2010-04-07, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akem
Erik Almqvist, ordförande för Sverigedemokratisk Ungdom (SDU) och pressekreterare för Sverigedemokraterna (SD), deltog idag i en nätdebatt mot piratpartisten Henrik ”HAX” Alexandersson, bloggare och assistent i Europaparlamentet.

Det pågår för tillfället en omröstning fram till klockan 17.00 idag eftermiddag. Den som vill kan rösta på antingen Erik Almqvist, eller Henrik Alexandersson, som vinnare av debatten. http://nyheter24.se/maktkamp24

Vem tyckte Flashback var bäst? Piratpartiet är väl inte kända för att göra bra ifrån sig i debatter?

Nej, undra om det var PP-snubbens förasta debatt eller så. Å andra sidan, det blir ju automatiskt svårt att debattera när man knappt har någon politik.
2010-04-07, 16:40
Medlem
Dagsverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
För mig är det inte i huvudsak deras politik som är feg utan deras framträdanden och deras image. Jag tror inte själv på etnisk rensning och ett 100% vitt samhälle utan kan acceptera mycket av SD:s politik men jag vill att SD ska styra debatten. SD ska veta att de har rätt och vara rättmätigt förbannade på politiker och media som har fört landet helt åt helvete. SD ska ta för sig, vara kaxiga och tvinga motståndaren till försvar. Som det såg ut igår så har du en Åkesson som ber om ursäkt för att han och hans parti finns. Underdånigt ligger han på knä, tittar upp på mäster Adaktusson och piper fega försvarstal "nej, mäster vi är inte rasister, nej mäster vi önskar bara få komma till tals lite, nej mäster...". SD har gjort den typen av uppträdanden till sitt adelsmärke och det är enbart värt förakt.

Jag kan också hålla med om mycket av deras politik, nästan allt egentligen men precis som du säger så kryper dem oerhört mycket för media och jag tycker att dem gör sig själva till ett offer genom att inte våga hugga ifrån när dem blir dåligt behandlade.

Men för mig är det ändå viktigare att prata om ras, eftersom att jag själv är uppvuxen i ett mångkulturellt hem med människor av annan raslig härkomst, och jag har även varit inneboende hos en familj med kurder, så jag har studerat dessa människor på väldigt nära avstånd.
Och så länge det finns medlemmar i partiet som skaffar Thailändska fruar så kommer jag aldrig kunna lägga min röst på dem.
2010-04-07, 16:47
Medlem
sheizzekloss avatar
varför fan kan inte bara PP slå ihop sig med ett annat parti? dom har ju ingen komplett politisk plan för närvarande och dom lär väl inte få det med tiden heller!
2010-04-07, 16:57
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Avni Dervishi (riksdagskandidat för Folkpartiet med kosovoalbansk bakgrund) anklagar på Newsmill Sverigedemokraterna (och Nationaldemokraterna) för samarbete med Irans president Mahmoud Ahmadinejad i syfte att utplåna Israel, som en parantes i debatten om mordet i Landskrona.

http://www.newsmill.se/artikel/2010/04/06/rasismen-i-landskrona-frodas-bland-bade-invandrare-och-svenskar

Hur kan hons ens komma undan med detta?
2010-04-07, 17:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsverket
Men för mig är det ändå viktigare att prata om ras, eftersom att jag själv är uppvuxen i ett mångkulturellt hem med människor av annan raslig härkomst, och jag har även varit inneboende hos en familj med kurder, så jag har studerat dessa människor på väldigt nära avstånd.

Du menar prata om ras i TV?

Det tror jag inte är så lyckat, rent politiskt, om man har sikte på att komma in i Riksdagen.
2010-04-07, 17:02
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Avni Dervishi (riksdagskandidat för Folkpartiet med kosovoalbansk bakgrund) anklagar på Newsmill Sverigedemokraterna (och Nationaldemokraterna) för samarbete med Irans president Mahmoud Ahmadinejad i syfte att utplåna Israel, som en parantes i debatten om mordet i Landskrona.

http://www.newsmill.se/artikel/2010/04/06/rasismen-i-landskrona-frodas-bland-bade-invandrare-och-svenskar

Säger mycket om Fp; bristande omdöme när det gäller kvinnor och invandrare.
2010-04-07, 17:04
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheizzeklos
varför fan kan inte bara PP slå ihop sig med ett annat parti? dom har ju ingen komplett politisk plan för närvarande och dom lär väl inte få det med tiden heller!

nej och det behövs inte heller, de andra partierna har kompletta politiska program över alla delar av samhället, låt dom andra partierna käbbla om hur ädrestödet och skolpolitiken ska se ut.

piratpartiet handlar om att slå vakt om våra friheter, finns ingen jävla anledning alls till varför de ska börja lägga sig i annan politik än det, ingen alls överhuvudtaget förutom att politiska motståndare antagligen vill se dom alienera en massa röster med en massa onödiga politiska ställningstaganden som alla deras sympatisörer inte kan stå för.

Det är asbra att piratpartiet håller sig till en enda fråga, punkt. Viktiga frågor behöver partier som fokurerar enbart på dessa tills de andra partierna tar upp frågan.
Det gällde miljön med miljöpartiet och det gäller SD med invandringen idag och PP med övervakningssamhället.
2010-04-07, 17:15
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag ställer mig frågande efter denna debatt om piratpartister verkligen borde ha rösträtt. Så hjärndöd som Alexandersson är trodde jag inte var möjligt att någon person verkligen kunde vara.
2010-04-07, 17:21
Medlem
Dagsverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du menar prata om ras i TV?

Det tror jag inte är så lyckat, rent politiskt, om man har sikte på att komma in i Riksdagen.

Nu har ju inte SD intresse av att diskutera ras så det kommer nog aldrig inträffa och för dem skulle det vara ett politiskt självmord, så det klokaste dem kan göra är att låta bli.

Men om jag diskuterar invandring med någon så diskuterar jag först och främst ras och kultur, inte vad folk har för religion. Religionsfrågan är för mig totalt ointressant i dagsläget.
2010-04-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsverket
Men om jag diskuterar invandring med någon så diskuterar jag först och främst ras och kultur, inte vad folk har för religion.

Hur brukar du bli bemött när du drar upp rasfrågan? I min umgängeskrets är det tabu bara att prata om invandrarnas kultur och religion i negativa ordalag. Skulle jag slänga in ras i konversationen så skulle jag med största sannolikhet få leta efter nya vänner.
2010-04-07, 17:36
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genusberget
Hur brukar du bli bemött när du drar upp rasfrågan? I min umgängeskrets är det tabu bara att prata om invandrarnas kultur och religion i negativa ordalag. Skulle jag slänga in ras i konversationen så skulle jag med största sannolikhet få leta efter nya vänner.

Ras är bara dumt och idiotiskt. Det är kultur och moral det handlar om. Det är därför Afrika är så totalt fuckat, de har ingen moral. Om du inte ens kan diskutera kultur och religion i din vänkrets, så kan vi konstatera att din vänkrets är så otroligt pk (och antagligen därför dum) att du inte bör diskutera politik i den vänkretsen.
2010-04-07, 17:41
Medlem
Dagsverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genusberget

Det har faktiskt hänt att vi har slagits med varandra, men efteråt är vi oftast bättre vänner än innan, men oftast så är vi överens om det mesta och jag har även haft diskussioner med hela deras släkter och då har jag suttit som ensam Svensk med bara kurder och araber runtomkring mig.
Om jag diskuterar ras med Svenskar så blir det ett jävla liv och jag blir kallad rasist direkt och ingen vill ha med mig att göra längre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in