2013-04-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så Gud är en programmerad robot?
Det skulle jag inte säga, eftersom robotar är skapade av människor. Men robotar är verkligen mycket mer perfekta än vad människor är, för att de har ingen fri vilja. Robotar gör alla våra datorer, mobiltelefoner och bilar för att de följer sin programmering perfekt. Fri vilja är en distraktion som skapar imperfektion. Därför syndade Adam och Eva.

Ju mindre fri vilja, destå mer perfekt är en varelse. Därför syndar djur inte, och de följer bara deras naturliga programmering (instinkter). Robotar är ännu perfektare, för att de är ännu dummare och ännu mer begränsade.

Citat:
Ja även det, men krävs det inte en fri vilja för att vilja skapa något, och skapa något som man själv vill?
Ja, men Gud skapar inte det han själv vill, utan han kan bara skapa sånt som är gudomligt. Fri vilja innebär att kunna välja från ett spektrum mellan gott och ont. Gud kan bara välja det goda.

Citat:
Om jag vill skapa en tavla, använder jag då inte min fria vilja? Är jag styrd att skapa en tavla? Är Gud styrd att skapa människan?
Människor kan skapa saker med deras fria vilja, men Gud hade inget val än att skapa människan och uttrycka sin oändlighet.
Senast redigerad av elsydeon 2013-04-05 kl. 17:38.
Citera
2013-04-05, 18:51
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Nej, det gjorde du inte.

Vem utom anden i människan vet vad som är i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud. 1Kor 2:11 bibel2000

Din version är en teologisk tolkning.

Vad svamlar du om? Det var exakt den passagen jag citerade ur Bibel2000.

Citat:
Det stämmer inte för det nämns bara 2 i Matteus, Anden och Sonen.

Fadern i det sammanhanget är underförstådd. Det märks ännu tydligare i ljuset av de andra evangelierna:

28Sannerligen, människorna skall få förlåtelse för allt, för sina synder och för sina hädelser, hur de än hädar. 29Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.

Mark 3:28-29

26Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er.

Joh 14:26

Så din position att hävda att det är Jahve som avses är ohållbar.
Citera
2013-04-06, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creationist
jag blir mållösav synen, armeer? överbefälhavare?
till kritan, någon har blivit otroligt förvirrad av bibeln av alla passager.

ni väckte mig, jag återkommer
Ja, överbefälhavaren är Sonen, armén utgörs av änglar.

Människosonen skall sända ut SINA änglar, och de skall samla ihop och föra bort ur hans rike alla som blir andra till fall och lever i laglöshet. Mat 13:41

Varför tror du annars att han kommer hit vid slutstriden med sina änglar? Ha en picknick, dricka vin och bryta bröd?

Det finns även andra befälhavare i den andliga hierarkin, bland annat en som kallas Mikael, som ledde kriget mot Satan och hans anhäng när dessa kastades ut ur himlen. Apostlarna förtjänar också ett omnämnande för det är sagt att de ska döma Israels 12 stammar. Sammanlagt finns det alltså 24 äldste som ska döm,a hela jordens befolkning och de är strax under Sonen i rang. Det är till och med så att Paulus skriver att vi, dvs människor, ska döma änglar. Och då syftar han förmodligen främst på Satan och hans änglar.

Du verkar mest förvirrad av oss 2. Jag vet precis vad jag snackar om och kan bevisa det med hjälp av profetenas ord. Du svamlar bara och verkar inte förstå mycket.

Om du vill kan du fortsätta leva i ett andligt mörker, annars kan du lära av såna som mig.
Citera
2013-04-06, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Nja Bibeln utesluter helt och hållet individer som delar Guds väsen. Att man är en gud i symbolisk mening är en grej men att vara denna Gud är en annan grej.
Guds väsen? Jag talar inte FÖR treenigheten!

Det stå så här: Gud kommer ALDRIG att ge sin HÄRLIGHET till nån annan, men han kan alltså delegera MAKT och status och ge vem han vill ett uppdrag. Det är den enkla, raka sanningen.
Citera
2013-04-06, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
26Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er.

