2010-06-23, 10:31
Medlem
Kesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheoFleury
Du vägrar alltså att inse att du förstått fel helt enkelt. Diskussion the SD-way.

Nu har jag ingen koll på vad du och sniper diskuterade. Men "the SD-way" att vägra inse att man har fel? Haha det är precis tvärtom. Ta t.ex. ryskspion som tjaffsade mig i flera inlägg och påstod att invandrarna inte är överrepresenterade, efter att få förklarar massvis med gånger svarade han aldrig på mitt inlägg där han hade kunnat skriva att han hade fel. Obs detta var bara ett exempel. PK-isterna förstår ju inte eller vägrar att förstå att invandringen är ett problem.
2010-06-23, 11:09
Medlem
cp-apas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Jättebra länk. Snipern lägger av så fort det blir jobbigt att svara och sätter folk på ignore

Jag har ifrågasatt det hela, man kan räkna sidorna som handlar om invandringen och se att det är en tredjedel av hela skuggbudgeten. Jag har också undrat mycket över valet av text till inledningen. Man ska hantera Svea rikes ekonomi och kastar in ett omotiverat stycke om våldtäkter?

Började skriva här men för att inte topic ska blli fel så placerade jag det i "sanningen om våldtäkterna"
https://www.flashback.org/sp23862280

Min poäng är att SD inte presenterar korrekta siffror ens i en off topic fråga i inledningen av skuggbudgeten så varför skulle resten stämma?

Edit: Och det allra mest anmärkningsvärda är att SD använt Aftonbladet som källa till sin skuggbudget, inte alls BRÅ (läs https://www.flashback.org/sp23862280 så fattar ni)
Tror du att SD är ensamma om att begå sådana här misstag?
Senast redigerad av cp-apa 2010-06-23 kl. 11:17.
2010-06-23, 11:26
Medlem
Bagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp-apa
Det är viktigt att skilja mellan människor och en idé. Många muslimer har värderingar som Sverigedemokraterna är direkt emot. Exempelvis vill många muslimer att kristna ska betala en extraskatt bara för att de inte är muslimer och att kvinnor som har varit otrogna ska stenas till döds. Det tycker SD är fel.

Men det betyder inte att alla muslimer, som grupp, är ett hot mot Sverige. Endast den idé som stödjer det som jag tidigare har nämnt.

Men kom igen, vilket parti är för dessa typer av absurda straff och regler?
Så det farliga är inte att vi tar in 10.000 muslimer, utan den ide de bär på? Har jag förstått rätt.
Så bra då.

Citat:
Fast en värdegrund kan inte vara "fel", förstår du vad jag menar?

Du utgår alltid från dina egna åsikter. Om du exempelvis ska bestämma huruvida en Picassotavla är vacker eller inte kan du inte objektivt göra detta. Då du utgår från din egen smak vad gäller Picassotavlor.

Ja jag förstår vad du menar, men en värdegrund kan vara fel. Om alla tyckte att inget var "fel" eller "rätt" skulle det inte finnas några tvister. Självklart tycker en liberal att nazismen är fel, dess värdegrund är fel - rakt igenom.
Man utgår heller inte alltid från sina egna åsikter, utan man kan låna, de kan formas och på så sätt skapas. Åsikter uppstår inte ur intet.
Angående estetik finns det enorma diskurs om hurvida det finns objektivt "bra" konst osv. Men det är en helt annat fråga och väldigt komplicerad.

Citat:
Sedan håller inte alla svenskar med om vad Sverigedemokraterna tycker om exempelvis EU och så vidare, men SD definierar sin värdegrund som svensk.

Ja alltså, du vill ha en objektiv värdering. Jag har alltid fått lära mig att det inte finns några objektiva värdegrunder. Att alla värderingar är subjektiva.

Ja, SD definierar sin värdegrund som svensk. Det är det som är problemet då den inte är svensk, och de kan inte heller argumentera för varför den skulle vara svensk. Bara en lite fjuttig minoritet tycker den är svensk.

