Citat:
Ursprungligen postat av nationalfrontdisco
Tänkte på den här studien:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079
Det verkar alltså som att det är mest effektivt att ta EAA efter träningen. För min egen del så brukar jag äta innan jag tränar på eftermiddagarna så då måste jag väll kunna ta 20 mg EAA efteråt istället för 10 g innan och 10 g efteråt?
Post-exercise consumption of protein is the most effective strategy to induce increments in MPS and promote muscle mass gains. The increment in MPS is maximally stimulated at a dose of protein of approximately 25 g or 10 g EAA.
Antar att priset också är något att tänka på. EAA har en doseringskostnad på 3,59kr/10gram medan Whey FX:s doseringskostnad ligger på 3,76kr/30 gram. Så om man ska ta 20 g EAA per träningstillfälle istället för 30 g Whey då blir det dubbelt så dyrt att konsumera EAA.
10g innan har ibland visat sig vara effektivt och ibland inte. Men eftersom detta är lite av en "skojjar"-vetenskap och effekterna är svåra att undersöka anser jag att det är bättre att ta det säkra före det osäkra, precis som SiSenior säger.
Därmed ta EAA innan och efter träning och inte bara efter. Vad jag definitivt vet är att det är garanterat inte dåligt att ta EAA innan träningen men i alla fall lite fakta tyder på att det kan vara bättre.
Dumt att chansa menar jag, därför kör jag EAA både innan och efter träning.