2010-03-19, 01:44
Medlem
Porryhatters avatar
Hittade denna artikel, inget nytt under granen direkt.

Tummen ned för SD på skolor ”Vi har samma policy på alla gymnasieskolor”

Det är bara de etablerade riksdagspartierna som bjuds in till de allmänna utrymmena på gymnasieskolorna i Eskilstuna inför höstens val.
Relaterat

– Fler partier kan bjudas in i undervisningssyfte men det avgör varje lärare, säger Hans Nilsson, rektor för fordonsprogrammet på Rekarnegymnasiet.

Inför höstens kommun- och riksdagsval har bland annat frågan om vilka partier som ska släppas in på skolorna blossat upp som en het fråga.

På vissa skolor har man, som Eskilstuna-Kuriren tidigare skrivit, sagt nej till att låta Sverigedemokraterna och andra partier som uppfattas som främlingsfientliga att besöka skolan.

Gemensam policy
Något sådant förbud har inte de kommunala skolorna i Eskilstuna. Däremot enades rektorerna för en månad sedan om en gemensam policy,

– Det är bra att alla agerar på samma sätt och att det inte sätts upp regler för någon att bli utestängd.

I Eskilstuna kompliceras bilden en smula av att Sverigedemokraterna har två mandat i fullmäktige och därmed skulle kunna kvalificera sig för närvaro i skolan.

– Den diskussionen fördes dock aldrig. Jag tror att gymnasieskolorna mer fokuserar på politiken i Sverige och mindre på det lokala, kommenterar Bo Karlsson.

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.657782

Citat:
Ursprungligen postat av User777333
Finns röstningen kvar ? Intressanta siffror

På tal om röstning på webben.

Vilka tidning var det som tog återställde resultaten och sedan tog bort SD från vallistan. Efter att SD fått för många procent?
2010-03-19, 09:13
Medlem
Rammsbergs avatar
Svartmålningen av SD i Östgöta Correspondenten har tagit fart ordentligt inför valet. Det verkar som om de bestämt sig för att kasta så mycket skit som möjligt på allt som rör SD. Idag var det en ledare som ville visa på SDs usla politik i olika sammanhang.

http://www.corren.se/asikter/ledare/?articleId=5138325&date=&menuids=

Dessutom var det idag även en krönika om en trevlig och positiv invandrare. Krönikan var förstås även kopplad till främlingsfientliga partier. Hur onda de är och hur fantastisk invandraren var (vilken han iofs mycket väl kan ha varit).

För en tid sedan hade Corren tre sidor med antiSD-artiklar. Se mitt tidigare inlägg nr. 1983, med länkar, i denna tråd.

Corren tar varje tillfälle i akt att förmedla notiser och artiklar som är negativa mot SD, exempelvis när någon SD-person har skattefuskat, kört för fort etc. Inget fel i det i sig, men när SD-killen utsattes för mordförsök nyligen stod inte ett dugg. Alltså kan man sluta sig till att Corren finner det viktigare att en SD-politiker kör för fort än när en SD-politiker blir utsatt för mordförsök.

Jag är prenumerant på Corren och hade det inte varit för att min hustru absolut vill ha tidningen, hade jag med glädje sagt upp prenumerationen i protest.
2010-03-19, 10:24
Medlem
RichOnVitaminss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dnan0912
Och när de oundvikliga anklagelserna om rasism etc kommer så kan man få hjälp av dansk och norsk press med att tillbakavisa det.

Nja. Det råder frost längs landsgränserna i medias inställning till invandring. Om dansk media skriver något insiktsfullt om Sverige kan man inte vänta sig att det skall få någon uppmärksamhet i Sverige.

Våra grannländer ligger lite före i tiden, de har haft sin multikulti-period i media. Men jag skönjer tecken på att Sverige börjar ta sig ur den, genom att SD sätter press.
2010-03-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propagandada
Jag med, de låg ju på Aniaraskolans rektor på ett värdeneutralt sätt jag inte upplevt...någonsin?
Lägg också märke till hur intervjuaren gör en tydlig åtskillnad mellan SD och "mer extrema partier". Läs sedan dagens ledare i DN:

Citat:
Eftersom skolan inte är allmän plats är rektorer i sin fulla rätt att stänga alla partier ute. Det kan bli nödvändigt att välja den vägen om små extremistpartier som Nationaldemokraterna systematiskt utnyttjar möjligheten att komma in i skolan. Skolans huvudansvar gentemot eleverna är att ge dem en god utbildning. Att lägga mycket tid och resurser på att hantera följderna av att extremister försöker provocera fram konflikter och sprida sin propaganda är orimligt.

Men även om Sverigedemokraterna är sprungna ur samma rasistiska rörelse som Nationaldemokraterna har de slagit in på en annan väg. Alltjämt utgår deras politik från den både torftiga och obehagliga totalförklaringen att det finns ett gott och sant Sverige som förstörs av människor som kommer utifrån. Men den ohöljda rasismen är borttvättad ur partiets program.

---

Att gränsen för det praktiskt hanterliga alltid skulle gå just vid Sverigedemokraterna saknar all trovärdighet. Och att utesluta dem med hänvisning till deras åsikter är direkt lagstridigt.
Varje skola måste pröva sig fram. Bokbord kan välkomnas så länge det inte kommer extremister som utnyttjar skolan som scen och slagfält. När sådant inträffar får de gå från ja till alla partier till nej till alla.