Jag tror du missförstår subjektivitet och objektivitet i detta sammanhang.
Senast redigerad av Bagaren 2010-06-23 kl. 11:28.
2010-06-23, 11:40
Medlem
cp-apas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagaren
Men kom igen, vilket parti är för dessa typer av absurda straff och regler?
Så det farliga är inte att vi tar in 10.000 muslimer utan den ide de bär på?
Tidigare länkade jag till en nyhetsartikel som berättade att många muslimer vill införa Sharialagar, varför vill de det? En möjlighet är att flera moskéer finansieras av Saudiarabien som har en mer extrem tolkning av islam och att dessa moskéer har ett dåligt inflytande på sina församlingsmedlemmar, men jag tror inte att något etablerat parti vill införa Sharialagar eller att en majoritet av Sveriges muslimer vill det. Jag tror dock att islam i sin nuvarande form är ett hot mot Sverige. Den saudiarabiska grenen av islam är till exempel ett stort hot.
Citat:
Har jag förstått rätt. Så bra då.
Nu tror jag att du har förstått det rätt.
Citat:
Ja jag förstår vad du menar, men en värdegrund kan vara fel. Om alla tyckte att inget var "fel" eller "rätt" skulle det inte finnas några tvister. Självklart tycker en liberal att nazismen är fel, dess värdegrund är fel - rakt igenom.
Man utgår heller inte alltid från sina egna åsikter, utan man kan låna, de kan formas och på så sätt skapas. Åsikter uppstår inte ur intet.
Angående estetik finns det enorma diskurs om hurvida det finns objektivt "bra" konst osv. Men det är en helt annat fråga och väldigt komplicerad.
Jag tror att du har missuppfattat mig. Du har ju en värdegrund, utifrån denna värdegrund kan du tycka att en annan värdegrund är fel, men det är bara ditt tyckande. Objektivt kan du därför inte säga att nazismen är sämre än någon annan ideologi, som liberalismen till exempel.
Citat:
Ja, SD definierar sin värdegrund som svensk. Det är det som är problemet då den inte är svensk, och de kan inte heller argumentera för varför den skulle vara svensk. Bara en lite fjuttig minoritet tycker den är svensk.
Representerar exempelvis Socialdemokraterna alla arbetares värderingar?

Är det inte lika mycket fel av Socialdemokraterna att påstå sig representera arbetarklassen som det är för Sverigedemokraterna att påstå sig representera "svenska värderingar och normer"?
Citat:
Jag tror du missförstår subjektivitet och objektivitet i detta sammanhang.
Jag anade det tidigare i tråden, att vi kanske skriver om två olika saker. Kan du inte ge mig ett exempel på en objektiv värdering?
Senast redigerad av cp-apa 2010-06-23 kl. 11:54.
2010-06-23, 11:53
Medlem
Bagarens avatar
Citat:
Tidigare länkade jag till en nyhetsartikel som berättade att många muslimer vill införa Sharialagar i Sverige, varför vill de det? En möjlighet är att flera moskéer finansieras av Saudiarabien som har en mer extrem tolkning av islam, men jag tror inte att något etablerat parti vill införa Sharialagar.

Ja, så det är muslimerna som är problemet menar ni. Eftersom det är vissa muslimer som bär på dessa extrema ideer.

Citat:
Jag tror att du har missuppfattat mig. Du har ju en värdegrund, utifrån denna värdegrund kan du tycka att en annan värdegrund är fel, men det är bara ditt tyckande. Objektivt kan du inte säga att nazismens värdegrund är fel.

Ja ok då förstår jag vad du menar. Man skall dock inte nedvärdera tyckande till "bara"

Citat:
Representerar exempelvis Socialdemokraternas alla arbetares värderingar?

Är det inte lika mycket fel av Socialdemokraterna att påstå sig representera arbetarklassen som det är för Sverigedemokraterna att påstå sig stå bakom "svenska värderingar och normer"?[/quote]

