2019-11-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
på några kosttillskott står det 2 tabletter om dagen. varför görs de inte så man bara tar 1 större tablett/kapsel och får i sig samma mängd?

om man nu tar 2 om dagen ska man ta en på morgonen och en på kvällen? eller tar man båda två samtidigt?

Vissa ämnen kan inte kroppen ta upp mer än en viss mängd utav per kapsel/intag, därför rekommenderas det att man tar 1 eller 2 eller 3 om dagen. Kan också ha att göra med säljknep men i det stora hela är det så här.
Citera
2019-11-08, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalvHerr
Vissa ämnen kan inte kroppen ta upp mer än en viss mängd utav per kapsel/intag, därför rekommenderas det att man tar 1 eller 2 eller 3 om dagen. Kan också ha att göra med säljknep men i det stora hela är det så här.
så alltså inte ta båda samtidigt utan olika tillfällen varje dag?
Citera
2019-11-08, 03:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
källa på att tillexempel d vitamin /b12 kosttillskott inte funkar?
Eftersom det är syntetiska preparat? Vitamin B12 hittar du enbart i animalisk mat så jag hoppas du inte är vegan.
Citera
2019-12-10, 00:17
Medlem
Hallå, har en fråga, har tränat i ca ett år nu och har kört utan kosttillskott. Fick dock en tidig julklapp i form av en Mutant BCAA 9.7 (1090g) och en påse Creatine Monohydrate (500g)

jag har dock ingen aning om jag ska kombinera dem eller inte.

Dosering:

bcaa:

Citat:
Rekommenderad dosering: En skopa (11,6 gram) blandas med 250-500 ml vatten. Använd 1-2 gånger dagligen för bästa effekt. Förslagsvis direkt vid uppvaknande (innan frukost) samt innan/under och/eller efter träning.

CM:

Citat:
Doseringsinstruktioner:
Dag 1-5: Blanda två rågade teskedar med 2-4 dl vatten och drick fyra gånger per dag, sprid ut intagen under dagen.

Dag 6 och framåt: Blanda en rågad tesked med 2-4 dl vatten en gång per dag antingen på morgonen eller i samband med träningen.

Min spontana tanke: jag kör dag 1-5 med CM som det står och en sopa bcaa under träning. Sedan, om 5 dagar, så går jag över till en skopa BCAA när jag vaknar, en skopa under träning och på slutet av dagen kör jag en tesked CM. Är detta för mycket eller är det OK?
Citera
2019-12-10, 01:24
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killeniyou
Hallå, har en fråga, har tränat i ca ett år nu och har kört utan kosttillskott. Fick dock en tidig julklapp i form av en Mutant BCAA 9.7 (1090g) och en påse Creatine Monohydrate (500g)

Dosering:

bcaa:

CM:

Min spontana tanke: jag kör dag 1-5 med CM som det står och en sopa bcaa under träning. Sedan, om 5 dagar, så går jag över till en skopa BCAA när jag vaknar, en skopa under träning och på slutet av dagen kör jag en tesked CM. Är detta för mycket eller är det OK?

BCAA kan du skänka/slänga, det har ingen funktion. Kreatin kan du ta en tesked om dagen vid valfri tidpunkt.
Citera
2019-12-10, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
BCAA kan du skänka/slänga, det har ingen funktion. Kreatin kan du ta en tesked om dagen vid valfri tidpunkt.

Det tänker jag inte göra, frågade mer om de två är OK att kombinera och om mitt uplägg är bra. Har dock kollat runt i andra trådar nu och det verkar som att jag ska dricka mitt BCAA när jag vaknar och direkt efter träning, och kreatinet när som helst på dagen, men vet fortfarande inte om dessa två kan kombineras
Citera
2019-12-10, 01:49
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Det tänker jag inte göra, frågade mer om de två är OK att kombinera och om mitt uplägg är bra. Har dock kollat runt i andra trådar nu och det verkar som att jag ska dricka mitt BCAA när jag vaknar och direkt efter träning, och kreatinet när som helst på dagen, men vet fortfarande inte om dessa två kan kombineras

Självklart kan du kombinera dem. Äter du en korv så får du också i dig båda två.
Citera
2019-12-10, 05:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Dosering:

bcaa:

CM:

Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Lyssna på inlägget ovan. Det är en värdelös produkt med missvisande marknadsföring. Har skrivit om detta i den klistrade tråden: (FB) Stora Tråden om EAA/BCAA - Med Guide/FAQ. Har bland annat länkat denna artikel som kom ut för ett par år sedan: https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0184-9

Citat:
We conclude that the claim that consumption of dietary BCAAs stimulates muscle protein synthesis or produces an anabolic response in human subjects is unwarranted.

