Citat:
Ursprungligen postat av apologetics
Självklart.. Har jag sagt något som fått dig att uppfatta nått annat?
Okej, var i Bibeln hittar vi treenigheten?
Citat:
Han har varit mer än tydlig med att låta oss förstå Vem han är.
Det är precis det han gör gång på gång
"Hör, o Israel, Herren är er Gud, Herren är en" -
"ty Herren är en Gud som vet allt" -
"Finns det någon annan Gud än jag" osv.
Han talar i personligt pronomen. Inte särskilt normalt för en treenig Gud.
Citat:
Nej, absolut inte, han är inte skyldig att förklara nånting. Han har gett oss Bibeln till att vi ska försöka förstå oss på honom, och där gör han klart för oss att han är unik med just sin treeniga natur, nu är det upp till dig att försöka förstå dig på honom..
Men om han har gett oss Bibeln för att vi skall förstå honom varför är han då extra tydlig med att förklara det faktum att han är en enda gud?
Är det inte att försöka förstå oss på honom?
Citat:
Hm.. Ser att du fortvarande är rädd för lite kunskap.. Det fanns judar som trodde på att Gud var tvåenig flera hundra år innan Jesus födelse. Det utvecklade till nån slags stege med en Stor Gud, och en lite mindre gud, i vissa fall en Gud, med en demiurg, och inget utav dessa val är möjliga i ljuset av Bibeln, för Gud är EN, och han behöver ingen hjälpare...
Nej judar trodde inte på att Gud var tvåenig. Du kan väl börja med att besöka en synagoga alternativ tala med en historiker.
Citat:
Att det "Plötsligt dyker upp några hundra år senare" visar endast att du inte är det minsta intresserad av att lära dig hur det egentligen är, jag har citerat flera tidiga kristna skrifter, men du ignorerar det, och desperat hävdar samma sak om och om igen. Dags att vakna upp?
Ja, läran dyker upp några hundra år efter Jesu död. Inte hittar vi läran tidigare än så i alla fall. En lära om en treenig Gud dyker först upp hos gnostikern Valentinus.