nä.
Det var inte heller det jag frågade eller pratade om. Men uppenbarligen är förtroendet för S värdegrund angående arbetarklassen mycket större än för SD:s svagt förankrade värdegrund som ingen förstår och nästan ingen tycks gilla.
2010-06-23, 12:23
Medlem
cp-apas avatar
Citat:
Ja, så det är muslimerna som är problemet menar ni. Eftersom det är vissa muslimer som bär på dessa extrema ideer.
Jag tror inte att problemet är människan utan idén islam i sig. De allra flesta människor föds goda men kan lätt luras av "onda" ideologier eller religioner.
Citat:
Ja ok då förstår jag vad du menar. Man skall dock inte nedvärdera tyckande till "bara"
Nej det ska man inte. Tyckandet är ju en förutsättning för att en demokrati ska fungera.
Citat:
nä.
Det var inte heller det jag frågade eller pratade om. Men uppenbarligen är förtroendet för S värdegrund angående arbetarklassen mycket större än för SD:s svagt förankrade värdegrund som ingen förstår och nästan ingen tycks gilla.
Fast många svenskar håller nog med oss i många politiska frågor, tror jag.
2010-06-23, 12:46
Medlem
Bagarens avatar
Citat:
Jag tror inte att problemet är människan utan idén islam i sig. De allra flesta människor föds goda men kan lätt luras av "onda" ideologier eller religioner.

Nej det ska man inte. Tyckandet är ju en förutsättning för att en demokrati ska fungera.

Fast många svenskar håller nog med oss i många politiska frågor, tror jag.

Fast det är ju människan som bär på idén, ingen människa - ingen idé. SD vill ju förhindra människor(individer) som bär på en viss ide som enligt dem är ond och skadlig för deras samhälle, baserat på deras subjektiva värderingar om vad ett "svenskt" samhälle är.
Folk luras heller inte, utan folk väljer oftast.

Ja, klart vissa håller med i vissa av SD frågor. De är dock ganska vaga i andra frågor än invandringen och de andra partierna hanterar dessa frågor bättre. Fortfarande så värderar inte den svenska svensken SD definition av vad svenska värderingar är.
2010-06-23, 12:55
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Greencard är inte samma som ett medborgarskap men jag förstår vad du menar.

Är rätt säker på att det finns väldigt många i USA som har både amerikanskt och kanadensistiskt/mexikanskt medborgarskap.
2010-06-23, 13:08
Medlem
Rusens avatar
Citat:
Fast det är ju människan som bär på idén, ingen människa - ingen idé. SD vill ju förhindra människor(individer) som bär på en viss ide som enligt dem är ond och skadlig för deras samhälle, baserat på deras subjektiva värderingar om vad ett "svenskt" samhälle är.

Ja, klart vissa håller med i vissa av SD frågor. De är dock ganska vaga i andra frågor än invandringen och de andra partierna hanterar dessa frågor bättre. Fortfarande så värderar inte den svenska svensken SD definition av vad svenska värderingar är.

På vilket sätt hanterar de andra partierna dessa frågor bättre?
Hanteras dessa frågor överhuvudtaget?
Eller menar du att öppna gränser och den "generösa" asylpolitiken är eftersträvansvärt?
Eller menar du att ANDRA frågor hanteras bättre?
Senast redigerad av Rusen 2010-06-23 kl. 13:10.
2010-06-23, 13:16
Medlem
Sverigedemokraterna svarar på Alliansens 100 frågor
2010-06-23, 13:20
Medlem
TheoFleurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Har inte tråden lär dig att det är spilld möda att försöka övertyga antidemokratiska kräldjur om att Sd till övervägande delen består av sunda genomsnittliga människor med genomsnittliga åsikter i den politiska mittfåran. Men de är starkt invandringskritiska.

Det är lite komiskt att man inte får ha fördomar ang. en random SD:are ut efter vad man själv sett, men det är ok att döma alla muslimer efter brott som begås på andra sidan jorden.
2010-06-23, 13:23
Medlem
cp-apas avatar
Citat:
Du har rätt i att människor bär på idén men det är inte människorna det är fel på, det är idén. En människa kan ju ändra sina värderingar. Därför är det viktigt att de muslimer som redan finns i Sverige integreras in i det svenska samhället, och att vi inte förvärrar de problem som finns genom att ta in fler. Problemet är att Alliansen och de Rödgröna inte vill föra den politik som kan göra detta.

Sedan tror jag att det finns en viss mån av indoktrinering när det gäller religion. Föräldrar har ett väldigt starkt inflytande på sina barn, men det är kanske fel att säga att barnen "luras".
Citat:
Kan du ge mig ett exempel på en sådan fråga?
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Är rätt säker på att det finns väldigt många i USA som har både amerikanskt och kanadensistiskt/mexikanskt medborgarskap.
Ja det stämmer, jag kollade upp det tidigare, därför erkännandet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in