2010-04-15, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Parti tillhörigheten är oviktigt, yttrandefriheten ska efterföljas i ett demokratiskt land och de som använder sig av den ska skyddas mot hotfulla element.

"Jag delar inte dina åsikter, men jag skulle dö för din rätt att få framföra dem"

Jo men iom att detta drabbar bara just en politisk ideologi är ju partiernas existens verkligen en del av debatten om problemet.
2010-04-15, 10:14
Bannlyst
Ur dagens Västerbottens-Kuriren....

http://www.vk.se/Article.jsp?article=343713&category=387

Citat:
Sverigedemokraterna rycker fram i skolan
I hela årskurs två på Tannbergsskolan kunde mer än var fjärde elev tänka sig att rösta på SD i det kommande valet. Bland de yrkesinriktade linjerna svarade över 40 procent av killarna att de ska rösta eller kan tänka sig att rösta på Sverige-demokraterna.

2010-04-15, 11:19
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Polisen var på plats idag.

Mycket märkligt att det inte rapporteras mer om det här i de rikstäckande tidningarna. Att Ung Vänster måste avvisas av polisen säger ju en hel del om dom.

Citat:
Sverigedemokraternas skolturné fortsatte på torsdagen på gymnasieskolan Vipan i Lund.

Under onsdagen blev SD utslängda från Spyken efter 30 minuter, eftersom det blev tumult på platsen. Så torsdagens besök på Vipan skyddades av poliser.

Stora grupper av elever samtalade med Sverigedemokraterna på skolgården under förmiddagen. Efter en timme kom ett sällskap aktivister från Ung Vänster och började dela ut flygblad, men de avvisade snabbt av polisen, eftersom de inte sökt tillstånd att vara på skolan.

http://www.sydsvenskan.se/lund/article687682/Massiv-polisbevakning-Vipan.html
2010-04-15, 11:23
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
"SVT säger till nyheterna att de ser allvarligt på det hela och man har nu krävt av Joakim Lindrot att med omedelbar verkan ta bort montagen"

Haha helt seriöst? Det är tur att man inte betalar TV-licens till dessa spånskallar.

Ovanligt att kommentatorsfältet är stängt btw.

Onödigt och barnsligt gjort av Joakim Lindrot.
2010-04-15, 14:08
Medlem
ShmotZs avatar
Jag skickade iväg ett mail till rektorn och fick som svar:

2010-04-15, 14:22
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Håll inte på och trakassera rektorn, det är bara löjligt.
2010-04-15, 14:32
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tror inte att någon tagit upp denna artikel tidigare.

”De som röstar på SD är frustrerade mittenväljare”
http://www.dn.se/debatt/de-som-rostar-pa-sd-ar-frustrerade-mittenvaljare-1.1077777

"Novus Opinion lät deltagarna i en undersökning ta ställning till huruvida ett antal olika begrepp är ”svenska värderingar” eller inte. De fem begrepp SD-sympatisörerna pekar ut som mest tydligt ”svenska” är i tur och ordning: ren natur, jämställdhet mellan kvinnor och män, hälsa, rättvisa och hederlighet.

Topplistan för övriga väljare är nästan helt identisk."

" I en ny undersökning genomförd av United Minds uppger de tillfrågade rentav att SD har den bästa politiken i flykting- och invandringsfrågor. Hela 16 procent menar att SD har bäst politik på området, motsvarande andel för socialdemokraterna är 15 procent och för moderaterna 11."
2010-04-15, 14:40
Medlem
ShmotZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skulleviljaveta
Håll inte på och trakassera rektorn, det är bara löjligt.

Om du syftar på mig så skickade jag ett mail och frågade så hon kunde berätta sin historia.
2010-04-15, 21:43
Medlem
Potatisburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag tror inte att någon tagit upp denna artikel tidigare.

”De som röstar på SD är frustrerade mittenväljare”
http://www.dn.se/debatt/de-som-rostar-pa-sd-ar-frustrerade-mittenvaljare-1.1077777

"Novus Opinion lät deltagarna i en undersökning ta ställning till huruvida ett antal olika begrepp är ”svenska värderingar” eller inte. De fem begrepp SD-sympatisörerna pekar ut som mest tydligt ”svenska” är i tur och ordning: ren natur, jämställdhet mellan kvinnor och män, hälsa, rättvisa och hederlighet.

Topplistan för övriga väljare är nästan helt identisk."

