Citat:
Ursprungligen postat av
killeniyou
Hallå, har en fråga, har tränat i ca ett år nu och har kört utan kosttillskott. Fick dock en tidig julklapp i form av en Mutant BCAA 9.7 (1090g) och en påse Creatine Monohydrate (500g)
jag har dock ingen aning om jag ska kombinera dem eller inte.
Dosering:
bcaa:
CM:
Min spontana tanke: jag kör dag 1-5 med CM som det står och en sopa bcaa under träning. Sedan, om 5 dagar, så går jag över till en skopa BCAA när jag vaknar, en skopa under träning och på slutet av dagen kör jag en tesked CM. Är detta för mycket eller är det OK?
Citat:
Ursprungligen postat av
AquaRegia
BCAA kan du skänka/slänga, det har ingen funktion. Kreatin kan du ta en tesked om dagen vid valfri tidpunkt.
Lyssna på inlägget ovan. Det är en värdelös produkt med missvisande marknadsföring. Har skrivit om detta i den klistrade tråden:
(FB) Stora Tråden om EAA/BCAA - Med Guide/FAQ. Har bland annat länkat denna artikel som kom ut för ett par år sedan:
https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0184-9
Citat:
We conclude that the claim that consumption of dietary BCAAs stimulates muscle protein synthesis or produces an anabolic response in human subjects is unwarranted.
Citat:
For this fundamental reason, a dietary supplement of BCAAs alone cannot support an increased rate of muscle protein synthesis. The availability of the other EAAs will rapidly become rate limiting for accelerated protein synthesis.
Den är skriven av Robert Wolfe, och är en av dem personer som forskat mest inom aminosyror och träning.
Och om du hellre vill ha en på svenska så har Andreas Abelsson/King grub skrivit en mycket bra artikel.
https://www.styrkelabbet.se/bcaa/
Citat:
Sammanfattningsvis verkar det som att BCAA inte kommer att ge dig snabbare återhämtning efter ett träningspass.
Och avslutningen summerar det hela bra:
Citat:
Man kan jämföra BCAA med LEGO. Har du en LEGO-byggsats med nio bitar, kommer det färdiga bygget inte att vara lika fin som bilden på kartongen, om du bara använder tre av klossarna.
Jag hoppas du tar denna information till dig och inte avfärdar den. Förstår att produkten verkar lockande med tanke på den enorma marknadsföringen bakom. Detta är inte min
åsikt, rent av en faktafråga.