter är inte normala" och han jämförde homosexualitet med tidelag och pedofili. Sen så vill dem att Svenska Kyrkan ska samarbeta med skolan mer. De vill inte tillåta religions frihet för att de vill inte att religions byggnader som ej representerar Kristendomen ska byggas på svensk mark för att det är "osvenskt".

De är intoleranta mot invandrare med åsikter som går emot deras vilket kommer att leda till att de utvisas. Alla asylsökande blir förnekade utan prövning. De målar upp en dålig bild av invandringen. De vill inte att deras anhängare ska veta att Sverige tjänar otroligt mycket med pengar på invandrarna (finns en tråd i I&I om det) för varför skulle annars Sveriges regering ta hit invandrarna? Det är naivt att tro att dem vill vara "snälla"... Allt handlar om pengar.
SD påstår att högre invandring = högre kriminalitet fastän kriminaliteten i Sverige ständigt sjunker enligt Brå.
SD hängde också ut en 6-åring som "fiende mot demokratin"... Hur kan man sjunka så lågt?
Sen när man kollar på vad dem vill göra med Sverige så är dem så långt ifrån ett demokratiskt parti som man kan vara. Om SD vinner valet så går Sverige rejält bakåt. Ett religiöst konservartistisk parti är vad SD är. Sverige kommer också att hamna i ekonomisk kris eftersom SD vill isolera Sverige ifrån globaliseringen som sker i världen. Allt ska vara svenskt i Sverige.

Att blanda politik och religion är det dummaste man kan göra, hur kan man rösta på ett sådant parti? Många muslimska länder gör det och där är det kaos. Politikerna där förvränger religionen folket tror på för att gynna dem själva. Varför tror ni det uppstår demonstrationer i Iran för? De är trötta på extremismen.

Vem vet, kanske SD har fler extrema planer för Sverige som de gömmer för allmänheten.

SD är fylld av okunniga misslyckade människor och deras följare är nästan värre. Alla SD följare jag träffat IRL är antingen nazist/rasist eller korkade. Kolla bara i I&I, oerhört många efterblivna rasister där.

Så frågan är då, varför vill man rösta på ett sådant skit parti?
Jag tycker att nästan alla andra partier är skit också men SD är värst.
2010-06-25, 02:02
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzinc
Gällande den uppkommande undersökningen från SOM-institutet, många av er skulle behöva läsa kvalitativ och kvantitativ statsvetenskaplig metod för att verkligen förstå vad undersökningarna faktiskt säger och om /vilka slutsatser som kan dras. Som introduktion rekommenderas Metodpraktikan, Esaiasson m.fl och statistisk verktygslåda, Drjurfeldt m.fl.

SOM använder sig av OSU i sina undersökningar, detta innebär att kvantitativa undersökningar från SOM kan anses vara representativa då urvalet är normalfördelat och nödvändiga signifikansnivåer (0,1 % 1%, 5%) uppfylls vid eventuella regressioner.
Vad som dock inte skyltas med i den trevliga DN artikeln är att frågornas utformning är mycket viktig vid kvantitativa undersökningar och att det således går det inte att dra någon slutsats före det att frågorna redovisats, vilket inte görs i tillräcklig utsträckning i artikeln. Vad som verkar vara ett svarsalternativ redovisas dock:

"Bland Sverigedemokraternas sympatisörer anser 88 procent att det ”finns för många utlänningar” i Sverige jämfört med 36 procent i befolkningen."

Detta indikerar att det eventuellt handlar om en vag fråga med 4-5 fem svarsalternativ där man som intervjuad eventuellt inte kan identifiera huruvida frågan gäller invandring specifikt eller bara utlänningar generellt. Utöver detta är intervjuareffekter ett problem, speciellt gällande känsliga ämnen.
Du kan väl granska den förra om frågor och svar duger, ja det är fem svarsalternativ

Ta emot färre flyktingar sidan 29
mycket bra förslag; ganska bra förslag; varken bra
eller dåligt förslag; ganska dåligt förslag; mycket dåligt förslag”.
Kommentar: Resultatet visar andelen som svarat bra respektive dåligt förslag bland dem som besvarat frågan.
http://www.som.gu.se/digitalAssets/1275/1275023_2008_svenska_trender_2007.pdf

2007 var det alltså 49 % som tyckte det vara ett bra förslag med färre flyktingar

Och senast så är det alltså 46% sjunker alltså hela tiden.

Styrkan är att det är samma fråga som ställs varje år, så opinionen går att följa tydligt.

Minska u-hjälpen tycker färre och färre att man ska göra 19 % år 2007 sidan 40

Och det baserar sej på 6000 slumpmässigt utvalda svenskar som svarar på en postal enkät varje höst. Inte intervju.

