2013-09-16, 22:51
Medlem
Är det bra att ta proteinpulver innan läggdags? skulle det göra nån nytta för muskeltillväxten?
Citera
2013-09-17, 08:37
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Är det bra att ta proteinpulver innan läggdags? skulle det göra nån nytta för muskeltillväxten?

Om du inte har fått i dig tillräckligt med protein under dagen så kommer det bidra till ökad muskelutveckling genom att höja det totala proteinintaget. Om du tar det innan läggdags däremot spelar ingen större roll. Äter du tillräckligt under dagen och kvällen så har du förmodligen gott om aminosyror både i magsäcken och i blodet.
Citera
2013-09-17, 08:43
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:

Ja det är bra, det är under djupsömnen som man bygger, därför är det fördelaktigt att ha en stimulerad proteinsyntes då. För mycket skadar i vilket fall som helst inte, lika bra att vara på den säkra sidan.
Citera
2013-09-17, 15:00
Medlem
KK94s avatar
Citat:

För att fortsätta på din fråga. Skulle det vara bättre att ta kassein än vassle när man lägger sig då man inte får i sig något under ca 8h då man sover?
Citera
2013-09-17, 15:30
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KK94
För att fortsätta på din fråga. Skulle det vara bättre att ta kassein än vassle när man lägger sig då man inte får i sig något under ca 8h då man sover?

Kasein sägs vara det bästa till natten, men det går ju att blanda i vassle också (det skadar iaf inte något).
Citera
2013-09-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Ja det är bra, det är under djupsömnen som man bygger, därför är det fördelaktigt att ha en stimulerad proteinsyntes då. För mycket skadar i vilket fall som helst inte, lika bra att vara på den säkra sidan.

Okej, tack. Nu tvivlar jag inte på dina ord men har du källa på det fetmarkerade? Vore intressant att läsa om. Och gärna ingen forumtråd utan en faktisk artikel.
Citera
2013-09-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Om du tar det innan läggdags däremot spelar ingen större roll. Äter du tillräckligt under dagen och kvällen så har du förmodligen gott om aminosyror både i magsäcken och i blodet.
Jag tar kasein som är långtidsverkande och det måste väl ha effekt under natten?
Citera
2013-09-18, 08:36
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Jag tar kasein som är långtidsverkande och det måste väl ha effekt under natten?

Givetvis. Det är protein och protein har alltid en effekt, men du behöver inte tillföra extra långsamt antikatabolt protein innan läggdags om du äter tillräckligt under dagen. Om vi pratar om en extrem VLCD eller PSMF så är det säkert vettigt, men för gemene man fyller det ingen större funktion.

Men om du å andra sidan trivs med det så kör på för all del. Du behöver dock inte känna att det är ett måste.
Citera
2013-09-18, 19:57
Medlem
Citat:
Givetvis. Det är protein och protein har alltid en effekt, men du behöver inte tillföra extra långsamt antikatabolt protein innan läggdags om du äter tillräckligt under dagen.
Så i praktiken spelar det ingen roll om man tar vassle eller kasein då (för natten)?

Styrkelabbet är inne på samma spår

"Jag ställer mig rätt tveksam till att det skulle vara viktigt att ha protein under stadig utsöndring under natten i syfte att minska muskelnedbrytningen,"

http://www.styrkelabbet.se/kasein-eller-vassle/

------------------------------------------------------------------------------------------------

Men efter träningen ska man absolut ta vassle?
Citera
2013-09-19, 08:17
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Okej, tack. Nu tvivlar jag inte på dina ord men har du källa på det fetmarkerade? Vore intressant att läsa om. Och gärna ingen forumtråd utan en faktisk artikel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Djups%C3%B6mn

Det var väl vad jag hittade lite snabbt, nätet är så överfyllt med en massa skit så det kommer upp så mycket O-relevant. Läs en bok om sömn eller leta så kommer du att hitta mer detaljerade beskrivningar.

Edit: http://intramural.nimh.nih.gov/snpm/snpm-publications/nakanishi_et_al_1997.pdf
Senast redigerad av qdqdq 2013-09-19 kl. 08:43.
Citera
2013-09-19, 16:39
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Så i praktiken spelar det ingen roll om man tar vassle eller kasein då (för natten)?

Inte egentligen, om du ens behöver något alls. Det finns andra faktorer att ta i beaktning dessutom, såsom hormonutsöndring. Nu är jag inte särskilt insatt i hur det fungerar, men det krävs vissa förutsättningar för att bland annat tillväxthormon (och melatonin, på nåt vis) ska utsöndras normalt, vilket bland annat inkluderar låga insulinnivåer. För att inte tala om den långa fasteperioden som man kan utnyttja. Det är inte nödvändigtvis positivt att ha mat i omlopp dygnet runt.

Men som sagt, det är lite överkurs för mig.

Citat:
Men efter träningen ska man absolut ta vassle?

Inte nödvändigtvis. Vassle har visats vara bättre än exempelvis soja, men det beror mig veterligen inte på hastigheten, utan sammansättningen av aminosyror. Vassle innehåller bland annat mer leucin.

EAA, BCAA och kanske till och med rent leucin i mängd nog att stimulera proteinsyntesen maximalt fungerar troligtvis lika bra. Detsamma gäller förmodligen andra sorters protein och aminosyrekomplex också.

Det viktiga är att du käkar i någorlunda vettig tid efter träning och att du äter nog med protein och kalorier totalt sett. När det sker spelar mindre roll, även om fokus bör ligga efter träning.
Citera
2013-09-19, 19:11
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis. Vassle har visats vara bättre än exempelvis soja, men det beror mig veterligen inte på hastigheten, utan sammansättningen av aminosyror. Vassle innehåller bland annat mer leucin.

EAA, BCAA och kanske till och med rent leucin i mängd nog att stimulera proteinsyntesen maximalt fungerar troligtvis lika bra. Detsamma gäller förmodligen andra sorters protein och aminosyrekomplex också.

Det viktiga är att du käkar i någorlunda vettig tid efter träning och att du äter nog med protein och kalorier totalt sett. När det sker spelar mindre roll, även om fokus bör ligga efter träning.
Det kanske är så att kroppen reglerar själv när och vad som ska användas mest (förutsatt att man ätit det samma dag)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in