2013-04-06, 11:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Om du vill kan du fortsätta leva i ett andligt mörker, annars kan du lära av såna som mig.

Du har ingen 'auktoritet' annat än den du har gett dig själv.
Citera
2013-04-06, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har ingen 'auktoritet' annat än den du har gett dig själv.
Okej du, då är jag väl auktoritär. Same shit, different name.
Citera
2013-04-06, 11:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har ingen 'auktoritet' annat än den du har gett dig själv

Citat:
Okej du, då är jag väl auktoritär. Same shit, different name.

Vanligen är "auktoritet" associerat med kunskap eller kompetens, vilket du har ingetdera av.

Din självutnämnde "auktoritet" kan snarare tillskrivas megalomani.
Citera
2013-04-06, 11:59
Medlem
Citat:
Vanligen är "auktoritet" associerat med kunskap eller kompetens, vilket du har ingetdera av.

Din självutnämnde "auktoritet" kan snarare tillskrivas megalomani.
Jag vet mer om bibelns budskap än dig och många andra, och du vågar påstå att jag skanar kunskap och kompetens? Snacka för dig själv, du.
Citera
2013-04-06, 12:03
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag vet mer om bibelns budskap än dig och många andra, och du vågar påstå att jag skanar kunskap och kompetens? Snacka för dig själv, du.
Blaha blaha.. du vet mer om varenda medlem också va.. och så vet du ännu mer om världen och mest vet du om universum, eftersom du anser dig vara läskunnig men förstår inte hur tre blir 9...

Det är ju andligt... du som aspekterar ande, hur kan det vara att du inte ens kom fram till det? Men sitter man med gamla testamentet och bokstavstror sig fram, kan det väl inte bli annat.
Citera
2013-04-06, 12:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vet mer om bibelns budskap än dig och många andra, och du vågar påstå att jag skanar kunskap och kompetens?

Det krävs ingen annan kunskap och kompetens än enkel läskunnighet för att kunne citera från en sagobok; en sagobok som du på köpet inte riktig verkar ha förstått.

Citat:
Snacka för dig själv, du.

Visst, jag deltar iblant på tråder om bibeln/kristendomen, som INTE har sitt underlag/tråd-innehåll i blind doktrinalism, irrationalitet eller megalomani.
Citera
2013-04-06, 12:12
Medlem
Citat:
Det krävs ingen annan kunskap och kompetens än enkel läskunnighet för att kunne citera från en sagobok; en sagobok som du på köpet inte riktig verkar ha förstått.
Det krävar nog lite mer än att vara läskunnig för hur många har fattat att jordbävning, svält och krig INTE är tecken på slutet?
Citera
2013-04-06, 12:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det krävar nog lite mer än att vara läskunnig för hur många har fattat att jordbävning, svält och krig INTE är tecken på slutet?

Jag gissar, att du refererar till dina quoteminings- och tolknings-dispyter med andra, som också har läst din sagobok .... och som har missförstått den på ett annat sätt än du har missförstått den.
Citera
2013-04-06, 13:07
Medlem
Jag antar att den sk treenigheten är ett med eller omedvetet misstag. Gud är allas vår fader. Jesus var hans Messias och den heliga anden var ängeln som kom till Jesus och Maria med Guds budskap.

Om man tycker det är logiskt att säga att De här tre skulle vara samma person så bör man inte tas på intellektuellt allvar.

Mig veterligen löd Jesus budskap något i stil med. Gud har skapat mig därför är han min fader. (Eftersom hans mamma var oskuld men Gud lät ett barn växa fram i henne ändå).
Men likväl har Gud skapat oss alla och därför är vi alla syskon i egenskap av människor.

Gud har skapat alla människor. Men Gud är ingen människa så om han skulle få en son (som vi ser det) så skulle ju denna också vara en Gudom. Jesus var en människa. Han var en av Guds utsända och ett mirakel i sig. Men han var inte samma sak som Det som hör allt, ser allt och har skapat universum.
Citera
2013-04-06, 13:23
Medlem
Citat:
Din ande är ditt förstånd. Jag nämner en aspekt av vad människan ÄR, har jag då uteslutit den eventuella existensen av kroppen? NEJ!

Nej, ande och förstånd är verkligen inte samma sak.
Inom schamanismen praktiseras anderesor, enskilt eller i grupp,
har inget med förstånd att göra.

Vi är alla 3-delade enligt vad jag tror, ande, själ och kropp.
För att kunna ta emot den helige ande i sin ande behövs en förstärkning
annars kollapsar systemet.

Läs gärna Apostlagärningarna om vad som hände när den helige ande
kom till lärjungarna.

Det är den helige ande som kan lära dej förstå en del texter i bibeln
om du är intresserad av det, med logik kommer du inte långt.
Citera
2013-04-06, 14:01
Medlem
Citat:
Gud är allas vår fader. Jesus var hans Messias och den heliga anden var ängeln som kom till Jesus och Maria med Guds budskap.

Men den heliga anden är väl ändå ingen ängel?

Det är enligt Bibeln en form av kraft/ord.
Senast redigerad av Kamora 2013-04-06 kl. 14:04.
Citera
2013-04-06, 14:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Gud har skapat alla människor.

Om det nu är en relevant del av debatten vet jag inte, men just for the record: 'Gud' har med störste sannolikhet inte skapat mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in