Citat:
For this fundamental reason, a dietary supplement of BCAAs alone cannot support an increased rate of muscle protein synthesis. The availability of the other EAAs will rapidly become rate limiting for accelerated protein synthesis.

Den är skriven av Robert Wolfe, och är en av dem personer som forskat mest inom aminosyror och träning.

Och om du hellre vill ha en på svenska så har Andreas Abelsson/King grub skrivit en mycket bra artikel. https://www.styrkelabbet.se/bcaa/
Citat:
Sammanfattningsvis verkar det som att BCAA inte kommer att ge dig snabbare återhämtning efter ett träningspass.

Och avslutningen summerar det hela bra:
Citat:
Man kan jämföra BCAA med LEGO. Har du en LEGO-byggsats med nio bitar, kommer det färdiga bygget inte att vara lika fin som bilden på kartongen, om du bara använder tre av klossarna.

Jag hoppas du tar denna information till dig och inte avfärdar den. Förstår att produkten verkar lockande med tanke på den enorma marknadsföringen bakom. Detta är inte min åsikt, rent av en faktafråga.
Senast redigerad av jpettersson1991 2019-12-10 kl. 06:01.
Citera
2019-12-10, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Lyssna på inlägget ovan. Det är en värdelös produkt med missvisande marknadsföring. Har skrivit om detta i den klistrade tråden: (FB) Stora Tråden om EAA/BCAA - Med Guide/FAQ. Har bland annat länkat denna artikel som kom ut för ett par år sedan: https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0184-9

Den är skriven av Robert Wolfe, och är en av dem personer som forskat mest inom aminosyror och träning.

Och om du hellre vill ha en på svenska så har Andreas Abelsson/King grub skrivit en mycket bra artikel. https://www.styrkelabbet.se/bcaa/

Och avslutningen summerar det hela bra:

Jag hoppas du tar denna information till dig och inte avfärdar den. Förstår att produkten verkar lockande med tanke på den enorma marknadsföringen bakom. Detta är inte min åsikt, rent av en faktafråga.

Tack, jag ska läsa på mer. Det behöver inte vara något jag köper igen, men i och med att jag fått det så känns det dumt att slänga det. Kan det förhindra min muskeltillväxt på nåt sätt? Sen planerar jag som sagt inte att enbart använda BCAA utan även kreatinet

och edit: vilket kosttillskott ska jag köra på? skulle någon orka gå in på gymgrossisten.se eller nåt och hänvisa mig till något? Jag är 190 lång och väger i dagsläget 82 kg, 29 år gammal, anledningen till att jag aldrig köpt nåt själv är att det finns så himla mycket att välja mellan
Senast redigerad av killeniyou 2019-12-10 kl. 06:28.
Citera
2019-12-10, 07:05
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Tack, jag ska läsa på mer. Det behöver inte vara något jag köper igen, men i och med att jag fått det så känns det dumt att slänga det. Kan det förhindra min muskeltillväxt på nåt sätt? Sen planerar jag som sagt inte att enbart använda BCAA utan även kreatinet

och edit: vilket kosttillskott ska jag köra på? skulle någon orka gå in på gymgrossisten.se eller nåt och hänvisa mig till något? Jag är 190 lång och väger i dagsläget 82 kg, 29 år gammal, anledningen till att jag aldrig köpt nåt själv är att det finns så himla mycket att välja mellan
Nja. Att använda en burk kommer med största sannolikhet inte påverka dina resultat långsiktigt. Oroa dig inte.

Kreatin är ett tillskott som kan vara värt att lägga pengarna på. Det är billigt och väl studerat med god evidens bakom sig. Så det och möjligtvis proteinpulver beroende på hur mycket du redan får i dig från kosten i dagsläget.

Se främst till att träningsschemat du följer är bra. Sedan kan du förbättra kosten och tillsist kika på eventuella tillskott. Börja i rätt ände med andra ord! Är det något tillskott du sedan funderar över så ställ frågan här.
Citera
2019-12-10, 18:02
Medlem
Arsenikarsles avatar
Hej! Finns det nåt pulver utan sötningsmedel eller är det ett måste?
Citera
2019-12-10, 18:42
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Hej! Finns det nåt pulver utan sötningsmedel eller är det ett måste?
Vad för pulver söker du? Någon särskild anledning bakom uteslutandet av sötningsmedel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in