" I en ny undersökning genomförd av United Minds uppger de tillfrågade rentav att SD har den bästa politiken i flykting- och invandringsfrågor. Hela 16 procent menar att SD har bäst politik på området, motsvarande andel för socialdemokraterna är 15 procent och för moderaterna 11."
Mycket bra artikel!
2010-04-17, 08:49
Medlem
Ezzelinos avatar
Gunnar Bergdahl, som skriver sina lealösa "krönikor" i den eländiga blaskan Helsingborgs Dagblad, konsekvent svenskfientlig, fortsätter med sina trötta och i sak felaktiga nazianklagelser mot det synagogelojala SD. Men den folkpartistiske politiker som nämns här, Gilbert Tribo , kanske får "en brun känsla" av helt andra orsaker? Tjockisen (etnicitet?) kanske förtär avföring eller vältrar sig med bruna män? Jag vet inte vad jag ska tro. Hans "argument" är hur som helst löjeväckande, vem fan bryr sig om Gilbert Tribos "bruna känsla"?

http://hd.se/kultur/gunnar-bergdahl/2010/04/17/bruna-kanslor-och-nya-bocker/

http://www.folkpartiet.se/Folkpartiet-nara-dig/Skane-lan/Kommuner/Kristianstad/Personliga-Sidor/Gilbert-Tribo/

Citat:
I veckan åkte jag till Malmö och bevistade en bokrelease där Niklas Orrenius, Sydsvenskans reporter, utfrågades om sin nya bok "Jag är inte rabiat. Jag äter pizza" (Månpocket) där han samlat sina reportage om sverigedemokraterna (recenserad i veckan av Emil Schön).

Jag snackade med Niklas efteråt och han påminde mig om sin intervju i boken med den folkpartistiske politikern Gilbert Tribo i Skånes regionfullmäktige som säger om helsingborgaren Björn Söder och hans svada: "Han kan gå helt överstyr... Det är då det här bruna visar sig, tycker jag. Han påminner om... nej man ska inte ta jämförelsen i sin mun. Men man får en brun känsla."
2010-04-17, 12:06
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Gunnar Bergdahl, som skriver sina lealösa "krönikor" i den eländiga blaskan Helsingborgs Dagblad, konsekvent svenskfientlig, fortsätter med sina trötta och i sak felaktiga nazianklagelser mot det synagogelojala SD.
Intressant nog så kan man få ut mycket ur hans text om man läser den med andra ögon än vad Gunnar själv avsåg.

"Dels blir skildringen av nationaldemokraterna i Södertäljes kommunfullmäktige under den nuvarande valperioden en skrämmande läsning. Där blir tonfallen allt mjukare från de etablerade partierna. Till och med det socialdemokratiska kommunalrådet Anders Lago bollar plötsligt med begrepp som "etniska svenskar" i talarstolen, vänsterpartisten Staffan Norberg tycker det ligger en del i vad Abrahamsson säger om ekonomiska prioriteringar, moderaterna fiskar efter uppgörelser och pensionärsparti och kristdemokraterna får allt mindre problem med den nationaldemokratiska agendan."

Det jag själv läser in här är att man i Södertälje lyckats få in vissa politiska områden, kring integration, invandring, etncitet m.m på den politiska dagordningen. Det har blivit tillåtet att diskutera dem i någon mån, och de har tagit resan från tabu till normalisering. Det tycker Gunnar är alldeles förfärligt. Andra, som jag, tycker att man ska ha rätt att diskutera viktiga saker.
Senast redigerad av BaalZeBub 2010-04-17 kl. 12:11.
2010-04-17, 15:08
Medlem
Svejks avatar
Björn Söder var i dag gäst i Ekots Lördagsintervju.

Att det inte redan existerar en egen tråd om detta är väl att betrakta som smått sensationellt.
Ingen från SD som vädrat kritik eller mediauppmärksamhet?

Björn Söder lyckas inte med att sälja sitt budskap under denna halvtimme, enligt mig.
Intervjun behandlar inte helt oväntat, och som vanligt, mycket om motiven bakom SD´s principiella frågor.
Men hur lyckades Björn? Ja, han kör fast ett antal gånger och sitter i bland på gränsen till svarslös, samt att avsaknaden av djup i resonemangen kring en del ämnen blir ganska tydlig.
Är det verkligen så ogenomtänkt, funderar man ibland.

Nåja, med SD mått mätt så är intervjun nog att anse som godtagbar. Men som ansats till verklig valkampanj så är den högst medioker.

Vad anser ni andra?
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3071

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in