Jag vet att ämnet säkert har varit upp i andra trådar, och säkert den här också men det brukar oftast spåra ur när folk säger emot varandra hela tiden.
Har lite funderingar kring proteinintag och -upptag.
Det
sägs att man bara kan ta upp 15-20gram protein från vassle åt gången, på tom mage. Stämmer det?
Men vad menas egentligen "på tom mage"? Hur långt tids spann snackar vi om här?
Om man nu inte skulle ta det på tom mage, utan tar det efter en middag som bara den innehållit 60-70gram protein. Om man då tar en shake på 30-40gram protein direkt efter, kommer allt det proteinet tas upp? Om jag äter en banan eller en macka samtidigt som jag dricker en shake, kommer jag kunna ta upp mer då eller är vasslet så snabbt att det hinner före maten? Dum formulering men ni förstår kanske vad jag menar.
Finns det några knep för att sakta ner proteinet? Om jag blandar vasslet med mjölk istället för vatten, kan jag då ta mer pulver utan att behöva oroa mig för att det inte ska tas upp?
Jag väger strax över 90 kilo och försöker få i mig minst 200gram protein om dagen, cirka 140-160 från mat och resten vassle. I nuläget så tar jag fler mindre portioner (högst 15gram protein per shake) uppspritt under dagen just för att jag är rädd att det bara ska gå igenom kroppen.
Oroar jag mig i onödan? Det kommer säkert finnas en del som skriver "Ät mer mat istället!!!

" men det är inte det jag är ute efter. Detta är säkert även snudd på opti-noja men man vill ju inte hålla på om det ändå blir fel i slutändan.