2019-04-11, 15:17
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Treenighetsläran verkar vara väldigt schizofren en ologisk lära som inte återfinns i vare sig judendomen eller islam då judendomen och islam är närmare varandra än vad kristendomen med sin treenighet är till dem.
Nej, det är inte schizofrent. Det handlar om ett mysterium dock där inte människans förnuft räcker ända fram för att helt förstå det. Men, som sagt, diskutera detta t ex i den redan befintliga tråden länkad nedan.

Kan man vara kristen utan att tro på treenigheten?
Citera
2019-04-11, 16:33
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Man kan ju undra lite.
Fadern sonen och helige ande.

Vart är kvinnan och dottern i detta .

Verkar lite som manlig schizofreni.
Fadern är Guden i himlen, Jehova.
Sonen är han som föddes bland oss som en människa, Jesus.
Den heliga anden är den kraft som fortfarande verkar från Jesus, hans ande kvar på jorden när han återvände till himlen.

Modern är den heliga Maria, hon som födde Jesus.
Dottern är samma som ovan, hon är så klart dotter till någon.

Om man ska kritisera något, kanske man ska läsa på lite och inte bara kasta ut sig random ord...
Citera
2019-04-11, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Fadern är Guden i himlen, Jehova.
Sonen är han som föddes bland oss som en människa, Jesus.
Den heliga anden är den kraft som fortfarande verkar från Jesus, hans ande kvar på jorden när han återvände till himlen.

Modern är den heliga Maria, hon som födde Jesus.
Dottern är samma som ovan, hon är så klart dotter till någon.

Om man ska kritisera något, kanske man ska läsa på lite och inte bara kasta ut sig random ord...
Jo det har ju en fortsättning på historigen sorry
Citera
2019-04-11, 22:26
Medlem
Ruskigbusss avatar
Trådar om treenigheten sammanfogade
/Mod
Citera
2019-04-11, 23:14
Medlem
AXKYA131313s avatar
https://en.m.wikipedia.org/wiki/John_1:1
Citat:
In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Logos_(Christianity)
Citat:
Christian theologians consider John 1:1 to be a central text in their belief that Jesus is God, in connection with the idea that the Father, the Son, and the Holy Spirit together are one God. Although the term Logos or Word is not retained as a title in John's Gospel beyond the prologue, the whole gospel presses these basic claims. As the Logos, Jesus Christ is God in self-revelation (Light) and redemption (Life). He is God to the extent that he can be present to man and knowable to man. The Logos is God,[Jn 1:1] as Thomas stated: "My Lord and my God."[20:28] Yet the Logos is in some sense distinguishable from God, the Father, for "the Logos was with God."[1:1] God and the Logos are not two beings, and yet they are also not simply identical. The paradox that the Logos is God and yet is in some sense distinguishable from God is maintained in the body of the Gospel. That God as he acts and as he is revealed does not "exhaust" God as he is, is reflected in sayings attributed to Jesus: "I and the Father are one"[Jn 10:30] and also, "the Father is greater than I."[14:28] The Logos is God active in creation, revelation, and redemption. Jesus Christ not only gives God's Word to us humans; he is the Word.[1:14] [14:6] The Logos is God, begotten and therefore distinguishable from the Father, but, being God, of the same substance (essence). This was decreed at the First Council of Constantinople (381).
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-04-11 kl. 23:17.
Citera
2019-04-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
https://en.m.wikipedia.org/wiki/John_1:1

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Logos_(Christianity)
Logos grekisk hednisk lära.
Citera
2019-04-12, 16:49
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Logos grekisk hednisk lära.
Adapterad av och fullt Implementerad i Kristendomen...

Om man inte lärt förstå Logos(/Ordet), kan man omöjligt lära förstå Kristus.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-04-12 kl. 16:59.
Citera
2019-04-12, 17:59
Medlem
Citat:

Hur verifieras detta? (att man förstått Ordet)
Citera
2019-04-12, 18:20
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur verifieras detta? (att man förstått Ordet)
Genom INSIKT.
Det är inget som någon annan kan ge dig och heller inget som är beroende av andras bekräftelse.

Du är din egen visions revisor. Ditt ögas egen optiker. Man bildar sigsjälv
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-04-12 kl. 18:32.
Citera
2019-04-12, 18:59
Medlem
Citat:

Inte konstigt då kristendom är en blanding av judendom och grekisk hednatro en hedniserad judendom.
Citera
2019-04-12, 19:01
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Inte konstigt då kristendom är en blanding av judendom och grekisk hednatro en hedniserad judendom.
Okej. Tack för att du presenterar dina trossatser.

