2011-01-31, 22:32
Medlem
TrainOfThoughts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mufff
Tack för en mycket bra tråd och speciellt till de flitiga användarna som konstant hjälper andra, bl.a. BengtZz.

Jag har läst och sökt en del i denna tråd och även sökt en massa och lärt mig mycket på andra sidor, men jag är fortfarande en nybörjare inom gymvärlden och uppskattar alla tips och råd.

Har läst att många (inkl. TS) förespråkar användning av EAA både innan och efter träning, men jag har tidigare varit helt inställd på att införskaffa mig EAA samt Gainer Pro för att ta den efter träning ensamt. Har läst lite varstans på internet att det är bättre att endast ta EAA innan träning och ta en gainer endast efter träning. Några här säger "det gör du som du vill", men eftersom jag är rookie på det här så uppskattar jag en kort förklaring till vad som gör vad just vid intaget efter träningen.

Jag har endast styrketränat i en vecka och jag tränar för att bli större, starkare och därmed gå upp i vikt. Det är i princip omöjligt för mig att bli fet, tack vare bra gener, oavsett hur mycket jag äter. Vore det mer gynnsamt för mig att ta en gainer efter träningen istället för EAA?

När jag läser på denna sida så får man ju intrycket av att gainers är det enda rätta efter styrketräningen.

Så, för att sammanfatta min fråga: Vad bör jag ta och varför? Är det så stor skillnad på vilken jag än tar? Det är trots allt en gnutta omständigare att köra på både EAA och gainer istället för bara EAA. Men är det värt besväret?

Jag vet att liknande frågor har ställts (bl.a. ett par inlägg längre upp), men eftersom jag är helt ny på detta så vore det klockrent med ett svar utifrån just mig och mina "önskemål" och som är lite mer klargörande.

Tack på förhand!

Har du inte någon sorts sjukdom så kommer du att gå upp i vikt om du ligger på ett kaloriöverskott, trots att du säger att du inte går upp i vikt hur mycket du än äter.

Man tar EAA för att stimulera proteinsyntesen, en gainer är egentligen bara socker (kolhydrater) och lite protein. Du kan ta både EAA och gainer, men då tar du EAA direkt före och precis efter passet, och gainern 15-20 minuter senare, och sen riktig mat ca 40 minuter efter det.
Gainer tar du som en liten extra knuff för att hamna på ett kaloriöverskott = du går upp i vikt, men klarar du det genom att bara äta mer skulle jag rekommendera det istället.
Citera
2011-01-31, 22:36
Medlem
TrainOfThoughts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaggantopp
Hej, undrar lite om ni som tagit protteshake en period och eea eller bcaa shake en annan period märkt någon större skillnad i er träning

Jag tvivlar på att du kommer få ett bra svar eftersom skillnaden med största sannolikhet är så liten att man inte märker av det själv.
Sen påverkas inte träningen (själva passen då) på så sätt, då varken proteinpulver eller EAA är något sorts PWO eller så.
Citera
2011-01-31, 22:45
Medlem
Mufffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrainOfThought
Har du inte någon sorts sjukdom så kommer du att gå upp i vikt om du ligger på ett kaloriöverskott, trots att du säger att du inte går upp i vikt hur mycket du än äter.

Man tar EAA för att stimulera proteinsyntesen, en gainer är egentligen bara socker (kolhydrater) och lite protein. Du kan ta både EAA och gainer, men då tar du EAA direkt före och precis efter passet, och gainern 15-20 minuter senare, och sen riktig mat ca 40 minuter efter det.
Gainer tar du som en liten extra knuff för att hamna på ett kaloriöverskott = du går upp i vikt, men klarar du det genom att bara äta mer skulle jag rekommendera det istället.
Tack för ditt svar!

Jag sa att jag inte blir fet hur mycket jag än äter, inte att jag inte går upp i vikt. Självklart är det inte fysiskt omöjligt, men jag har aldrig behövt bry mig om vad jag äter (skräpmat) när det kommer till den biten. Jag har alltså rätt lite underhudsfett och detta kanske skulle kunna åtgärdas med gainers istället för EAA?

Jag hann även redigera mitt inlägg med två frågor till innan du svarade:

Citat:
Kort citat från länken:
Citat:
Gainern ger istället bättre muskeltryck, återhämtning och energi till nästa träningspass”, säger Anna Paulie som är Gymgrossistens dietist och produktrådgivare.
Ger EAA de två sistnämnda? Gainer ska också lindra träningsverk, gör EAA detta?

Vet du detta?

Tack.
Citera
2011-01-31, 22:49
Medlem
Dreass avatar
Sluta läs så mycket på gymgrossisten, gå gärna över till gymvaruhuset istället, står mindre skit där.

Gainer innehåller kolhydrater vilket snabbt efter passet är fördelaktigt för återhämrningen. EAA minskar också träningsvärken, bättre än gainer enligt mig.
Citera
2011-01-31, 23:06
Medlem
Mufffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Sluta läs så mycket på gymgrossisten, gå gärna över till gymvaruhuset istället, står mindre skit där.

Gainer innehåller kolhydrater vilket snabbt efter passet är fördelaktigt för återhämrningen. EAA minskar också träningsvärken, bättre än gainer enligt mig.
Har varit inne och läst på Gymvarhuset om EAA FX som många sagt har varit bra. Där står det under dosering: "EAA FX kan tas både innan och under träning. Det går bra att blanda EAA FX med kolhydrater."

