2010-01-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
n

Mest underhållande var den där hårdsubban som jobbar för Studio1 och som "tvingas" ta emot arga läsarsamtal från folk som är upprörda och som bor i invandrartäta förorter där deras döttrar blir kallade för svennehora och deras sönder blir rånade på mobiltelefoner, och att medieliten lever i sina innerstadsghetton och har ingen koll på vad som sker. Fittan Sundström fick svara på den frågan så jag orkade inte lyssna.

Helt orättvist. "Hårdsubban" är Katarina Gunnarsson som i 15 år har gjort de mest intressanta reportagen om invandrarfrågor i svensk media (hon jobbar på P1).

Hon var den första att intervjua invandrartjejer som försvarade islams arvsregler, och nyligen rapporterade hon om den raplåt med svenskhatande innehåll som cirkulerar bland invandrarynglingar. Hon har som sagt gjort rader med belysande reportage.

Redan på vårvintern 1996, i samband med utvisningen av de bluffande turkiska familjerna Gümüscü (som svensk media kallade Sincari), var hon den enda som hade någon som helst avvikande mening bland de totalkonforma svenska journalisterna på Publicistklubben. Trots att ett TV-reportage just hade avslöjat att turkfädernas uppgift om att de varit efterlysta som PKK-medlemmar i tidningarna var en bluff (TV-reportern hade grävt fram originalexet av tidningen ur något slags riksarkiv) vägrade hela Publicistklubben samfällt att ändra mening om familjerna, i medias ögon var de fortfarande stackars offer.

Katarina Gunnarsson var den enda som yttrade någon slags annan mening.

Eftersom Publicistklubben spelar in alla sina debatter på video måste det gå att titta på den debatten.
2010-01-19, 23:35
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Helt orättvist. "Hårdsubban" är Katarina Gunnarsson som i 15 år har gjort de mest intressanta reportagen om invandrarfrågor i svensk media (hon jobbar på P1).

Hon var den första att intervjua invandrartjejer som försvarade islams arvsregler, och nyligen rapporterade hon om den raplåt med svenskhatande innehåll som cirkulerar bland invandrarynglingar. Hon har som sagt gjort rader med belysande reportage.

Redan på vårvintern 1996, i samband med utvisningen av de bluffande turkiska familjerna Gümüscü (som svensk media kallade Sincari), var hon den enda som hade någon som helst avvikande mening bland de totalkonforma svenska journalisterna på Publicistklubben. Trots att ett TV-reportage just hade avslöjat att turkfädernas uppgift om att de varit efterlysta som PKK-medlemmar i tidningarna var en bluff (TV-reportern hade grävt fram originalexet av tidningen ur något slags riksarkiv) vägrade hela Publicistklubben samfällt att ändra mening om familjerna, i medias ögon var de fortfarande stackars offer.

Eftersom Publicistklubben spelar in alla sina debatter på video måste det gå att titta på den debatten.

Ok var lite onödigt hårda ord.
Men på hennes tonfall lät det som om de som ringde var dumma i huvudet och allmännt främlingsfientliga. Kanske kände hon sig tvungen att fördumma dem med tanke på var hon befann sig. Hennes resonemang är ju dock att det ligger något i det de säger, det jag störde mig på att hon inte rakryggat kunde säga det utan att ta till ett idiotiskt tonfall.

Hon är säkert frustrerad över hennes kollegor.
2010-01-19, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Ok var lite onödigt hårda ord.
Men på hennes tonfall lät det som om de som ringde var dumma i huvudet och allmännt främlingsfientliga. Kanske kände hon sig tvungen att fördumma dem med tanke på var hon befann sig. Hennes resonemang är ju dock att det ligger något i det de säger, det jag störde mig på att hon inte rakryggat kunde säga det utan att ta till ett idiotiskt tonfall.

Hon är säkert frustrerad över hennes kollegor.

Jag tror det var enda sättet för henne att framföra att denna åsikt finns hos många uppringande, och att tvinga journalistkollegorna att försöka formulera ett svar.

Tyvärr har det inte hänt något alls i svenska journalisters huvuden sedan Sincari-debatten 1996.
2010-01-19, 23:49
Medlem
L0darens avatar
SD Gotland på framfart!

Citat:
Christian Westling som är distriktsansvarig för Gotland anser att partiet haft en "explosionsartad utveckling" vad gäller medlemmar, men har ännu ingen ordentlig organisation på ön. Det ämnar han "råda bot på", som han uttrycker saken.

http://www.sr.se/cgi-bin/gotland/nyheter/artikel.asp?artikel=3379095

Vad tror ni om expansionen på Gotland?
Någon flashbackare från Gotland som tänker aktivera sig och ställa upp?
2010-01-19, 23:50
Medlem
Känns ju helt sjukt överhuvudtaget att pressen har en debatt om hur man skall hantera ett parti som sitter i (är det en majoritet av?) kommunerna. Men somliga har helt klart fortfarande en vettig bild av vad journalism handlar om, tydligen som man hör ibland av vissa på det där mötet. Det verkar knappt vara en majoritet, men det finns i alla fall hopp.

