Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-18, 13:11
  #4861
Medlem
blueprintzs avatar
Jag blir inte klok på BCAA. Har frågat på olika ställen hur/när man ska inta produkten. På mmsports sa de bara innan träning. På burken jag köpte står det innan och under passet. På internet står det innan, under och efter passet samt på fastande mage. Dessutom får man enligt vissa inte äta något den närmsta timmen efter att man intagit BCAA. Ingen verkar veta helt säkert vad som fungerar bäst.

Detta ställer till det otroligt för mig eftersom jag ska gå upp i vikt. Hur kan detta preparat vara bättre än gainers och proteinrik mat för oss som vill gå upp i vikt?
Citera
2018-09-18, 14:33
  #4862
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueprintz
Jag blir inte klok på BCAA. Har frågat på olika ställen hur/när man ska inta produkten. På mmsports sa de bara innan träning. På burken jag köpte står det innan och under passet. På internet står det innan, under och efter passet samt på fastande mage. Dessutom får man enligt vissa inte äta något den närmsta timmen efter att man intagit BCAA. Ingen verkar veta helt säkert vad som fungerar bäst.

Detta ställer till det otroligt för mig eftersom jag ska gå upp i vikt. Hur kan detta preparat vara bättre än gainers och proteinrik mat för oss som vill gå upp i vikt?
BCAA är fullkomligt bortkastade pengar. Är du ute efter viktuppgång så är det ett kaloriöverskott som gäller. Aminosyror överlag är troligtvis onödigt när man har en kost som täcker alla behov, möjligtvis att det kan vara ett alternativ vid kalorirestriktiv diet, och då i form av EAA, inte BCAA.
Citera
2018-09-18, 17:41
  #4863
Medlem
blueprintzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
BCAA är fullkomligt bortkastade pengar. Är du ute efter viktuppgång så är det ett kaloriöverskott som gäller. Aminosyror överlag är troligtvis onödigt när man har en kost som täcker alla behov, möjligtvis att det kan vara ett alternativ vid kalorirestriktiv diet, och då i form av EAA, inte BCAA.

Ja jag håller verkligen med dig. Verkar omständigt också då man enligt anvisningnarna behöver ha med sig två shakers med BCAA till ett pass, plus att passet blir sämre på fastande mage. I alla fall för mig. Nu kommer jag fortsätta köra riktig mat + gainer. And that’s it.

Riktigt dumt av säljaren att inte påpeka att det inte rekommenderas vid viktökning när jag köpte produkten, bad ju specifikt om tips på vad jag kan komplettera min gainer med.
Citera
2018-09-18, 17:51
  #4864
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueprintz
Ja jag håller verkligen med dig. Verkar omständigt också då man enligt anvisningnarna behöver ha med sig två shakers med BCAA till ett pass, plus att passet blir sämre på fastande mage. I alla fall för mig. Nu kommer jag fortsätta köra riktig mat + gainer. And that’s it.

Riktigt dumt av säljaren att inte påpeka att det inte rekommenderas vid viktökning när jag köpte produkten, bad ju specifikt om tips på vad jag kan komplettera min gainer med.
Försäljare försöker bara sälja produkter, det är deras kunskap, sällan någon kunskap om produkterna, på sin höjd säger dom det som står på förpackningen. Pengar i sjön är det. Inte ens säkert du behöver tillskott, som gainer, överhuvudtaget. Har du svårt med aptiten så kan det absolut vara ett alternativ, men inget måste. Rekommenderar att du ser över kosten först och se om det kanske finns mer energirika alternativ till vad du äter i dagsläget.
Citera
2018-09-18, 22:39
  #4865
Medlem
blueprintzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Försäljare försöker bara sälja produkter, det är deras kunskap, sällan någon kunskap om produkterna, på sin höjd säger dom det som står på förpackningen. Pengar i sjön är det. Inte ens säkert du behöver tillskott, som gainer, överhuvudtaget. Har du svårt med aptiten så kan det absolut vara ett alternativ, men inget måste. Rekommenderar att du ser över kosten först och se om det kanske finns mer energirika alternativ till vad du äter i dagsläget.

