Citat:
Ursprungligen postat av cp-apa
Det är viktigt att skilja mellan människor och en idé. Många muslimer har värderingar som Sverigedemokraterna är direkt emot. Exempelvis vill många muslimer att kristna ska betala en extraskatt bara för att de inte är muslimer och att kvinnor som har varit otrogna ska stenas till döds. Det tycker SD är fel.
Men det betyder inte att alla muslimer, som grupp, är ett hot mot Sverige. Endast den idé som stödjer det som jag tidigare har nämnt.
Men kom igen, vilket parti är för dessa typer av absurda straff och regler?
Så det farliga är inte att vi tar in 10.000 muslimer, utan den ide de bär på? Har jag förstått rätt.
Så bra då.
Citat:
Fast en värdegrund kan inte vara "fel", förstår du vad jag menar?
Du utgår alltid från dina egna åsikter. Om du exempelvis ska bestämma huruvida en Picassotavla är vacker eller inte kan du inte objektivt göra detta. Då du utgår från din egen smak vad gäller Picassotavlor.
Ja jag förstår vad du menar, men en värdegrund kan vara fel. Om alla tyckte att inget var "fel" eller "rätt" skulle det inte finnas några tvister. Självklart tycker en liberal att nazismen är fel, dess värdegrund är fel - rakt igenom.
Man utgår heller inte alltid från sina egna åsikter, utan man kan låna, de kan formas och på så sätt skapas. Åsikter uppstår inte ur intet.
Angående estetik finns det enorma diskurs om hurvida det finns objektivt "bra" konst osv. Men det är en helt annat fråga och väldigt komplicerad.
Citat:
Sedan håller inte alla svenskar med om vad Sverigedemokraterna tycker om exempelvis EU och så vidare, men SD definierar sin värdegrund som svensk.
Ja alltså, du vill ha en objektiv värdering. Jag har alltid fått lära mig att det inte finns några objektiva värdegrunder. Att alla värderingar är subjektiva.
Ja, SD definierar sin värdegrund som svensk. Det är det som är problemet då den inte är svensk, och de kan inte heller argumentera för varför den skulle vara svensk. Bara en lite fjuttig minoritet tycker den är svensk.
Jag tror du missförstår subjektivitet och objektivitet i detta sammanhang.