2012-12-08, 08:12
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nationalfrontdisco
Jag har för mig att jag läste på kollozeum i någon tråd att det inte alls är särskilt bra att ta EAA innan träningen. Vad säger ni som använt EAA under en tid om det? Jag förstår inte vitsen med att ta cirka 5 g innan och sedan 5 g efter när man inte gör så med vanligt proteinpulver. Är inte 10 g EAA efter träningen typ samma sak? Jag har funderat på att byta till EAA från vassleprotein så fort min deff är klar, men det skulle vara bra att veta hur det ligger till med före/efter-intaget först.

Varför skulle det inte vara bra? Det är inte dåligt i alla fall.
10g EAA före och efter kan vara bra att ta för att säkra upp, så man vet att proteinsyntesen hela tiden är maximalt stimulerad. Ett undantag där du kan skippa EAA:t innan är dock om du nyligen ätit innan passet, för då är det inte troligt att det har någon effekt.
Citera
2012-12-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Varför skulle det inte vara bra? Det är inte dåligt i alla fall.
10g EAA före och efter kan vara bra att ta för att säkra upp, så man vet att proteinsyntesen hela tiden är maximalt stimulerad. Ett undantag där du kan skippa EAA:t innan är dock om du nyligen ätit innan passet, för då är det inte troligt att det har någon effekt.

Tänkte på den här studien:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079

Det verkar alltså som att det är mest effektivt att ta EAA efter träningen. För min egen del så brukar jag äta innan jag tränar på eftermiddagarna så då måste jag väll kunna ta 20 mg EAA efteråt istället för 10 g innan och 10 g efteråt?

Post-exercise consumption of protein is the most effective strategy to induce increments in MPS and promote muscle mass gains. The increment in MPS is maximally stimulated at a dose of protein of approximately 25 g or 10 g EAA.

Antar att priset också är något att tänka på. EAA har en doseringskostnad på 3,59kr/10gram medan Whey FX:s doseringskostnad ligger på 3,76kr/30 gram. Så om man ska ta 20 g EAA per träningstillfälle istället för 30 g Whey då blir det dubbelt så dyrt att konsumera EAA.
Senast redigerad av nationalfrontdisco 2012-12-08 kl. 10:46.
Citera
2012-12-08, 11:15
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:

Det verkar alltså som att det är mest effektivt att ta EAA efter träningen. För min egen del så brukar jag äta innan jag tränar på eftermiddagarna så då måste jag väll kunna ta 20 mg EAA efteråt istället för 10 g innan och 10 g efteråt?

Post-exercise consumption of protein is the most effective strategy to induce increments in MPS and promote muscle mass gains. The increment in MPS is maximally stimulated at a dose of protein of approximately 25 g or 10 g EAA.

Antar att priset också är något att tänka på. EAA har en doseringskostnad på 3,59kr/10gram medan Whey FX:s doseringskostnad ligger på 3,76kr/30 gram. Så om man ska ta 20 g EAA per träningstillfälle istället för 30 g Whey då blir det dubbelt så dyrt att konsumera EAA.
10g innan har ibland visat sig vara effektivt och ibland inte. Men eftersom detta är lite av en "skojjar"-vetenskap och effekterna är svåra att undersöka anser jag att det är bättre att ta det säkra före det osäkra, precis som SiSenior säger.

Därmed ta EAA innan och efter träning och inte bara efter. Vad jag definitivt vet är att det är garanterat inte dåligt att ta EAA innan träningen men i alla fall lite fakta tyder på att det kan vara bättre.

