2016-10-18, 16:07
Medlem
Har förstått att man kan behöva kosttillskott om man tränar väldigt hårt trots varierad bra kost.
Magnesium går ur svetten t.ex. Någon som vet fler mineraler och vitaminer som kan vara bra att lägga in extra? Zink?
Citera
2016-10-18, 20:23
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Har förstått att man kan behöva kosttillskott om man tränar väldigt hårt trots varierad bra kost.
Magnesium går ur svetten t.ex. Någon som vet fler mineraler och vitaminer som kan vara bra att lägga in extra? Zink?
Upplever du brist på något? Magnesiumbrist kan du märka om du får muskelryckningar och konstant spända muskler. Får du det ofta? Om så, ät lite magnesium. Samma sak gäller andra mineraler. Det enda jag skulle rekommendera alla att äta extra utav är omega-3 och d-vitamin. Resterande mineraler och vitaminer får man troligen i sig tillräckligt utav och kompletteras med kosttillskott först när man märker av brist på dem.
Citera
2016-10-18, 22:22
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Kapslarna är ofta gjorda av gelatin och löses upp omedelbart i magen. Det är alltså ingen skillnad mellan kapslar och runt pulver, bortsett från att kapslar ofta är dyrare än rent pulver.
Okay tack

I övrigt, finns det någon som tagit sig friheten att smaka på Nikotinamidpulver?, jag kände mig
bittrare än min personlighet kan uppbringa efter den drinken, hur kan man neutralisera sån dynga?

Jag har beställt ifrån sävliga My protein.com "smaksättare" med vaniljsmak avsätt för detta, var tror ni om chanserna för ett halvlyckligt giftermål?

Nästan lika illa är det med alpha-liponsyra pulver, det bränner hål på luftstrupen även utblandat med
högkoncentrerad apelsinjuice, juice funkar dock ihop med magnesium & ALC och en drös till.
Några förslag på neutralisatorer?.

Även Ashwaganda är fräck nog att erbjuda smaken av ståtligt sto, och funkar inte med juice, standardmjölken funkar inte för det gillar inte min kalk-ylerande patient
Citera
2016-10-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Upplever du brist på något? Magnesiumbrist kan du märka om du får muskelryckningar och konstant spända muskler. Får du det ofta? Om så, ät lite magnesium. Samma sak gäller andra mineraler. Det enda jag skulle rekommendera alla att äta extra utav är omega-3 och d-vitamin. Resterande mineraler och vitaminer får man troligen i sig tillräckligt utav och kompletteras med kosttillskott först när man märker av brist på dem.

Tack för svaret.
Har väl inte märkt några direkta symptom mer än rastlösa ben. Har kört magnesiumtillskott ett tag och upplever att det blivit bättre. Ändra symptom är väl att jag kissar så in i helvete frekvent och är lite nedstämd. Men det kanske har andra orsaker. Någon aning om kissandet kan bero på brist eller överskott av något?
Du har nog rätt i att man får i sig det mesta i kosten annars. Har bara läst runt lite att vitamin d,b,c samt zink och såklart magnesium kan behöva tillsättas som tillskott för en som tränar hårt och svettas mycket. Men man ska väl kanske inte tro att lösningen är att proppa sig full med extra mineraler och vitaminer för att man "kan ha lite brist". Vad jag förstått så kan man påverka andra mineraler negativt om man får i sig för mycket av en av dem.
Senast redigerad av VillJalentine 2016-10-19 kl. 00:12.
Citera
2016-10-19, 07:32
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Tack för svaret.
Har väl inte märkt några direkta symptom mer än rastlösa ben. Har kört magnesiumtillskott ett tag och upplever att det blivit bättre. Ändra symptom är väl att jag kissar så in i helvete frekvent och är lite nedstämd. Men det kanske har andra orsaker. Någon aning om kissandet kan bero på brist eller överskott av något?
Du har nog rätt i att man får i sig det mesta i kosten annars. Har bara läst runt lite att vitamin d,b,c samt zink och såklart magnesium kan behöva tillsättas som tillskott för en som tränar hårt och svettas mycket. Men man ska väl kanske inte tro att lösningen är att proppa sig full med extra mineraler och vitaminer för att man "kan ha lite brist". Vad jag förstått så kan man påverka andra mineraler negativt om man får i sig för mycket av en av dem.