För din information blev Jesus ”Kristus” under sin resa ’tillbaka’ till Egypten(som förvisso då var ockuperat av bla grekerna).
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-04-12 kl. 19:12.
Citera
2019-04-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Treenigheten är nog den klurigaste läran i kristen teologi, begreppet finns dessutom egentligen inte ens med i bibeln. Man kan nog inte göra en kortfattad förklaring, och jag är faktiskt inte ens själv helt klar över vad det egentligen innebär. Men det handlar om att det finns tre personer eller personligheter (brukar även kallas hypostaser) i Gud: Fadern, Sonen och den helige Ande.

Ett exempel som är ganska vanligt brukar vara att jämföra med vatten, is, och ånga, som har samma molekyluppsättning men helt olika egenskaper. En annan beskrivning är att jämföra med solen, där solen på himlen är Fadern, solstrålarna är Sonen som kommer ned till jorden, och den helige Ande är ljuset och värmen som solen och strålarna avger. Fast riktigt så enkelt är det förstås inte heller

Läran om treenigheten utvecklades på 300-talet e.Kr. De som försvarar treenigheten menar att Fadern, Sonen och den helige Ande är en oskiljaktig enhet. Att åtminstone Fadern och Sonen är en enhet hittar man bibliska belägg för i framförallt Johannesevangeliet:

"I begynnelsen fanns Ordet och Ordet fanns hos Gud och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till." (Joh 1:1-3)

"Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning." (Joh 1:14)

"Ordet" syftar här utan tvekan på Jesus.

I samma evangelium hävdar Jesus själv att han är en preexistens och det är möjligt att han t.o.m. tillskriver sig själv Gudsnamnet "Jag Är" (JHVH): ”Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till.” (Joh. 8:58), "Den som har sett mig har sett Fadern." (Joh 14:9), "Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig." (Joh. 14:11), "Då skall ni fatta och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern" (Joh 10:38).

Dessa anspråk på gudomlighet gör han dock inte i något av de andra evangelierna.

Den tredje personen i gudomen - den helige Ande - ses i kristen teologi som Guds närvaro i människorna som vägleder till tro och hjälper de frälsta att leva enligt Guds plan. Jesus lämnade jorden men lovade att han skulle finnas kvar ändå, i sitt avskedstal till lärjungarna i Johannesevangeliet säger han: "Jag skall be Fadern och han skall ge er en annan hjälpare som skall vara hos er för alltid: sanningens ande" (Joh 14:16).

Att den helige Anden också ska knytas till gudomen som likställd med Fadern och Sonen brukar man belägga med t.ex. dessa citat ur Nya Testamentet: "Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet." (2 Kor. 3:17), "Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning." (Joh. 4:24), "Och för oss har Gud uppenbarat det genom Anden, ty det är Anden som utforskar allt, också djupen hos Gud." (1 Kor 2:10).

Ett av de ställen i bibeln man menar starkast belägger treenigheten är där Jesus säger till lärjungarna: "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn (Matt 28:19).

Man kan kanske se det så här:

Fadern är den ursprungliga varelsen som existerat i all evighet, energin som bara "är" ("Jag är"/JHVH).

Sonen är uttrycket som Fadern använder sig av för att uttrycka sig själv i sin skapade värld med skapade varelser, Sonen är Guds ord och länken till Fadern. "Jag är vägen, livet och sanningen. Ingen kommer till Gud utom genom mig." (Joh 14:6).

Den helige Anden är den förenande varelsen i sammanhanget som upprätthåller, hjälper och stärker (brukar refereras till som "hjälparen", "tröstaren" osv.). Den helige Anden är även länken till att finna och uppenbara Sonen. Anden är Guds andedräkt som ger liv, notera t.ex. att Gud ger människan i skapelsen liv genom sin andedräkt och i Johannes 20:22 ”Sedan andades han (Jesus) på dem och sade: ’Tag emot den helige Ande!’”. Det fornhebreiska ordet ruach betyder bokstavligen andedräkt, vind.

Hade det inte varit för att tre påpassligt nog råkar anses som ett heligt tal så skulle det nog inte ha varit omöjligt att det även kunde ha blivit en fyrenighet av det hela. Den fjärde enheten i Gudomen skulle isåfall ha vara Sofia - den gudomliga visheten - personifierad som kvinna.

Treenigheten är inte unik för kristendomen utan existerade även i tidigare religioner där man också föreställde sig tre personligheter i en gud.

Kristendomen ser sig själv officiellt som monoteistisk, frågar du en judisk eller islamsk teolog får du säkert ett annat svar.
Diskussionen handlar inte om vi ska fråga icke-kristna de du nämnde!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in