Svt fortsätter följa sin förebild Pravda.
2010-01-19, 23:54
Medlem
Citat:

Hon är ju tydligen fortfarande för sensurerad statspress då hon ikke tykker man skall föra journalistik om alla områden som finns i samhället, eller dess makthavare till och med. Vilket gör henne avskyvärd och kanske själv skulle kunna få uppleva Gulag på riktigt. Som tur är finns de inte kvar, men det skulle knappast vara hennes förtjänst.
2010-01-19, 23:58
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echmech
"pissliberalerna"
Ett parti styrs av dess medlemmar (vanligtvis de i toppen) så det känns som ett befogat tankeexpriment.
SD's partilinje är att det mångkulturella samhället måste motverkas och invandringen måste stoppas.
Man vill också helst hjälpa flyktingar på hemmaplan, men är beredda att ta emot temporära flyktingar (TUT) enligt Genevékonventionen.
Att då vissa partimedlemmar bryr sig om dessa är inget problem.
Avviker man däremot från partilinjen så är man inte välkommen i partiet.

Kontentan är att man inte behöver oroa sig för att SD "liberaliseras" enkom för att medlemsmassan vidgar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sleipnir
SD säger väl att dom vill ha en invandring som ligger på samma nivå som våra nordiska grannländer? Dvs fortfarande alldeles för hög.
Tycker du att Finland har en för hög invandring?

Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
I sin vilja att bli accepterade har SD blivit mer och mer försiktiga pissljumma och fega.

Jag har aldrig gillat den typ av korkskallepopulistiska xenofoba bonntölpspolitik som SD stått för, men för 10 år sedan var de tydligare med vad de egentligen handlar om

Jag respekterar ett parti som står för sin sak, även om jag inte håller med om deras åsikter. Tyvärr står inte SD för att de är ett anti-invandrarparti. SD liknar numer mest av allt svettiga bil-månglare av sämsta hycklande frikyrkomodell.
Hur exakt har SD liberaliserats enligt dig?
2010-01-20, 00:09
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Lyssnat hela nu.

Det värsta var nog när Lena Sundström fick svara på frågan:

"Vad ska jag svara till de som ringer och säger att de blir rånade och kallade svennehora".

Svaret var väl i stil med att de som ringer är främlingsfientliga.
Alltså, menar hon att det är främlingsfientligt att bli rånad och kallad öknamn?
2010-01-20, 00:12
Medlem
Citat:

Visst är det så. Här är två reportage som jag rekommenderar folk att lyssna på:

Dano,17, rånar svennar - offren får skylla sig själva, enligt honom.

http://www.youtube.com/watch?v=IXpyENj-_Pw

Katarina Gunnarsson träffar musikgruppen Kartellen

http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1676965

-----

On topic: Känns ju inte direkt som att media är neutrala. Man vill gärna akta sig för att rapportera om den invandrarrelaterade brottsligheten för att det alltså kan gynna SD. Det är tur att vi har alternativ till ljugmedia i form av PI, Fria nyheter etc.

Bra gjort av Jimmie Åkesson att säga sanningen om HMF-lagen som alltså inte gäller när svenskar utsätts för diskriminering.
2010-01-20, 00:17
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifter
Det här mantrat om att det är rädsla som gör att folk röstar på SD, hur länge ska detta fortgå? Att vissa ogillar något betyder väl rimligtvis inte att de nödvändigtvis måste vara rädda för det?
Helt rätt, men detta har inget med logik att göra.
2010-01-20, 00:22
Medlem
Vad är det inte ni förstår? SD är den enda chansen just nu. Om det inte händer något nu så är det byebye. Ingen ND, ingen folkfront, ingenting. När har ni tänkt att ni kan få in ND i riksdagen? 2018?
2010-01-20, 01:09
Medlem
Jag tycker Aftonbladetschefredaktör faktiskt ändå verkar ha de journalistiska grundvalarna rätt. Men varför får vi då inte se rubriker som dessa:

"Så mycket kostar invandringen"
Kalle på bruket jobbar 5 timmar i veckan för att försörja den vanvettiga lönedumpningen, som de borgerliga kallar arbetskraftsinvandring.
(Det är väl ändå en arbetarblaska.)

"Alla våldtäktsmän i Oslo kommer utifrån Europa"
Utan invandring så skulle våldtäkter inte finnas.
(Fullständig logik, plocka bort våldtäktsmännen så försvinner våldtäkterna)

"Pensionärer svälter när Muhammed får deras skattepengar"
I kommunen där Agda bor så har det nya flyktingboendets ekonomiska konsekvenser gjort så att äldreboendet inte längre har råd med att köpa tre mål mat om dagen.

"Vi har följt Anna som bor och arbetar i Tensta"
Negrer dansandes i kalsonger och hustrumisshandel i trapphusen vardag. -Jag är rädd att mina döttrar skall bli våldtagna, och mina söner knivskurna på skolan.

I och med att Aftonbladet nu håller den låga nivån som de gör så kan de väl i alla fall försöka hålla en objektiv låg nivå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in