Joh 14:26

Så din position att hävda att det är Jahve som avses är ohållbar.
Återigen: hjälparen är Guds ande, och Guds ande är INGEN PERSON. Fadern kallas Anden och ÄR en person som HAR en ande, den så kallade hjälparen. Men det är INGEN PERSON. Det står också att Gud sänder sin sons ande. Och Paulus förklarar vad som händer då: det innebär att vi tänker Kristi tankar. 1Kor 2, sista versen. Så när vi får Guds ande tänker vi Guds tankar, förmedlar eller uppenbarar Gud sina tankar för oss genom anden. Det är så profeterna kan nedteckna Guds ord, genom att Guds tankar uppenbaras för de genom anden. Läs vad Paulus skriver där i 1Kor 2. Guds ande är INGEN person, det är hans ande. Gud, Fadern, kallas Anden och ÄR en person som HAr en ande, det är vad okunniga människor har tolkat till en treenighet.
Citera
2013-04-06, 08:04
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Människan HAR en ande. Gud ÄR en ande, men han HAR också en ande. Därför ÄR Guds ande ingen person eftersom vi är skapade till Guds avbild och vår ande inte är vår kropp utan vårt förstånd. Då återstår, precis som bibeln säger, bara 2 personer, Fadern och Sonen. Svara om du inte fattar.
Det stämmer inte, människan själv är uppfylld av andemeningar, det utvecklas dag för dag år för år och till slut är det människan i helhet, hela människan inklusive kropp som betecknas som varande andlig - då att du exkluderar kroppen är stort misstag - ande går inte att separera som du verkar tro, du kan tro du greppar någons ande men det är hyfsat symbiotiskt med människan även om man kan säga en sak mena annat göra tredje och vilja fjärde osv.
Det kallas för spekuleranden, om du har intresse i någon, kan du givetvis sjäälv välja att se det på dett helt egna vis istället för vad det är.. då spekulerar du och kan vara hur andefattig du vill, beroende dina syften och vinstkrav - t.ex att gå helt ifrån objektivitet.

När du nu ändå är inne på ande, andemening, andetag och andliga ting där religion ingår, som väl då skulle vara många andligheter tillsammans - när de inte är i gemenskap är de ju var och en för sig : dvs människan och inte anden.

Lättaste sättet är att beskriva det som humanism En människa (en ande fast man tror då att man är mer än människa) (istället för det lömska anden.. som enbart förvrider människor) så säg människa, så förstår alla - säg ande.. och ingen fattar.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-04-06 kl. 08:08.
Citera
2013-04-06, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det stämmer inte, människan själv är uppfylld av andemeningar...blablablaba...
Din ande är ditt förstånd. Jag nämner en aspekt av vad människan ÄR, har jag då uteslutit den eventuella existensen av kroppen? NEJ!
Citera
2013-04-06, 08:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Din ande är ditt förstånd. Jag nämner en aspekt av vad människan ÄR, har jag då uteslutit den eventuella existensen av kroppen? NEJ!
Ja förstånd ingår i det mänskliga paketet, där du har konturen kropp eller formen kropp. Men du kan inte förringa kroppen i hävdandet att kroppen indte är andlig...
Men aspekt.. okej.. den aspekten ä'r väl egentligen ingen direkt aspekt, aspekt är enligt mig lite förringande, eftersom redan kroppslig närvaro tycks väldigt andlig och respektingivande, men om du vill kalla det för att oj nu kommer en ande gående, så var så god- jag väljer att säga människa.

