Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Två frågor.
Vilken religion säger att kvinnor ska vara tysta i församlingen?
Vilken religion säger att kvinnor skola stenas?
Sedan har jag en tredje: Vad säger islam?
Jag har ingen aning vilken religion som säger detta. Men jag antar att du menar kristendomen? I mosken får väl inte kvinnor ens närvara samtidigt som männen? Jag kan ha fel. Och vilken religion använder egentligen stening som straff mot kvinnor? Är det sharia-lagar i muslimska länder möjligen?
För mig får folk gärna vara kritisk mot alla religioner, jag ser helst ett sekulariserat samhälle. Däremot får du gärna visa på hur kristendomen varit skadlig för europa, och hur det moderna kristendomens syn på människor faktiskt ser ut.
Exempel inom Islam som tyder på att kvinnor saknar samma värde som män;
- Vid arvuppdelning ärver kvinnor ½ av den summa männen ärver.
- Män tillåts exponera sin kropp. Kvinnor får inte detta då det anses som att de uppmanar (lockar) till sexuell lust.
- Män anses härska över kvinnan och får disciplinera henne vid fel val.
- Ett vittnesmål utav en man är lika mycket värt som utav två kvinnor.
- Enligt koranen kan en man gifta sig med fyra kvinnor. En kvinna får blott ha en man.
Detta är sånt som jag hittade på EN islamvänlig sida. Gräver man djupare och spenderar mer tid i ämnet kan man hitta åtskilliga fler exempel.
http://islamqa.com/en
All religion är egentligen ett gissel enligt mig. Men jag tycker man bör kunna ifrågasätta en religion som skapat så mycket orättvisa och onda i världen. Detta gäller givetvis även kristendomen men jag tvivlar starkt på att den är lika starkt influerad i det europeiska samhället.
Jag ser verkligen inget rasistiskt överhuvudtaget i att ifrågasätta islamifiering och dess negativa följder.
Folk har rätt till sin religion. Men en religion ska aldrig få styra samhället.