För mycket kreatin orsakar frekvent kissande, även normaldos för vissa.

Vitamin D är det enda jag ser som ett absolut måste, då det i princip är helt omöjligt att få i sig relevanta doser via kosten. Du behöver inte vara orolig att vissa vitaminer/mineraler påverkar andra negativt.
Citera
2016-10-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
För mycket kreatin orsakar frekvent kissande, även normaldos för vissa.

Vitamin D är det enda jag ser som ett absolut måste, då det i princip är helt omöjligt att få i sig relevanta doser via kosten. Du behöver inte vara orolig att vissa vitaminer/mineraler påverkar andra negativt.

Kreatin tar jag inte. Vitamin d kanske jag får börja med under vinterhalvåret.
Zinkbrist har jag läst att man kan få om man tränar hårt och får mjölksyra. Går åt zink att ta bort mjölksyran genom glykolysen antar jag. Intressant nog är det kopplat till frekvent kissande. Ska testa att köra lite zink till magnesiumet.
Citera
2016-10-24, 22:56
Medlem
Kosttillskott - frågor (nybörjare)

Jag har tänkt att börja med lite kosttillskott. Jag har nämligen en vana att inte äta någonting vid lunch utan jag äter först när jag kommer hem från jobbet (ca 16:00). Finns flera orsaker till varför jag inte gör detta, en av dessa är tidsbrist. Jag skulle även vilja få in lite fettförbränning. Är i konstant rörelse i jobbet men skulle vilja få en extra kick i förbränningen. Har dock ingen koll på kosttillskott, och närliggande områden, och tänkte därför ta hjälp av er. Vad tror ni om detta?

Ripped Hardcore (http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/2-x-ripped-hardcore-60-caps)
Diet-Pro (http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/diet-pro-1-kg)
Proteinbars - Goodlife Low Sugar (http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/goodlife-low-sugar-50-g-x-15-box)

Jag har då tänkt att ta Ripped Hardcore på morgonen/innan jobbet. Jag tar sedan en proteinbar runt ca 10:00 och sedan Diet-Pro vid ca 12:00 - 13:00.
Vad tror ni om det? Funkar det eller behöver jag komplettera med något? Tänker t.ex på aminosyror (t.ex BCAA Hardcore).
Citera
2016-10-24, 23:35
Medlem
Kar--i--Gnagets avatar
Ett råd är att läsa trådarna som avhandlar kostillskott, sedan kan du söka och varför inte bläddra igenom alla liknande trådar som denna.

Du kommer hitta svar på alla dina frågor.

Ta även reda på VARFÖR du vill/anser dig behöva ett visst kosttillskott. Vet du inte varför så är det bättre att låta bli.
Citera
2016-10-25, 00:07
Medlem
De två största anledningarna till att jag vill ta kosttillskott är för att få i mig något vettigt under dagen och även underlätta fettförbränning. Har nämligen väldigt svårt för att äta något på dagen men desto lättare att dricka. Tänker då att kosttillskott borde vara en bra lösning.
Citera
2016-10-25, 00:35
Medlem
Kar--i--Gnagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jompii
De två största anledningarna till att jag vill ta kosttillskott är för att få i mig något vettigt under dagen och även underlätta fettförbränning. Har nämligen väldigt svårt för att äta något på dagen men desto lättare att dricka. Tänker då att kosttillskott borde vara en bra lösning.

Fettförbränningen sköter sig själv genom att du tillför kroppen mindre kalorier än den förbränner. Skippa alla "bli-fit" preparat.

Proteinpulver är ju alltid en vinnare om du ej får i dig tillräckligt genom kosten, vill du öka kalorimängden du får i dig och inte klarar göra det genom fast föda finns det drycker för det. Inga koll på sådana dock, men det är en massa kolhydrater (?) i pulverform som ger en skjuts på kaloriintaget.
Citera
2016-10-27, 19:32
Medlem
Vet ni några bra protein bars som är både mjölk och gluten fria?
Citera
2016-11-03, 17:06
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har köpt råmjölkspulver eller kolostrum som det också heter. Vad kan jag förvänta mig att få för effekter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in