2011-05-26, 15:10
Medlem
zxcvnms avatar
Hej!

Jag är 20år och är 188cm och väger 64kg och har alltid varit smal. Äter normalt, hyfsat bra frukost, bra lunch och en stor middag, älskar mat. Men jag har riktigt svårt att gå upp i vikt. Jag går upp cirka 2-3kg per år....

Nu vill jag verkligen gå upp i vikt och har börjat träna lite. Jag vill bygga lite muskler och gå upp i vikt och jag funderar på om jag ska använda en så kallad gainer.

Ngn som har erfarenhet av detta? Är det ett bra sätt för ngn som mig att öka i vikt? Finns där olika bra gainers, ngn som kan rekommendera ngt?
Senast redigerad av zxcvnm 2011-05-26 kl. 15:17.
Citera
2011-05-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvnm
Hej!

Jag är 20år och är 188cm och väger 64kg och har alltid varit smal. Äter normalt, hyfsat bra frukost, bra lunch och en stor middag, älskar mat. Men jag har riktigt svårt att gå upp i vikt. Jag går upp cirka 2-3kg per år....

Nu vill jag verkligen gå upp i vikt och har börjat träna lite. Jag vill bygga lite muskler och gå upp i vikt och jag funderar på om jag ska använda en så kallad gainer.

Ngn som har erfarenhet av detta? Är det ett bra sätt för ngn som mig att öka i vikt? Finns där olika bra gainers, ngn som kan rekommendera ngt?

Beror på. Gainer är ju protein, men mest malto, dvs socker. Kan du få i dig från mycket annat lika lätt. Gainer är rätt dyrt och därför har det inget bra rykte, men det är många nybörjare som kör på det eftersom de går på reklamen.
Citera
2011-05-26, 18:02
Medlem
Norpheuss avatar
Läste detta om deffning:
Citat:
Efter hård fysisk ansträngning är det viktigt att fylla på dina tömda kolhydratdepåer. Då passar snabba kolhydrater bra, dvs kolhydrater med högt GI, för att påskynda återhämtningen och lagra in ny energi i form av kolhydrater (glykogen) i dina muskler. Då är druvsocker eller maltodextrin utmärkta valet, även om andra snabba kolhydrater fungerar: cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm. Mängden kolhydrat har större påverkan på återhämtningen än GI:t, och har man ett kontrollerat energiintag att pricka, är det ofta en fördel att slippa lägga en stor del av detta på näringstomma sockerarter eller maltodextrin. Cirka 0.8 - 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt brukar vara lagom siffror; ju hårdare och längre pass, och ju större muskelgrupper du tränat, desto högre siffra. Det beror alltså på vad du tränat, hur länge och med vilken intensitet. Ett armpass kräver inte lika mycket som ett långt knäböjspass, som i sin tur inte kräver lika mycket som ett långt och intensivt konditionspass. Efter ett kort styrketräningspass där små muskelgrupper tränas räcker säkert 0.5 g per kilo. En "normal" dosering efter styrketräning är runt 0.8 g per kilo. Efter riktigt tömmande konditionsträning är normal dos 1.2 - 1.5 g per kilo, med samma mängd igen inom två timmar, för den idrottsman som prioriterar återhämtning för kommande ansträngning.
Betyder detta att man faktiskt kan få äta lite sött efter hårdträning?
Citera
2011-05-26, 18:57
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Läste detta om deffning:

Betyder detta att man faktiskt kan få äta lite sött efter hårdträning?

Det låter som något Axon skulle kunna ha skrivit (kopierat). Det är givetvis inte sant. Enda gången snabba kolhydrater gör någon egentlig nytta är efter långa högintensiva konditionspass på 50 minuter+ och tanken är att ett liknande pass ska utövas inom 24h. Annars kan du lika väl skita i sockret efter passet.
Citera
2011-06-25, 19:40
Medlem
Blir så jävla dålig i magen av vassle protein. Har provat whey-gold osv som ska vara utan onödiga tillsatser och det är lika dåligt. Kan sojaprotein vara lösningen? Någon annan som har samma problem?

Mvh
Citera
2011-06-25, 19:44
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirrenx
Blir så jävla dålig i magen av vassle protein. Har provat whey-gold osv som ska vara utan onödiga tillsatser och det är lika dåligt. Kan sojaprotein vara lösningen? Någon annan som har samma problem?

Mvh
Låter som om du kan vara laktosintolerant. Soja borde göra det bättre då, ja.
Citera
2011-06-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Låter som om du kan vara laktosintolerant. Soja borde göra det bättre då, ja.

Jag tror inte att jag är laktosintolerant. Kanske är överkänslig, men inte intolerant.

Blir jävligt "gasig" och allmänt dålig av whey protein. Hoppas att soja funkar = p
Citera
2011-06-25, 19:55
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Jag tror inte att jag är laktosintolerant. Kanske är överkänslig, men inte intolerant.

Blir jävligt "gasig" och allmänt dålig av whey protein. Hoppas att soja funkar = p
Ifall man inte tål laktos så heter det väl laktosintolerat, sen graden av det är irrelevant.

Testa och återkom.
Citera
2011-06-25, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Ifall man inte tål laktos så heter det väl laktosintolerat, sen graden av det är irrelevant.

Testa och återkom.

Dricker mängder av mjölk utan att bli påverkad så måste vara något annat än laktos.
Citera
2011-06-25, 21:04
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:

Sojaprotein är ju inte så bra som jag har förstått det, stimulerar ju inte proteinsyntesen lika väl som mjölkprotein.

Testa att köra Kasein enbart då, eller blanda eget med kasein och vassle. Sen finns det ju olika varianter av vassle, koncentrat hydroisolat osv.
Citera
2011-06-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Sojaprotein är ju inte så bra som jag har förstått det, stimulerar ju inte proteinsyntesen lika väl som mjölkprotein.

Testa att köra Kasein enbart då, eller blanda eget med kasein och vassle. Sen finns det ju olika varianter av vassle, koncentrat hydroisolat osv.

Kasein låter som en bra idé. Provar de!
Citera
2011-06-26, 10:40
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143

Jo visst är de "lika bra", att de däremot inte stimulerar proteinsyntesen är en annan femma. Är man laktosintolerant så är man, soja-/ äggprotein eller rent EAA funkar då finfint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in