(Invandring/flyktingar som fråga var på plats 7 år 2007)

Edit: Det var visst frågan "för mycket utlänningar" du efterfrågade, men principen är såklart det samma. De ställer fler frågor än de publicerar, jag ska kolla om den hittas för ett annat år

2008 Färre flyktingar bra idé 46 % http://www.som.gu.se/digitalAssets/1299/1299084_2009_swedish_trends_2008.pdf
Senast redigerad av rejdar 2010-06-25 kl. 02:25.
2010-06-25, 02:05
Bannlyst
Inga källor, dålig grammatik och två stycken whoco5. Om du ska komma med en sådan här tråd så får du ju göra rätt så att du i alla fall kan verka seriös.
2010-06-25, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ojojoj, konspirationsteorier? Jag sa ju bara att ni har hjärntvättat lika åsikter

Åter igen ett skämt från dig? Det är svårt att se skillnad på dem och ditt obildade matematiska trams (som i vanig ordning går emot all vetenskap).
2010-06-25, 02:09
Medlem
Dr.hankeys avatar
Synd att L0daren och Tältpinne ligger och sover nu, dom skulle säkert kunna motbevisa dit skitsnack
2010-06-25, 02:10
Medlem
IbnSinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BUDWISE
Inga källor, dålig grammatik och två stycken whoco5. Om du ska komma med en sådan här tråd så får du ju göra rätt så att du i alla fall kan verka seriös.
Läs deras partiprogram? Googla?
2010-06-25, 02:27
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leagacy
Åter igen ett skämt från dig? Det är svårt att se skillnad på dem och ditt obildade matematiska trams (som i vanig ordning går emot all vetenskap).
Obildat matematiskt trams, hahaha, ta du och läs en som-rapport

Eller om det är jobbigt läs artikeln som börjar

Ny rapport från SOM-institutet: Svenska folket är mer generöst mot invandrare än tidigare – trots mobiliseringsförsök från Sverigedemokraterna.

http://www.dn.se/debatt/svenskarna-blir-alltmer-positiva-till-invandrare-1.1110166
2010-06-25, 02:32
Bannlyst
Citat:
Obildat matematiskt trams, hahaha, ta du och läs en som-rapport

Eller om det är jobbigt läs artikeln som börjar

Ny rapport från SOM-institutet: Svenska folket är mer generöst mot invandrare än tidigare – trots mobiliseringsförsök från Sverigedemokraterna.

Tillskillnad till dig är jag ju utbildad på ämnet inom universitetsvärlden. Det enda du gör när när vi avslöjar dina lögner är att du säger att du "skämtar" - vilket är 99 gånger av 100 (den hundrade gången låssas du som du inte själv skrivit dina egna inlägg).

Snälla, försök inte på dig saker du bevisligen inte klarar av! Dina polare skäms för dig.
2010-06-25, 02:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
Jag håller med. Det enda som skulle kunna ursäkta en sådan stupid trådstart tillsammans med den bristfälliga grammatiken är att han är babbe, annars hade jag tagit honom för lätt utvecklingsstörd.

Han är kufr, dvs. mahometan, en efterföljare av "guden" muhammad-al-"ilah"-al-rahman-sin-bel-hubaal.

Så det är väl ganska uppenbart varför IbnKufr inte förstår varför man röstar på Sverigedemokraterna, han vill inte förstå att folk avskyr hans religion då han är just är en efterföljare av ovanstående demoniska väsen.

Citat:
Islam is a caustic blend of regurgitated paganism and twisted Bible stories. Muhammad, its lone prophet, conceived his religion solely to satiate his lust for power, sex, and money. He was a terrorist. And if you think these conclusions are shocking, wait until you see the evidence.

The critics of this work will claim that Prophet of Doom is offensive, racist, hatemongering, intolerant, and unnecessarily violent. I agree - but I didn't write those parts. They came directly from Islam’s scriptures. If you don't like what Muhammad and Allah said, don't blame me. I'm just the messenger.

Others will say that I cherry-picked the worst of Islam to render an unfair verdict. They will charge that I took the Islamic scriptures out of context to smear Muhammad and Allah. But none of that is true. Over the course of these pages, I quote from almost every surah in the Qur'an - many are presented in their entirety. But more than that, I put each verse in the context of Muhammad’s life, quoting vociferously from the Sunnah as recorded by Bukhari, Muslim, Ishaq, and Tabari - Islam’s earliest and more trusted sources. I even arrange all of this material chronologically, from creation to terror.

Predicting what he called the "Day of Doom" was Muhammad’s most often repeated prophecy. While it did not occur as he foretold in 1110 A.D., it nonetheless came true. Muslims and infidels alike have been doomed by Islam.
http://prophetofdoom.net/Prophet_of_Doom_Letter_to_the_Reader.Islam

Det är ganska uppenbart varför folk röstar på Sverigedemokraterna, folk som sett IbnKufrs rätta ansikte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in