Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-10, 21:22
  #4741
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Har läst om EAA på Kolozzeum och här på Flashback, men blir bara mer förvirrad.. Kan någon säga till mig, svart på vitt när fasen jag ska ta mitt jäkla EAA för att få optimal effekt?

Direkt innan, samt 30-45min efter gör jag just nu, då jag har hört att proteinsyntesen är "avstängd" ett tag efter träningen.

Utspritt över dagen kör jag Vassle, samt Kasein till natten..

Edit - Det där med tiderna med mat o EAA intag, det förvirrar mig mest..

Får du i dig tillräckligt med protein under dygnet så behövs troligtvis inte EAA. Använder du dig dessutom utav vassle/kasein utöver den vanliga maten får du garanterat i dig fullt tillräckligt med essentiella aminosyror redan.
Citera
2017-06-11, 10:37
  #4742
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Har läst om EAA på Kolozzeum och här på Flashback, men blir bara mer förvirrad.. Kan någon säga till mig, svart på vitt när fasen jag ska ta mitt jäkla EAA för att få optimal effekt?

Direkt innan, samt 30-45min efter gör jag just nu, då jag har hört att proteinsyntesen är "avstängd" ett tag efter träningen.

Utspritt över dagen kör jag Vassle, samt Kasein till natten..

Edit - Det där med tiderna med mat o EAA intag, det förvirrar mig mest..
Det enkla, och förmodligen träliga, svaret är att det förmodligen inte spelar någon roll när du intar ditt EAA eller protein. Om du bemödar dig att läsa Schoenfelds metastudie om näriningstajming så står det att intag före eller efter träning inte utgör någon praktisk skillnad. Likadant vid intag direkt efter träning eller en-två timmar efter träning. Det anabola fönstret är en seglivad myt.

Personligen förstår jag inte varför folk envisas med aminosyror överhuvudtaget. Det viktiga i sammanhanget är att man intar en adekvat mängd protein per dag, och vill man fylla ut sitt dagliga proteinintag så finns det inga fördelar om man gör det med EAA än om man gör det med vilken proteinkälla som helst.
Citera
2017-06-11, 11:25
  #4743
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det enkla, och förmodligen träliga, svaret är att det förmodligen inte spelar någon roll när du intar ditt EAA eller protein. Om du bemödar dig att läsa Schoenfelds metastudie om näriningstajming så står det att intag före eller efter träning inte utgör någon praktisk skillnad. Likadant vid intag direkt efter träning eller en-två timmar efter träning. Det anabola fönstret är en seglivad myt.

Personligen förstår jag inte varför folk envisas med aminosyror överhuvudtaget. Det viktiga i sammanhanget är att man intar en adekvat mängd protein per dag, och vill man fylla ut sitt dagliga proteinintag så finns det inga fördelar om man gör det med EAA än om man gör det med vilken proteinkälla som helst.
Då skiter jag fullständigt o köpa nästa burk EAA, o kör enbart Vassle och Kasein, och gainers då
Citera
2017-08-15, 17:16
  #4744
Medlem
MyProteins avatar
Behöver dra ner på läsken och tänkte ersätta läsksuget med lite BCAA på kvällen.
Jag behöver nu erat råd, vilken är den GODASTE bcaan enligt er, om den är lika god som läsk får ni gärna även notera det
Citera
2017-08-15, 17:44
  #4745
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyProtein
Behöver dra ner på läsken och tänkte ersätta läsksuget med lite BCAA på kvällen.
Jag behöver nu erat råd, vilken är den GODASTE bcaan enligt er, om den är lika god som läsk får ni gärna även notera det

Byt ut mot light läsk? Känns onödigt att lägga pengar på BCAA för att smaksätta vatten.
Citera
2017-08-15, 17:50
  #4746
Medlem
MyProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Byt ut mot light läsk? Känns onödigt att lägga pengar på BCAA för att smaksätta vatten.
Billigare med BCAA per liter.
Citera
2017-08-15, 21:08
  #4747
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyProtein
Billigare med BCAA per liter.
?

Just nu får man 2 BCAA Hardcore från Gymgrossisten för 229kr.
http://www.gymgrossisten.com/2-for-1...hardcore-264-g

Varje burk innehåller 264 g och när jag blandat läsk så har jag tagit 2 skopor per halvliter alltså 4 skopor per liter.

En skopa är 8,8 g=> 264*2/(8,8*4)= 15 liter

229/15= ~15,3 kr/liter.

Enligt prisjakt.se kostar Sodastream Cola Classic Sugar Free 440ml 49 kr på Netonnet vilket räcker till 7 liter läsk.

49/7= 7 kr/liter

Så billigare vettefan och då har jag inte räknat med ev Sodastreamer med kolsyrepatron, På jobbet har vi en kran där man kan välja kolsyrat eller stilla så ur den aspekten behöver jag inte står för kulorna (bubblorna).
Citera
2017-08-23, 13:27
  #4748
Medlem
jpettersson1991s avatar
En ny och läsvärd artikel, verkar som det är bäst att spara pengarna, ingenting nytt egentligen.

https://jissn.biomedcentral.com/arti...970-017-0184-9

Citat:
Consistent with this perspective, the few studies in human subjects have reported decreases, rather than increases, in muscle protein synthesis after intake of BCAAs. We conclude that dietary BCAA supplements alone do not promote muscle anabolism.
Citera
2017-09-04, 15:13
  #4749
Medlem
2big4yous avatar
Jag använder mig av mat i första hand som proteinkälla men fyller ut dagsbehovet(2gr/kg) med vassle och kasein.
Nu vet jag att EAA egentligen inte är nödvändigt men då jag är i slutet av en deff och försöker få fram de sista blodådrorna och de sista magmusklerna måste jag hålla stenhårt på kaloriintaget och har bytt ett ett par vassledrinkar mot EAA då jag spar kalorier på detta,kanske en dum fråga men går det att räkna om EAA till ett reguljärt proteinintag,dvs en vassledrink ligger på 30gr protein/portion hur mycket EAA motsvarar detta?
Citera
2017-09-04, 15:32
  #4750
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Jag använder mig av mat i första hand som proteinkälla men fyller ut dagsbehovet(2gr/kg) med vassle och kasein.
Nu vet jag att EAA egentligen inte är nödvändigt men då jag är i slutet av en deff och försöker få fram de sista blodådrorna och de sista magmusklerna måste jag hålla stenhårt på kaloriintaget och har bytt ett ett par vassledrinkar mot EAA då jag spar kalorier på detta,kanske en dum fråga men går det att räkna om EAA till ett reguljärt proteinintag,dvs en vassledrink ligger på 30gr protein/portion hur mycket EAA motsvarar detta?

Ca 20-30 gram vassle motsvarar runt 10 gram EAA, ungefär.
Citera
2017-09-19, 13:36
  #4751
Medlem
Vad jag läst och hört genom åren så verkar bcaa värdelöst- men eaa då?? Någon som vet?
Citera
2017-09-19, 13:44
  #4752
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agcr92
Vad jag läst och hört genom åren så verkar bcaa värdelöst- men eaa då?? Någon som vet?

EAA är fullt tillräckligt för att stimulera proteinsyntesen, dock är det ingen fördel med EAA som tillskott jämfört mot t.ex vassle, eller fullvärdigt protein från mat. Möjligtvis om man går på väldigt kalorirestriktiv diet, men som sagt, protein från mat/proteinpulver fungerar precis lika bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback