2011-10-16, 21:54
Medlem
opuspocuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Jo, jag har läst den studien. Men hurvida ett så stort intag är positivt vill jag inte säga p.g.a. den ökade oxidativa stressen.

edit: Sen är det i de flesta fallen stor skillnad på RDI och ODI.

Vad jag har läst så reducerar snarare omega-3 snarare total oxidativ stress i kroppen, mycket på grund av dess antiinflammatoriska egenskaper. Man får se till att oljan inte är härsken bara.

Och du uttryckte dig som att man bara tjänade på att äta omega-3 om man hade brist på det = låg långt under RDI, därav mitt lilla inflik om att även mer än RDI kunde vara bättre.

Men nog OT som sagt.

Jag tillägger för topics skull att jag idag noterade att Star Nutritions vasslekoncentrat fortfarande smakar djävul, och att det är frapperande att de inte ändrat receptet sedan starten, när i princip ALLA svenska konkurrenter ligger långt före, och när smaksättningen är enda skillnaden på koncentraten.
Citera
2011-10-21, 13:06
Medlem
golden-gooses avatar
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/protein/100-whey-protein-2

Någon som har testat? Dyrt men nu har jag börjat må illa av mina mjölkiga drycker och funderar på att köpa ett kilo bara för att testa om det är gott...
Citera
2011-10-21, 14:05
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golden-goose
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/protein/100-whey-protein-2

Någon som har testat? Dyrt men nu har jag börjat må illa av mina mjölkiga drycker och funderar på att köpa ett kilo bara för att testa om det är gott...

Definitivt en onödig investering. Finns mycket billigare, minst lika bra på gymvaruhuset.com. Sök där på whey 80 FX. Välj sedan en smak som du tror kommer passa dig.
Citera
2011-10-21, 22:29
Medlem
golden-gooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Definitivt en onödig investering. Finns mycket billigare, minst lika bra på gymvaruhuset.com. Sök där på whey 80 FX. Välj sedan en smak som du tror kommer passa dig.
Just deras mintchoklad som nästan får mig att kräkas trots att jag gillar Star Nutritions motsvarande protte-pulver.
Citera
2011-10-21, 22:37
Bannlyst
Prova bodyfreaks mintchoklad whey. Svin gott!
www.bodyfreaks.se
Citera
2011-10-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profilbildskungen
Prova bodyfreaks mintchoklad whey. Svin gott!
www.bodyfreaks.se
Nånting säger mig att du har någonting med Bodyfreaks att göra..

Mintchoklad brukar f.ö. vara anus,enligt mig.
Citera
2011-10-22, 06:57
Bannlyst
Nix, däremot vill jag precis som sisenior gör, tipsa om en webshop som säljer grymma tillskott.
Deras mint-choklad smakar inte anus utan jävligt gott. Den smakar mint-choklad!
Hur vet du hur anus smakar förresten?
Citera
2011-10-22, 09:16
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golden-goose
Just deras mintchoklad som nästan får mig att kräkas trots att jag gillar Star Nutritions motsvarande protte-pulver.

Ja den rekommenderar jag verkligen inte. Vanlig chokladsmak eller vanilj tycker jag är godast.
Citera
2011-10-25, 23:10
Medlem
Jag vet att ämnet säkert har varit upp i andra trådar, och säkert den här också men det brukar oftast spåra ur när folk säger emot varandra hela tiden.
Har lite funderingar kring proteinintag och -upptag.
Det sägs att man bara kan ta upp 15-20gram protein från vassle åt gången, på tom mage. Stämmer det?
Men vad menas egentligen "på tom mage"? Hur långt tids spann snackar vi om här?
Om man nu inte skulle ta det på tom mage, utan tar det efter en middag som bara den innehållit 60-70gram protein. Om man då tar en shake på 30-40gram protein direkt efter, kommer allt det proteinet tas upp? Om jag äter en banan eller en macka samtidigt som jag dricker en shake, kommer jag kunna ta upp mer då eller är vasslet så snabbt att det hinner före maten? Dum formulering men ni förstår kanske vad jag menar.
Finns det några knep för att sakta ner proteinet? Om jag blandar vasslet med mjölk istället för vatten, kan jag då ta mer pulver utan att behöva oroa mig för att det inte ska tas upp?
Jag väger strax över 90 kilo och försöker få i mig minst 200gram protein om dagen, cirka 140-160 från mat och resten vassle. I nuläget så tar jag fler mindre portioner (högst 15gram protein per shake) uppspritt under dagen just för att jag är rädd att det bara ska gå igenom kroppen.
Oroar jag mig i onödan? Det kommer säkert finnas en del som skriver "Ät mer mat istället!!! " men det är inte det jag är ute efter. Detta är säkert även snudd på opti-noja men man vill ju inte hålla på om det ändå blir fel i slutändan.
Citera
2011-10-26, 14:53
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Home-team
Jag vet att ämnet säkert har varit upp i andra trådar, och säkert den här också men det brukar oftast spåra ur när folk säger emot varandra hela tiden.
Har lite funderingar kring proteinintag och -upptag.
Det sägs att man bara kan ta upp 15-20gram protein från vassle åt gången, på tom mage. Stämmer det?
På "fastande mage" stämmer de påståendet, ja. Vassleintag på "tom mage" finns det inga studier på.
Citat:
Men vad menas egentligen "på tom mage"? Hur långt tids spann snackar vi om här?
"Fastande mage" innebär att intaget sker innan frukost, direkt på morgonen.
"Tom mage" innebär helt enkelt att intaget sker när mage är tom.

