Citat:
Ursprungligen postat av
Tellusstar
Så i praktiken spelar det ingen roll om man tar vassle eller kasein då (för natten)?
Inte egentligen, om du ens behöver något alls. Det finns andra faktorer att ta i beaktning dessutom, såsom hormonutsöndring. Nu är jag inte särskilt insatt i hur det fungerar, men det krävs vissa förutsättningar för att bland annat tillväxthormon (och melatonin, på nåt vis) ska utsöndras normalt, vilket bland annat inkluderar låga insulinnivåer. För att inte tala om den långa fasteperioden som man kan utnyttja. Det är inte nödvändigtvis positivt att ha mat i omlopp dygnet runt.
Men som sagt, det är lite överkurs för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tellusstar
Men efter träningen ska man absolut ta vassle?
Inte nödvändigtvis. Vassle har visats vara bättre än exempelvis soja, men det beror mig veterligen inte på hastigheten, utan sammansättningen av aminosyror. Vassle innehåller bland annat mer leucin.
EAA, BCAA och kanske till och med rent leucin i mängd nog att stimulera proteinsyntesen maximalt fungerar troligtvis lika bra. Detsamma gäller förmodligen andra sorters protein och aminosyrekomplex också.
Det viktiga är att du käkar i någorlunda vettig tid efter träning och att du äter nog med protein och kalorier totalt sett. När det sker spelar mindre roll, även om fokus bör ligga efter träning.