Sedan kanske du inte är inne på dissikerande eller är du? Iom aspekt". Menas att den aspekten kan tas ifrån människa?
Citera
2013-04-06, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
om du vill kalla det för att oj nu kommer en ande gående, så var så god- jag väljer att säga människa.
Trögfattad? Din ande är ditt förstånd. Vi är inga andeVARELSER. Vi har en kropp av kött. Det som fötts av kött är kött, det som har fötts av Anden är ande (Joh 3:6). Är du född av en ande? Nej, du är född av en människa av kött och då är du kött. Med en ande, dvs förstånd. Använd det.
Citera
2013-04-06, 08:32
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Trögfattad? Din ande är ditt förstånd. Vi är inga andeVARELSER. Vi har en kropp av kött. Det som fötts av kött är kött, det som har fötts av Anden är ande (Joh 3:6). Är du född av en ande? Nej, du är född av en människa av kött och då är du kött. Med en ande, dvs förstånd. Använd det.
Lägg av att diskutera om du inte ens vet vad du snackar om - kroppen är ande, levern ögonen håret tankar känslor fötter - alla förmågor förknippat och FÖRBUNDET med kroppen och precis som vill ha sagt, så är t.ex barn trögfattade, det finns betydligt fler än du som inte gör sig förstådda och visar sin frustration över det.. i utfall efter utfall, i behovet att studera vad som för andra är helt uppenbart.

Din kropp är din ande. Det är för mänskligheten liksom rationellt att benämna det som En Människa/a human being.

Religion är vidskeplighetsmakeriets konst, trolleri trollera.. lite jongleranden och omfluffanden med orden och du tror du plötsligt har en "ande" ?
Citera
2013-04-06, 11:18
Medlem
Ni däremot lever inte efter köttet utan efter anden, eftersom Guds ande bor i er. Den som inte har Kristi ande tillhör inte honom. Rom 8:9

Nu blir det märkligt. 3 andar? Jo, först din egen, du lever efter anden och inte efter köttet - som också är ditt eget, Alltså menas DIN EGEN ande. Och vi lever efter anden eftersom Guds ande bor i oss, och ala som leds av Guds ande är Guds söner. Och vi som har Kristi ande, som Gud sänder i våra hjärtan, tillhör kristus. Med det menas att vi tänker Kristi tankar.

Ty vem har lärt känna Herrens sinne, så att han kan undervisa honom? Men vi tänker Kristi tankar. 1Kor 2:16

Och eftersom ni är söner, har Gud sänt i våra hjärtan sin sons ande som ropar: "Abba! Fader!" Gal 4:6

Herren Jesu Kristi nåd vare med ER ande. Filemon 1:25

VÅR ande, inte Kristi ande eller Guds ande. Så fatta nu äntligen att Guds ande INTE är en person, det är Guds sinne, Guds tankar, hans förstånd. Likaså är vår ande vårt sinne, vårt förstånd.
Citera
2013-04-06, 11:29
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Hermandad]
Citat:
Ni däremot
Vilka ni? Talet tre har en viss klang, vad är problemet?

Citat:
Nu blir det märkligt. 3 andar?
en gång till, vad för problem har du med andras sätt att be.. de väljer att ha treenigheten i fokus, fadern sonen och den helige ande som smälter ihop ochför dem blir gripbart, för dig har det inte smält in och det är okej, du är helt enkelt inte religiös.
Citat:
Jo, först din egen, du lever efter anden och inte efter köttet - som också är ditt eget, Alltså menas DIN EGEN ande.
Du har en kropp mycket riktigt, utan den skulle du kunna skriva på fb utan motorisk förmåga kanske?

du går fundamentalt efter stavelse för stavelse, inte konstigt du blir vilse och inte förstår hur ett plus ett kan bli åtta.

Citat:

VÅR ande, inte Kristi ande eller Guds ande. Så fatta nu äntligen att Guds ande INTE är en person, det är Guds sinne, Guds tankar, hans förstånd. Likaså är vår ande vårt sinne, vårt förstånd

Saken är att det finns dem vilka inte kör ensidig läsning som du gör, likadant i samspråk människor emellan, det finns dem vilka klarar av att hålla mer än en boll i luften samtidigt okej?

Inte svårare än så, om du är lärd att sitta och recitera med linjal under texcten, fine... alla läser inte så.

Jag läser öht inte bibeln längre, i synnerhet inte de konstiga betydelser du lägger i det, t.ex att tre andar/kroppar, inte skulle kunna uppgå i en vad de själv menar : helighet.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-04-06 kl. 11:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in