Citat:
Om man nu inte skulle ta det på tom mage, utan tar det efter en middag som bara den innehållit 60-70gram protein. Om man då tar en shake på 30-40gram protein direkt efter, kommer allt det proteinet tas upp? Om jag äter en banan eller en macka samtidigt som jag dricker en shake, kommer jag kunna ta upp mer då eller är vasslet så snabbt att det hinner före maten? Dum formulering men ni förstår kanske vad jag menar.
Ihop med en större måltid kommer alla 30-40grammen att tas upp. Om en banan eller macka räcker är svårare att säga. Bananen räcker förmodligen inte, medan mackan (om den har något fetare pålägg) förmodligen räcker.

Citat:
Finns det några knep för att sakta ner proteinet? Om jag blandar vasslet med mjölk istället för vatten, kan jag då ta mer pulver utan att behöva oroa mig för att det inte ska tas upp?
Ja.

Citat:
Jag väger strax över 90 kilo och försöker få i mig minst 200gram protein om dagen, cirka 140-160 från mat och resten vassle. I nuläget så tar jag fler mindre portioner (högst 15gram protein per shake) uppspritt under dagen just för att jag är rädd att det bara ska gå igenom kroppen.
Oroar jag mig i onödan?
Gör som du vill. Ta de utspritt eller alltihop tillsammans med en måltid.
Citera
2011-10-26, 17:48
Medlem
SiSenior
Okej. Tacksam för svaret!
Citera
2011-11-01, 21:35
Medlem
Hej!
Vill börja med att tacka för denna mycket intressanta tråd!

Jag har nyss börjat styrketräna på gym. Har i princip aldrig styrketränat förr även om jag har sysslat med sport stort sett hela livet. Anledningen är att förr så trivdes jag inte i gymmiljön och tyckte det var ganska tråkigt att lyfta hantlar.

Jag är ca 192cm lång och väger 91kg. Jag är trots det relativt smal i min kroppbyggnad (speciellt på axlar,armar,rygg) Har dock fått en liten mage nu senaste tiden efter jag blev klar med min militärtjänst (muckade 2010) I övrigt har jag inte speciellt mycket kroppsfett.
Men jag skulle vilja lägga på mig större volym för att få en "biffigare look" men inte bodybuilder-kroppen. Kan låta aningen flummigt men hoppas ni förstår mig.
Målet är att få kroppen till sommaren 2012, som de flesta andra, men kommer även att fortsätta efter sommaren
Nu till min fråga...
Jag undrar helt enkelt vad för sorts proteinpolver/annat kosttillskott ni rekommenderar. Det vill säga vilka märken (somWhey80 osv.) Finns det fler produkter jag bör ta för att maximera träningen? På gymgrossiten säljer de "paket" där man får viverse produkter men vet inte helt vad allt gör även om jag har läst om produkterna på internet.
Vad hade ni kört för kosttillskott med de målen jag har och med min kroppsbyggnad?
Räcker 3 pass i veckan? Hade tänkt följande
Pass1: Rygg-axlar
Pass2: Bröst-biceps-triceps
Pass3: mage-ben

Hur viktigt är streching för träningen? Är det "bara" för att slippa skador eller kan det även påverka muskeluppbyggnaden?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in