Dumt att chansa menar jag, därför kör jag EAA både innan och efter träning.
Citera
2012-12-08, 11:19
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:

EAA har mest effekt efter, ja, men det gör inte intaget före helt onödigt (om du inte äter nära inpå, vilket du i och för sig gör).
Du tjänar inget på att ta 20g EAA på en gång, 10g EAA räcker för att stimulera MPS maximalt.
Fast räknar du mängden EAA i EAA-produkten jämfört med mängden EAA i whey FX-produkten så är priset per gram EAA ungefär likvärdigt.
Citera
2012-12-08, 21:41
Medlem
Någon som kan rekommendera en EAA utan sötningsmedel eller liknande som är skonsam för tänderna? Jag brukar köra med Eiselts EAA som jag tar före och under träningen. Den är iofs jävligt god, men känns inte som att det är så bra för tänderna att gå och sippa på den hela tiden.
Citera
2012-12-08, 22:58
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Någon som kan rekommendera en EAA utan sötningsmedel eller liknande som är skonsam för tänderna? Jag brukar köra med Eiselts EAA som jag tar före och under träningen. Den är iofs jävligt god, men känns inte som att det är så bra för tänderna att gå och sippa på den hela tiden.
Under passet är troligen totalt sköseri på pengar. Sen tror jag inte att det är speciellt dåligt för tänderna. Kolla upp vad som är extra i de med sötningsmedel och effekten de ämnena har på tänderna.
Citera
2012-12-10, 13:43
Medlem
cc_zeros avatar
Jag har lite noobfrågor om EAA, som antagligen blivit besvarade tidigare i tråden men som jag ej funnit med min bristande sökförmåga..

Jag käkar 10g EAA innan träningspasset just nu, men bör jag även byta ut vassleproteinet som jag intar direkt efter passet mot EAA?

Och eftersom jag inte hinner äta frukost innan jag gymmar så dricker jag även malto, men inte riktigt blivit klok på hur många gram per kg man bör inta för att fylla på glykoldepåerna ordentligt?
Citera
2012-12-10, 14:07
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
Jag har lite noobfrågor om EAA, som antagligen blivit besvarade tidigare i tråden men som jag ej funnit med min bristande sökförmåga..

Jag käkar 10g EAA innan träningspasset just nu, men bör jag även byta ut vassleproteinet som jag intar direkt efter passet mot EAA?

Och eftersom jag inte hinner äta frukost innan jag gymmar så dricker jag även malto, men inte riktigt blivit klok på hur många gram per kg man bör inta för att fylla på glykoldepåerna ordentligt?

Vassleprotein går lika bra som EAA att ta efter träning.

Det finns inga bestämda siffror här utan du får helt enkelt testa dig fram. Själv upplever jag att jag får fullt tillräckligt med energi på 0,7g KH/kgv om jag känner mig riktigt seg under något morgonpass.
Citera
2012-12-12, 21:09
Medlem
Timpsiiis avatar
Nybörjarfråga om EAA.

Är syftet med EAA att man tar det istället för t.ex. vassleprotein? Det är det väl inte? Eftersom man får mindre protein i sig via EAA än vassle. Det är väl mer som ett extra tillskott, eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2012-12-12, 21:10
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Nybörjarfråga om EAA.

Är syftet med EAA att man tar det istället för t.ex. vassleprotein? Det är det väl inte? Eftersom man får mindre protein i sig via EAA än vassle. Det är väl mer som ett extra tillskott, eller är jag helt ute och cyklar?
Ja mer protein via vassle. Men lika mycket aminosyror, vilket är det viktiga.
Citera
2012-12-14, 01:10
Medlem
schmengeles avatar
Hur gör ni som tränar på morgonen/efter ni vaknat?
Förut brukade jag käka gröt, sen slänga i mig eaa och gå till gymmet. Började sedan med att äta 6 ägg och gröt eller mackor, vänta 1h sen eaa. Post workout körde jag whey.

Frågan är om EAA är bortkastat då?

Brukar ni slänga i er snabba kolhydrater med eaa/protte shaken post workout?
Citera
2012-12-14, 09:58
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schmengele
Hur gör ni som tränar på morgonen/efter ni vaknat?
Förut brukade jag käka gröt, sen slänga i mig eaa och gå till gymmet. Började sedan med att äta 6 ägg och gröt eller mackor, vänta 1h sen eaa. Post workout körde jag whey.

Frågan är om EAA är bortkastat då?

Brukar ni slänga i er snabba kolhydrater med eaa/protte shaken post workout?

Tränar på tom mage när jag tränar på morgonen. Brukar bli 20g vassleprotein innan passet, det är allt.

Hade jag ätit innan hade jag undvikit drinken och tagit den senare under dagen istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in