Politiska paneldebatter kan ordnas – men bara om Sverigedemokraterna behandlas sakligt och opartiskt. I realiteten innebär det i dag att de måste vara lika välkomna som andra partier.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/ohallbara-svepskal-1.1063892

Studio Ett och DN:s ledarsida är inte direkt de lägsta nivåerna av ZOG. Är SD officiellt koshermärkt?
Senast redigerad av IvanLendl 2010-03-19 kl. 12:07.
2010-03-19, 12:01
Medlem
Kojak0s avatar
Skolan ska visserligen fostra till ett demokratiskt synsätt, men också med värdeneutralitet. Det innebär att vid undervisning ska man betona demokratiska värderingar, men man får inte favorisera ett demokratiskt parti. Man får däremot slå ner på odemokratiska rörelser. Sedan är det ju också en fråga om tid och tidsplanering då det gäller inbjudan av partierna till skolan - väljer man att bara bjuda in partier som är representerade i riksdag och regering - då har jag inga problem med att SD inte får komma. Väljer man däremot att bjuda in partier baserade på kommunnivå, då bör SD i Eskuilstunas fall få komma. Lätt som en plätt.
2010-03-19, 13:02
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak0
Skolan ska visserligen fostra till ett demokratiskt synsätt, men också med värdeneutralitet. Det innebär att vid undervisning ska man betona demokratiska värderingar, men man får inte favorisera ett demokratiskt parti. Man får däremot slå ner på odemokratiska rörelser. Sedan är det ju också en fråga om tid och tidsplanering då det gäller inbjudan av partierna till skolan - väljer man att bara bjuda in partier som är representerade i riksdag och regering - då har jag inga problem med att SD inte får komma. Väljer man däremot att bjuda in partier baserade på kommunnivå, då bör SD i Eskuilstunas fall få komma. Lätt som en plätt.
och vänstern med sitt tal om proletariatets diktatur som dom tjafsade om på 70-talet vilket i sig är ett lik i bagaget har du inga problem med? Sen undrar jag vem som väljer vilka partier som är (o)demokratiska? Du? Demokratimyndigheten?
2010-03-19, 15:26
Medlem
Kojak0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
och vänstern med sitt tal om proletariatets diktatur som dom tjafsade om på 70-talet vilket i sig är ett lik i bagaget har du inga problem med? Sen undrar jag vem som väljer vilka partier som är (o)demokratiska? Du? Demokratimyndigheten?

Skolan följer för närvarande lpo94 och lpf94, och de fanns inte på 70-talet. Dessutom vet jag för lite om 70-talets skola så jag kan inte uttala mig mer om den saken.

Då det gäller demokratiska partier så gäller det att sålla med omsorg - ibland för kommunen, eller om kommunerna lägger den saken på skolcheferna. Ett sätt att gallra är att gå till partibiblarna, d v s deras partiprogram. Om det då framgår att partiet har en odemokratisk (som KPMLR) och ickehumanitär människosyn (som NRP) så bör de inte heller föras fram, annat än som debattobjekt. Rent personligen anser jag dock att lokala kommunala partier alltid ska få göra sin röst hörd i skolorna - och att kommunpolitiken måste få större utrymme överhuvudtaget i skolan.
2010-03-19, 15:42
Medlem
L0darens avatar
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=2263572&BroadcastDate=&Is Block=

Jimmie i radion om SD:s valfrågor.
2010-03-19, 16:47
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak0
Skolan följer för närvarande lpo94 och lpf94, och de fanns inte på 70-talet. Dessutom vet jag för lite om 70-talets skola så jag kan inte uttala mig mer om den saken.

Då det gäller demokratiska partier så gäller det att sålla med omsorg - ibland för kommunen, eller om kommunerna lägger den saken på skolcheferna. Ett sätt att gallra är att gå till partibiblarna, d v s deras partiprogram. Om det då framgår att partiet har en odemokratisk (som KPMLR) och ickehumanitär människosyn (som NRP) så bör de inte heller föras fram, annat än som debattobjekt. Rent personligen anser jag dock att lokala kommunala partier alltid ska få göra sin röst hörd i skolorna - och att kommunpolitiken måste få större utrymme överhuvudtaget i skolan.
Som säger att skolan får inte välja vilka partier som får komma in och framföra sitt budskap så antingen är det alla partier eller inga alls som får komma in på skolans område!

Om jag bodde i Eskilstuna skulle jag skämmas över hur SD behandlas men vad är att vänta av "demokratins" försvarare när dom inser att SD kommer in i riksdagen i är
2010-03-19, 23:11
Bannlyst
Samhället ljuger angående SD

Vet inte om detta vågar diskuteras här. Jag fick dock en redig tankeställare efter att ha sett denna politiskt inkorrekta klipp på Youtube om ett väldigt politiskt korrekt Sverige. Detta gällande Sverigedemokraterna och hur dom verkligen motarbetas i det svenska samhället med en massa påhitt. Videon talar definitivt sitt tydliga språk.

http://www.youtube.com/watch?v=UF-vmcaI_mk
Senast redigerad av Xorxes 2010-03-19 kl. 23:19.
2010-03-19, 23:35
Medlem
vilsenYnglings avatar
Ja. Jan Milld är bra.

...
2010-03-19, 23:58
Medlem
Vetemjölners avatar
Citat:
Vet inte om detta vågar diskuteras här.

Va?

Edit: Ja, Jan är bra, han har gjort många bra videos på tuben, och sätter alltid fingret rakt på.
Senast redigerad av Vetemjölner 2010-03-20 kl. 00:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in