Dels säger de inte att den kan tas efter träning, dels att den kan tas under träning. Vad jag har förstått av flera så ska inte EAA tas under träning. Att de inte säger något om intag efter träning kanske betyder att det inte ger någon ytterligare effekt trots allt?

Det står även "När du tar EAA FX innan träning behöver du inte ta vassleprotein samtidigt. Det räcker med att ta kolhydrater och protein inom en timme efter träning." De menar alltså att man istället tar det som en gainer motsvarar efter träning.

Det är så mycket ord mot ord ang. EAA och gainers att man blir helt kluven som amatör. Men du menar alltså att jag lika gärna kan skippa gainern då den är överskattad. EAA efter träning kommer ge i stort sett samma effekter som gainern efter träning?
Senast redigerad av Mufff 2011-01-31 kl. 23:12.
Citera
2011-01-31, 23:12
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mufff
Har varit inne och läst på Gymvarhuset om EAA FX som många sagt har varit bra. Där står det under dosering: "EAA FX kan tas både innan och under träning. Det går bra att blanda EAA FX med kolhydrater."

Dels säger de inte att den kan tas efter träning, dels att den kan tas under träning. Vad jag har förstått av flera så ska inte EAA tas under träning. Att de inte säger något om intag efter träning kanske betyder att det inte ger någon ytterligare effekt trots allt?

Det står även "När du tar EAA FX innan träning behöver du inte ta vassleprotein samtidigt. Det räcker med att ta kolhydrater och protein inom en timme efter träning." De menar alltså att man istället tar det som en gainer motsvarar efter träning.

Det är så mycket ord mot ord ang. EAA och gainers att man blir helt kluven som amatör. Men du menar alltså att jag lika gärna kan skippa gainer då den är överskattad. EAA efter träning kommer ge i stort sett samma effekter som gainern efter träning?
Du får nog läsa de klistrade trådarna.

Första inlägget, ta EAA före och efter. Nu finns det lite som pekar på att intag före är onödigt men men.

Måste ju finnas trådar om gainer. Sök på google om inte annat. Gainer, vassle+maltodextrin i de flesta fall.
Citera
2011-02-01, 14:14
Medlem
Mufffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Du får nog läsa de klistrade trådarna.

Första inlägget, ta EAA före och efter. Nu finns det lite som pekar på att intag före är onödigt men men.

Måste ju finnas trådar om gainer. Sök på google om inte annat. Gainer, vassle+maltodextrin i de flesta fall.
*Suck*

Jag har som jag redan skrivit sökt och läst en hel del om ämnet både på FB och på andra sidor, så att skriva att jag bör söka efter det känns lite surt när jag bad snällt om att få svar på några frågor (de i sista inlägget). Självklart finns det mycket mer att lära för mig, men efter att ha lagt ned en mängd timmar på detta och läst så mycket ord mot ord och fortfarande är osäker på hur jag ska göra så vore ett par svar i tråden guld för mig. Ska göra en beställning så snart som möjligt så om någon som vet hur det ligger till svarar mig så uppskattas det stort.

Inget illa menat.

Mvh,
Citera
2011-02-01, 15:56
Medlem
Kommer nog ställa en fråga som finns överallt om jag sökt lite, men vette fasen vad jag ska söka på.

Är en sparris på 183 cm och 70 kg som återupptagit träningen. Imorgon tänkte jag traska ner och köpa mig en burk gainer, men funderar även på eaa.

Vad tror ni är bäst att köpa, eaa eller kreatin? Rent av båda? Om ja varför, om nej, varför inte?
Citera
2011-02-01, 16:03
Medlem
flaggantopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrainOfThought
Jag tvivlar på att du kommer få ett bra svar eftersom skillnaden med största sannolikhet är så liten att man inte märker av det själv.
Sen påverkas inte träningen (själva passen då) på så sätt, då varken proteinpulver eller EAA är något sorts PWO eller så.

Ne, ok har själv gått på båda och ja märker ingen skillnad, så undrade bara va alla andra tyckte som använde sig av det. Och det sista vet ja mkt väl om. Syftade mest på resultat
Citera
2011-02-05, 12:18
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruzer
Vad tror ni är bäst att köpa, eaa eller kreatin? Rent av båda? Om ja varför, om nej, varför inte?
EAA och kreatin är båda väldigt bra. Köp båda om du har råd, annars enbart EAA.
Citera
2011-02-05, 18:39
Medlem
Iroquioss avatar
Är det någon som tar EAA till annan träning än styrketräning?

Mvh
Citera
2011-02-06, 21:43
Medlem
SilverPressens avatar
Hej

Jag har tänkt börja med kosttillskott. Efter att ha läst igenom denna tråden tycker jag EAA låter som det bästa alternativet, vill inte köpa flera olika kosttillskott, bara ev kreatin tillsammans med EAA då.

http://www.pricerunner.se/cl/566/Kosttillskott?ref=redirect&q=eaa&search=eaa&other_ hits=260:eaa|198:eaa;;;&sp=1&sort=4

Det finns ju enormt mycket olika priser, märken osv, TS tyckte man skulle köra på det billigaste, men det måste väl vara skillnad på de olika hinkarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in