2011-10-16, 20:34
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpHate
Jag har läst tråden fast jag inte riktigt förstår ifall jag ska ta alternativ "a" eller "b".

Jag går just nu ner i vikt (deffar?) och styrketränar samtidigt för att behålla muskler. Kan jag börja ta proteinpulver för att behålla mer muskler eller bygga under viktnedgången?

Vad för andra kosttillskott kan ni rekomendera för mig?

Ja, om du inte får i dig tillräckligt med protein från kosten.

Om du är nybörjare behövs inget, om du har tränat en längre tid kan kreatin vara att rekommendera för att behålla mer styrka. Och en ev. multivitamin och Omega-3.
Citera
2011-10-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Proteinpulver använder du ifall du inte får i dig tillräckligt med protein i kosten.

Det måste du väl förstått om du läst igenom hela tråden? Det är svaret på din fråga iaf. : ) Om du sen inte förstår om du ska använda det eller inte så är det "allt om näringslära" tråden ett alternativ som finns under klistrade trådar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Ja, om du inte får i dig tillräckligt med protein från kosten.

Om du är nybörjare behövs inget, om du har tränat en längre tid kan kreatin vara att rekommendera för att behålla mer styrka. Och en ev. multivitamin och Omega-3.

Jag känner mig helt efter i skallen idag.
Aja, jag har gymmat i 10 veckor snart, känner att jag byggt endel muskler men också blivit smalare.

Jag känner mig faktiskt nöjd med min kroppsform nu för första gången i hela mitt liv...

Ifall jag fortsätter att ligga på kcal underskott ett tag till och sakta men säkert öka mitt matintag och börja käka proteinpulver för att få i mig tillräckligt protein, vilket jag inte känner att jag får nu, och äta omega-3 tabletter och ev multivitamn så kommer jag väl tjäna på det eller? Eller kommer proteinet bara gå rätt genom kroppen när jag ligger på kcal underskott och tränar 5 dagar i veckan, en muskelgrupp varje dag?
Citera
2011-10-16, 20:50
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Jag känner mig helt efter i skallen idag.
Aja, jag har gymmat i 10 veckor snart, känner att jag byggt endel muskler men också blivit smalare.

Jag känner mig faktiskt nöjd med min kroppsform nu för första gången i hela mitt liv...

Ifall jag fortsätter att ligga på kcal underskott ett tag till och sakta men säkert öka mitt matintag och börja käka proteinpulver för att få i mig tillräckligt protein, vilket jag inte känner att jag får nu, och äta omega-3 tabletter och ev multivitamn så kommer jag väl tjäna på det eller? Eller kommer proteinet bara gå rätt genom kroppen när jag ligger på kcal underskott och tränar 5 dagar i veckan, en muskelgrupp varje dag?

Du tjänar bara på att äta omega-3 och multivitamin om du har brist på det.

Proteinet kommer inte att gå rakt igenom. Kroppen tar upp allt du stoppar i den, utom i extremfall.

Om du är nybörjare kan du gott sänka volymen om höja frekvensen till att träna varje muskel 3 gånger, eller oftare, i veckan.
Citera
2011-10-16, 20:56
Medlem
Citat:

Proteinet kommer inte att gå rakt igenom. Kroppen tar upp allt du stoppar i den, utom i extremfall.

Om du är nybörjare kan du gott sänka volymen om höja frekvensen till att träna varje muskel 3 gånger, eller oftare, i veckan.

Okej, kanske blir lite off-topic men har du några tips på hur jag ska lägga upp träningen då?
Citera
2011-10-16, 20:57
Medlem
opuspocuss avatar
Citat:

Sen har vi ju den ganska nya studien http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21501117 där 25-45-åringar fick en rejäl ökning av muskelproteinsytesen både vid vila och i samband med aminosyreintag av att äta motsvarande över 10g 35%omega3-fiskolja om dagen. En dos långt över RDI med andra ord.
Citera
2011-10-16, 20:58
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Okej, kanske blir lite off-topic men har du några tips på hur jag ska lägga upp träningen då?

Halvkroppspass eller helkroppspass brukar jag rekommendera nybörjare.

Nybörjare behöver inte träna med så hög volym för att maximalt stimulera proteinsyntesen, och då krävs det inte heller lika lång återhämtningstid mellan passen.
Citera
2011-10-16, 21:01
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opuspocus
Sen har vi ju den ganska nya studien http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21501117 där 25-45-åringar fick en rejäl ökning av muskelproteinsytesen både vid vila och i samband med aminosyreintag av att äta motsvarande över 10g 35%omega3-fiskolja om dagen. En dos långt över RDI med andra ord.

Jo, jag har läst den studien. Men hurvida ett så stort intag är positivt vill jag inte säga p.g.a. den ökade oxidativa stressen.

edit: Sen är det i de flesta fallen stor skillnad på RDI och ODI.
Citera
2011-10-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opuspocus

Citat:
Halvkroppspass eller helkroppspass brukar jag rekommendera nybörjare.

Nybörjare behöver inte träna med så hög volym för att maximalt stimulera proteinsyntesen, och då krävs det inte heller lika lång återhämtningstid mellan passen.

Okej, hur fungerar ett det då? Ska jag köra ben, mage och rygg en dag och sedan armar, axlar och bröst dagen efter och sedan köra ben, mage och rygg igen och så fortsätta så?
Citera
2011-10-16, 21:03
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Okej, hur fungerar ett det då? Ska jag köra ben, mage och rygg en dag och sedan armar, axlar och bröst dagen efter och sedan köra ben, mage och rygg igen och så fortsätta så?

Till exempel, men jag föredrar över- och underkroppspass.
Citera
2011-10-16, 21:05
Medlem
Citat:
Till exempel, men jag föredrar över- och underkroppspass.

Hänger inte riktigt med nu, vi kanske ska ta detta i PM ifall du är intresserad eller ska jag kolla upp detta i tråden för träningscheman? Börjar bli lite väl off-topic tycker jag.
Citera
2011-10-16, 21:11
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Hänger inte riktigt med nu, vi kanske ska ta detta i PM ifall du är intresserad eller ska jag kolla upp detta i tråden för träningscheman? Börjar bli lite väl off-topic tycker jag.

Du har en poäng där, vi kan ta det över PM om du vill.
Citera
2011-10-16, 21:41
Medlem
Citat:
Du har en poäng där, vi kan ta det över PM om du vill.

Du har PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in