2012-11-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Du tar inte aminosyror för återhämtning.

Aminosyror i tillskottsform tas med fördel inte med måltid.
Jag formulerade mig kanske lite dåligt. Med återhämtning menar jag att muskeluppbyggnaden inte ska hämmas pga. att musklerna inte får de ämnen de behöver. För det är väll den effekten aminosyror ska uppfylla?
Ont: Så det bästa tillfället att inta aminosyrorna skulle vara under perioden mellan frukost och lunch?

Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Om det är lika med hunger, eller energilös, så kommer aminosyror i tablettform inte hjälpa dig särskilt.

//Brute
Aa jag hade inte förväntat mig att ett par så tabletter skulle stilla min hunger men som sagt har jag inte tillfälle att äta under den här perioden.

Men då känner jag att jag har fått svar på mina frågor.
Tack för den snabba hjälpen!
Senast redigerad av Fruktjuice1 2012-11-20 kl. 22:25.
Citera
2012-11-20, 22:23
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktjuice1
Jag formulerade mig kanske lite dåligt. Med återhämtning menar jag att muskeluppbyggnaden inte ska hämmas pga. att musklerna inte får de ämnen de behöver. För det är väll den effekten aminosyror ska uppfylla?
Ont: Så det bästa tillfället att inta aminosyrorna skulle vara under perioden mellan frukost och lunch?
Äter du dåligt?

Jag tar aminosyror efter pass endast, som ett exempel.
Citera
2012-11-20, 22:27
Medlem
Citat:
Äter du dåligt?

Jag tar aminosyror efter pass endast, som ett exempel.
Nejdå, jag sköter kosten till punk och prickar så gott det går. Förväntar mig inga mirakel resultat av aminosyrorna utan köper dem endast då jag kommer få dem till ett förmånligt pris.
Citera
2012-11-21, 00:06
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Du tar inte aminosyror för återhämtning.

Varför skulle man inte kunna ta aminosyror för återhämtande syfte?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18974721
Citat:
Abstract
Since the 1980's there has been high interest in branched-chain amino acids (BCAA) by sports nutrition scientists. The metabolism of BCAA is involved in some specific biochemical muscle processes and many studies have been carried out to understand whether sports performance can be enhanced by a BCAA supplementation. However, many of these researches have failed to confirm this hypothesis. Thus, in recent years investigators have changed their research target and focused on the effects of BCAA on the muscle protein matrix and the immune system. Data show that BCAA supplementation before and after exercise has beneficial effects for decreasing exercise-induced muscle damage and promoting muscle-protein synthesis. Muscle damage develops delayed onset muscle soreness: a syndrome that occurs 24-48 h after intensive physical activity that can inhibit athletic performance. Other recent works indicate that BCAA supplementation recovers peripheral blood mononuclear cell proliferation in response to mitogens after a long distance intense exercise, as well as plasma glutamine concentration. The BCAA also modifies the pattern of exercise-related cytokine production, leading to a diversion of the lymphocyte immune response towards a Th1 type. According to these findings, it is possible to consider the BCAA as a useful supplement for muscle recovery and immune regulation for sports events.

TS: Jag tycker helt klart att du ska ta aminosyror mellan frukost och lunch om du inte kan få i dig något mellanmål. Tar du aminosyror ihop med en måltid så dödar du dock effekten av aminosyrorna.
Citera
2012-11-21, 11:57
Medlem
okipowers avatar
Det här med rekommenderad dosering av EAA ställer jag mig lite kritisk till efter att bl.a. ha läst följande: http://www.abcbodybuilding.com/protein_size_&_frequency.pdf

För den som inte orkar läsa verkar det som majoriteten av studier som gjorts på EAA genomförts på killar mellan 155-165lbs, alltså 70-74kg. Det verkar ofta resultera i (enligt samma sammanfattning som länken ovan) att man kommer fram till en optimal dos på 15g och ca 3g leucine för att maximera proteinsyntesen.

Bör man inte då skala rakt av, d.v.s. väger man 100kg är 20g EAA en optimal dos?

Sedan funderar jag på varför fler inte tar en 10-20g dos EAA mellan varje måltid, oavsett diet/bulk. Har inga belägg för detta. Vore intressant med några mer eller mindre kvalificerade åsikter

Mvh Okipower
Citera
2012-11-21, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okipower
Det här med rekommenderad dosering av EAA ställer jag mig lite kritisk till efter att bl.a. ha läst följande: http://www.abcbodybuilding.com/protein_size_&_frequency.pdf

För den som inte orkar läsa verkar det som majoriteten av studier som gjorts på EAA genomförts på killar mellan 155-165lbs, alltså 70-74kg. Det verkar ofta resultera i (enligt samma sammanfattning som länken ovan) att man kommer fram till en optimal dos på 15g och ca 3g leucine för att maximera proteinsyntesen.

Bör man inte då skala rakt av, d.v.s. väger man 100kg är 20g EAA en optimal dos?

Sedan funderar jag på varför fler inte tar en 10-20g dos EAA mellan varje måltid, oavsett diet/bulk. Har inga belägg för detta. Vore intressant med några mer eller mindre kvalificerade åsikter

Mvh Okipower

Jag vill minnas att jag har läst att det inte är bra att ha allting på top hela tiden.
Citera
2012-11-21, 13:17
Medlem
okipowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Jag vill minnas att jag har läst att det inte är bra att ha allting på top hela tiden.

Var det ur ett muslebyggarperspektiv eller hälsoperspektiv? Minns du vart du läste detta?
Citera
2012-11-21, 13:34
Medlem
Citat:
Var det ur ett muslebyggarperspektiv eller hälsoperspektiv? Minns du vart du läste detta?

Poster från Grub eller någon annan för flera år sedan på andra forum, och ur ett muskelbyggarperspektiv. Kommer dock inte ihåg exakt vart eller vad jag läste, men något i stil med att det inte är bra att ha stimulerade proteinsyntes 24/7.
Citera
2012-11-21, 13:54
Medlem
Dreass avatar
Vad säger att man som större måste äta mer för maximal stimulans?

Du kan inte stimulera hela tiden, syntesen går ner till basnivåer tillslut oavsett.
Citera
2012-11-21, 13:59
Medlem
okipowers avatar
Citat:
Vad säger att man som större måste äta mer för maximal stimulans?

Du kan inte stimulera hela tiden, syntesen går ner till basnivåer tillslut oavsett.

Menar du att det är ett feltänk? Min logiska slutledningsförmåga leder mig att det borde vara så av samma anledning som en 50kg kille inte behöver äta lika mkt. protein som en 100kg kille för att stimulera proteinsyntesen, likaså gällande andra makronutrienter inför t.ex. kolhydratsladdning så baseras denna på kroppsvikt vad jag förstått.
Citera
2012-11-21, 14:15
Medlem
Jag dricker aminot under träningen oavsett om jag ätit före.
Citera
2012-11-21, 14:36
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Menar du att det är ett feltänk? Min logiska slutledningsförmåga leder mig att det borde vara så av samma anledning som en 50kg kille inte behöver äta lika mkt. protein som en 100kg kille för att stimulera proteinsyntesen, likaså gällande andra makronutrienter inför t.ex. kolhydratsladdning så baseras denna på kroppsvikt vad jag förstått.
Vart hittar du att mindre människor behöver mindre för maximal stimulans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in