2013-04-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apologetics

Att det inte finns någon bibeltext där Gud beskrivs som en ousia, med tre separata hypostaser, Igen, Bibeln är inte en bok om systematisk teologi, istället ger den oss en bild som vi själva måste förklara för oss själva, Nicea Rådet filosofierade en mycket bra, och förståelig förklarning.

Jag är lite intresserad över vilka Bibelställen motsäger uppfattningen om att Gud, -Skaparen av allt synligt, som osynligt - är En?

Är det inte Bibeln man utgår ifrån?

Frågan du bör ställa dig själv är varför Gud skulle vara otydlig med att förklara vem han är. Hur många gånger läser vi inte att han är en Gud. Förklarar han någon gång att han består av tre personer i ett väsen?

Nej givetvis inte. Läran dyker dock helt plötsligt upp några hundra år senare. Tycker du det låter rimligt?
Senast redigerad av Kamora 2013-04-26 kl. 21:58.
Citera
2013-04-26, 23:25
Medlem
apologeticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Är det inte Bibeln man utgår ifrån?
Självklart.. Har jag sagt något som fått dig att uppfatta nått annat?

Citat:
Ursprungligen postat av kamora
Frågan du bör ställa dig själv är varför Gud skulle vara otydlig med att förklara vem han är.
Han har varit mer än tydlig med att låta oss förstå Vem han är.

Citat:
Hur många gånger läser vi inte att han är en Gud.

Jag hoppas att det tydligt framgår i mina skrifter att jag tror att Gud är ..Gud...

Citat:
Förklarar han någon gång att han består av tre personer i ett väsen?
Nej, absolut inte, han är inte skyldig att förklara nånting. Han har gett oss Bibeln till att vi ska försöka förstå oss på honom, och där gör han klart för oss att han är unik med just sin treeniga natur, nu är det upp till dig att försöka förstå dig på honom..

Citat:
Nej givetvis inte. Läran dyker dock helt plötsligt upp några hundra år senare. Tycker du det låter rimligt?
Hm.. Ser att du fortvarande är rädd för lite kunskap.. Det fanns judar som trodde på att Gud var tvåenig flera hundra år innan Jesus födelse. Det utvecklade till nån slags stege med en Stor Gud, och en lite mindre gud, i vissa fall en Gud, med en demiurg, och inget utav dessa val är möjliga i ljuset av Bibeln, för Gud är EN, och han behöver ingen hjälpare...

Att det "Plötsligt dyker upp några hundra år senare" visar endast att du inte är det minsta intresserad av att lära dig hur det egentligen är, jag har citerat flera tidiga kristna skrifter, men du ignorerar det, och desperat hävdar samma sak om och om igen. Dags att vakna upp?
Citera
2013-04-27, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apologetics
Självklart.. Har jag sagt något som fått dig att uppfatta nått annat?

Okej, var i Bibeln hittar vi treenigheten?

Citat:
Han har varit mer än tydlig med att låta oss förstå Vem han är.

Det är precis det han gör gång på gång "Hör, o Israel, Herren är er Gud, Herren är en" - "ty Herren är en Gud som vet allt" - "Finns det någon annan Gud än jag" osv.

Han talar i personligt pronomen. Inte särskilt normalt för en treenig Gud.

Citat:
Nej, absolut inte, han är inte skyldig att förklara nånting. Han har gett oss Bibeln till att vi ska försöka förstå oss på honom, och där gör han klart för oss att han är unik med just sin treeniga natur, nu är det upp till dig att försöka förstå dig på honom..

Men om han har gett oss Bibeln för att vi skall förstå honom varför är han då extra tydlig med att förklara det faktum att han är en enda gud?

Är det inte att försöka förstå oss på honom?

Citat:
Hm.. Ser att du fortvarande är rädd för lite kunskap.. Det fanns judar som trodde på att Gud var tvåenig flera hundra år innan Jesus födelse. Det utvecklade till nån slags stege med en Stor Gud, och en lite mindre gud, i vissa fall en Gud, med en demiurg, och inget utav dessa val är möjliga i ljuset av Bibeln, för Gud är EN, och han behöver ingen hjälpare...

Nej judar trodde inte på att Gud var tvåenig. Du kan väl börja med att besöka en synagoga alternativ tala med en historiker.

Citat:
Att det "Plötsligt dyker upp några hundra år senare" visar endast att du inte är det minsta intresserad av att lära dig hur det egentligen är, jag har citerat flera tidiga kristna skrifter, men du ignorerar det, och desperat hävdar samma sak om och om igen. Dags att vakna upp?

Ja, läran dyker upp några hundra år efter Jesu död. Inte hittar vi läran tidigare än så i alla fall. En lära om en treenig Gud dyker först upp hos gnostikern Valentinus.
Senast redigerad av Kamora 2013-04-27 kl. 01:36.
Citera
2013-04-27, 23:47
Medlem
Nej det är inte lögn. Ta reda på saker utförligare är mitt råd
Citera
2013-04-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
Nej det är inte lögn. Ta reda på saker utförligare är mitt råd

Läran om treenigheten är lögn om man utgår från Bibeln.
Citera
2013-04-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange

Inte om man läser dessa ord av Jesus själv.

"Matt 28:19 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn"
Citera
2013-04-28, 16:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melun
"Matt 28:19 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn"

Det är ju bara din tolkning av det.
Citera
2013-04-28, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är ju bara din tolkning av det.

Sluta svamla, det går att förstå det som det står där. Det behöver inte tolkas. Det är helt uppenbart klartext.
Citera
2013-04-28, 16:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Sluta svamla, det går att förstå det som det står där. Det behöver inte tolkas. Det är helt uppenbart klartext.

Enligt dig. Och du är bara indoktrinerat in i én av flera tolknings-metodologier.
Citera
2013-04-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
nej, ingenstans i bibeln får man sken av ditt påstående
Citera
2013-04-28, 21:50
Medlem
Citat:
Inte om man läser dessa ord av Jesus själv.

Ett svar jag fick av BRT på samma påstående.

"Detta är inte något underligt; de döps av den gemensamma kraft, eller den gemensamma auktoritet - vilket i koine-grekiskt språkbruk är detsamma som "namn" - vilket är Gud (Fadern), Jesus (sonen) och den helige ande (den Guds verksamma kraft som kommer över den döpte). Människor skall alltså döpas till Gud, såsom Jesus lärt - in i den helige ande.

På samma sätt kallas det dop som Johannes döparen utförde, och som senare utfördes av andra, för "Johannesdopet" (se apostlagärningarna); man band alltså samman dopets mänskliga och gudomliga ursprung i den auktoritet man menade att dopet har."

P.S. Kunde inte låta bli att använda mig av BRT:s klockrena svar.
Citera
2013-04-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
nej, ingenstans i bibeln får man sken av ditt påstående

.. och jag menar att det mesta talar mot treenighetsläran i bibeln, såsom treenighetstroende lär ut.
Senast redigerad av jazzmange 2013-04-28 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in