Ja jag antar att du har rätt, även om jag förväntar mig en viss kunskap om produkterna hos säljare på den typen av butiker. De tränar ju själva och borde veta en del om sitt intresse som de kan förmedla vidare.

Ja, gainer behöver jag absolut. Behöver få i mig ca 160 g protein om dagen och det blir svårt utan gainer/propud eller motsvarande.
Citera
2018-09-19, 06:45
  #4866
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueprintz
Ja jag antar att du har rätt, även om jag förväntar mig en viss kunskap om produkterna hos säljare på den typen av butiker. De tränar ju själva och borde veta en del om sitt intresse som de kan förmedla vidare.

Ja, gainer behöver jag absolut. Behöver få i mig ca 160 g protein om dagen och det blir svårt utan gainer/propud eller motsvarande.
Finns det säkert vissa som har, men går man in i t.ex en butik som säljer kosttillskott så är målet att sälja, inte utbilda.

Inget fel i att utöka sitt intag av protein med tillskott, om man vill det. Jag själv får majoriteten av mitt proteinintag från vassle, både för det är gott, billigt och ett smidigt sätt att få i sig fullvärdigt protein. Sen om du väljer att öka kolhydrater eller fett (eller både och) för att hamna på ett kaloriöverskott är upp till dig, beroende på vad du själv trivs med.
Citera
2018-10-22, 11:00
  #4867
Medlem
Är i Australien dom verkar typ inte ha EEA här,(?)

Någon som kan tips vad det heter här eller vad som motsvarar det?

Kollar på tex denna sida vad ska jag köpa som motsvarar EEA?

https://www.mrsupplement.com.au

Mvh Rallarkalle
Citera
2018-11-28, 10:55
  #4868
Medlem
Om jag behöver få i mig ca 200g protein på en dag.
Men bara får i mig ca 180 g från kost. Kan jag äta 10 g EEA för dom sista 20g?

Läser massa olika över allt... vad säger dom senaste studierna?

Mvh Rallarkalle
Citera
2018-11-28, 12:08
  #4869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Om jag behöver få i mig ca 200g protein på en dag.
Men bara får i mig ca 180 g från kost. Kan jag äta 10 g EEA för dom sista 20g?

Läser massa olika över allt... vad säger dom senaste studierna?

Mvh Rallarkalle

Det kan du.
Citera
2018-11-28, 13:53
  #4870
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Om jag behöver få i mig ca 200g protein på en dag.
Men bara får i mig ca 180 g från kost. Kan jag äta 10 g EEA för dom sista 20g?

Läser massa olika över allt... vad säger dom senaste studierna?

Mvh Rallarkalle

Det här är ett exempel på någon som fastnat i opti-träsket. Ja, du kan ta EAA, du kan också skippa EAA, eller så kan du äta mer av annat protein, eller så kan du äta lite mindre. Du kommer få i princip exakt samma resultat, skillnaden kanske är mätbar, men inte märkbar.
Citera
2018-11-28, 14:23
  #4871
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Om jag behöver få i mig ca 200g protein på en dag.
Men bara får i mig ca 180 g från kost. Kan jag äta 10 g EEA för dom sista 20g?

Läser massa olika över allt... vad säger dom senaste studierna?

Mvh Rallarkalle

150 g ena dagen och 250 g gör ingen skillnad. Och varför skulle 10 g EAA vara ekvivalent med 20 g protein?
Citera
2018-11-28, 21:47
  #4872
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
150 g ena dagen och 250 g gör ingen skillnad. Och varför skulle 10 g EAA vara ekvivalent med 20 g protein?
Jag gissar att personen syftar på att 10 gram EAA motsvarar 20 gram protein när det gäller stimulans av proteinsyntesen. Runt 20-25 gram vassle brukar innehålla 10 gram EAA.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback