2013-04-05, 01:44
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creationist
Finns otroligt många passanger där "the lord" uttrycker sig själv som VI.
så i bibeln har vi då ett återkommande jag och även ett VI när gud talar.
då är de frågan om ett par så kallade "Falsepreacher" och den såkallade skapelsen.
och denna historie skapar mer förståelse om man även tar till sig tidigare trosföresällnigar och ideologier då dom är mkt snarlik aoch identiska, speciellt alla tidigare skapelse religioner.
kolla ect Genesis chapter 6.
jag håller mig enbart till gammla testamentet och bakåt, gillar inte king james innavelsbok
Kan det röra sig om ett majestätisk ''vi''?
Citera
2013-04-05, 02:28
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Jesus är en profet och är mänsklig men hans gudomliga natur är inte hans egen den har han fått av gud genom den heliga anden han har inte alltid varit gudomlig eller inehavit den gudomliga anden.
Jesus identifierar sig dock som "den som steg ner från himlen, Människosonen." (Joh 3:13) Mig veterligen måste man vara gudomlig för att komma från himlen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Men nu står det specifikt Yahweh och därefter Adonai, samma ord som används för att beskriva Gud på andra ställen i GT. Så det är Gud Fadern och Gud Sonen som avses. kyrkan har sen hittat på en tredje person Gud Anden, men det finns alltså bara 2 personer som kallas Gud i bibeln. Guds ande är ingen person.
Vi utgår från vad bibeln säger, det är du väl med på? Ok. Alltså, Jesus identifieras som "Guds Son" hela grekiska skrifterna (NT) igenom. Inte "Gud Sonen". Inte någonstans står det "Gud Sonen" inte heller gör han någonsin anspråk på att vara "Gud Sonen" eller "Gud". I de messianska profetiorna i de hebreiska-arameiska skrifterna (GT) så nämns Jesus konsekvent som "herren" eller "herre". Aldrig Herre med stort H. Rätt anmärkningsvärt, tycker du inte?

Som du själv också nämner så säger Jesus att Gud är också hans Gud, samtidigt läser vi att det finns bara en Gud. "Den sanne Guden". Alltså en Gud. Inte två Gudar. Vad som ytterligare är anmärkningsvärt är att Jesus i samma mening gör skillnad på sig själv och "Den ende Sanne Guden och den som han har sänt ut, Jesus Kristus". (Joh 17:3) Jag är nyfiken på hur du får det att gå ihop sig då?

mvh
Citera
2013-04-05, 07:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020

Majestätisk vi dök upp mycket senare i historien vad jag läst mig till. Det handlar om tusentals års skillnad. Förmodligen är det rester av elohim-myt från protojudendomen som sammanfogade sina gamla skrifter till GT efter en mängd debatt om vad som skulle med. Lustigt hur det upprepar sig för Bibeln.
Citera
2013-04-05, 09:38
Medlem
ja och detta är passager som har slippit igenom.
Som du säger ermnen VI började användas vi skapandet utav nya testamentet som enlig t mig är jibberish.

detta är enn av alla passager, för att se resterande utaav passagerna som ej finns med måste man läsa orgininal skrifterna.
och det är stortframkommet att det finns en false preacher och en riktig skapare.

Exodus 3
New International Version (NIV)
Moses and the Burning Bush

3 Now Moses was tending the flock of Jethro his father-in-law, the priest of Midian, and he led the flock to the far side of the wilderness and came to Horeb, the mountain of God. 2 There the angel of the Lord appeared to him in flames of fire from within a bush. Moses saw that though the bush was on fire it did not burn up. 3 So Moses thought, “I will go over and see this strange sight—why the bush does not burn up.”

4 When the Lord saw that he had gone over to look, God called to him from within the bush, “Moses! Moses!”

And Moses said, “Here I am.”

5 “Do not come any closer,” God said. “Take off your sandals, for the place where you are standing is holy ground.” 6 Then he said, “I am the God of your father,[a] the God of Abraham, the God of Isaac and the God of Jacob.” At this, Moses hid his face, because he was afraid to look at God.

"I am the GOD of thy fathers... god of thy fathers?
samma som ljög för eva och talade om vi ?
och efter som det bara finns en skapare, så är de så.
eftersom moses har samma skapare som hans fader och förfäder.
och här uttrycker sig "he lord" im the god och THY FATHERS.
som säger emot mkt
Citera
2013-04-05, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020

Nja, förmodligen är det en syftning på änglarna som existerade innan människans uppkomst därav i plural form.
Citera
2013-04-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Nja, förmodligen är det en syftning på änglarna som existerade innan människans uppkomst därav i plural form.

Ja änglarna skapades före människan, och även änglarna skapades till Guds avbild, alltså med en fri vilja så som Gud har en fri vilja:

"Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss." (1Mose 1:26 Bibel2000)
Citera
2013-04-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja änglarna skapades före människan, och även änglarna skapades till Guds avbild, alltså med en fri vilja så som Gud har en fri vilja:
gud kan inte ha en fri vilja, för att då skulle han kunna till exempel ljuga eller göra något fel. gud måste följa det som är rätt hela tiden, så han kan inte ha någon fri vilja.

att vi är skapade i guds avbild betyder bara att vi är skapare, så som gud är, för att vi kan skapa saker, till skillnad från djuren, på grund av våran överlägsna mentala förmåga.
Citera
2013-04-05, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
gud kan inte ha en fri vilja, för att då skulle han kunna till exempel ljuga eller göra något fel. gud måste följa det som är rätt hela tiden, så han kan inte ha någon fri vilja.

Så Gud är en programmerad robot?

Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
att vi är skapade i guds avbild betyder bara att vi är skapare, så som gud är, för att vi kan skapa saker, till skillnad från djuren, på grund av våran överlägsna mentala förmåga.

Ja även det, men krävs det inte en fri vilja för att vilja skapa något, och skapa något som man själv vill?

Om jag vill skapa en tavla, använder jag då inte min fria vilja? Är jag styrd att skapa en tavla? Är Gud styrd att skapa människan?
Citera
2013-04-05, 14:54
Medlem
Citat:

källkritik på det?

jag hör fortfarande hur folk ser skaparen som en man med ben armar och händer.

säg men en sak,

KAn GUD skapa något så tungt att han själv INTE kan bära det?

Citat:
Så Gud är en programmerad robot?

Nej ingen robot men du börjar glida på rätt pår, något som är, programering, en balans mellan allt ifrån den minsta atomen till den introverta stjälen, energi kraft balans, balansen av allt.
finns en skapare inget annat.
och en personifiering av skaparen är absurt och falskt och är bara till för att vilseleda folk.
Citera
2013-04-05, 15:50
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

källkritik på det?

Det fanns två frågor, vilken menade du?

Fråga 1. "Ja änglarna skapades före människan"

Detta skriftställe visar att änglarna, gudasönerna existerade innan jorden skapades:

"Var var du när jag lade jordens grund?
Låt höra, om du vet och kan! Vem bestämde dess mått? Det vet du nog!
Vem spände mätsnöret över den? Var fick dess grundvalar fäste, vem lade dess hörnsten, medan alla morgonens stjärnor sjöng och gudasönerna jublade?
"(Job 38:4-7 Bibel2000)

Fråga 2. "och även änglarna skapades till Guds avbild, alltså med en fri vilja så som Gud har en fri vilja:"

Detta visar att änglarna har en fri vilja:

"En dag när gudasönerna trädde fram inför Herren"(Job 1:6 Bibel2000)

Gudasönerna väljer att träda fram inför Gud.

Citat:
jag hör fortfarande hur folk ser skaparen som en man med ben armar och händer.

Ja han har ju inte materiella händer och ögon, men bibeln talar om Guds hand och Guds ögon för att vi som människor ska förstå innebörden av en andlig kropp:

"Men inför Guds ögon blev jorden alltmer fördärvad och full av våld. "(1Mose 6:11 Bibel2000)

"Skona mig, skona mig, ni som är mina vänner, ty Guds hand har slagit mig." (Job 19:21 Bibel2000)

"Det som blir sått som en kropp med fysiskt liv uppstår som en kropp med ande. Finns det en kropp med fysiskt liv, så finns det också en med ande." (1Kor 15:44 Bibel2000)

Citat:
säg men en sak,

Nej, i det andliga finns inte atomer och tyngdkraft, bara i universum.

Citat:
Nej ingen robot men du börjar glida på rätt pår, något som är, programering, en balans mellan allt ifrån den minsta atomen till den introverta stjälen, energi kraft balans, balansen av allt.
och en personifiering av skaparen är absurt och falskt och är bara till för att vilseleda folk.

Gud är inte begränsad till universum och det materiella, alltså Gud består inte av atomer.
Citera
2013-04-05, 16:08
Medlem
åter igen frgåar jag VAR I GAMMLA TESTAMENTET?

Nya testamentet och kingjames bible är en skröna och ett omskriven bok.

så var i gamla testamentet då det var DÅ den bibliska skapelse historien skrevs.
INTE i i nya testamentet.

Citat:
Citat:
säg men en sak,

Nej, i det andliga finns inte atomer och tyngdkraft, bara i universum.

precis. en kuggfråga som få klarar av...

Citat:

Gud är inte begränsad till universum och det materiella, alltså Gud består inte av atomer.

vilket framgår i det som jag har skrivit.
men var får du ifrån att gud består av atomer? vilket jag propagerar emot den lilla gubben i himlen ???

låter som du påstår att skaparen inte har något med materiella världen att göra??

i dina tidigare quoets så länkar du till nya testamentet som läses utav katoliker där yeshua anses vara gud.
så du kan u inte använda källkritik ifrån nya testamenet där yeshua i materiell form ses som gud i hans kropp, han är gud.
när du talar om att GUD har inga atomer.
Citera
2013-04-05, 16:34
Medlem
Citat:
åter igen frgåar jag VAR I GAMMLA TESTAMENTET?

Var vad? Jag har ju gett dig flera hänvisningar från GT, Job och 1 Mose.

Citat:
Nya testamentet och kingjames bible är en skröna och ett omskriven bok.

källkritik på det?

Citat:
så var i gamla testamentet då det var DÅ den bibliska skapelse historien skrevs.
INTE i i nya testamentet.

Det är svårt att läsa vad du menar. Frågar du var i GT som den bibliska skapelseberättelsen är skriven? Den finns i 1 Moseboken kapitel 1 och 2.

Citat:
precis. en kuggfråga som få klarar av...

Klarar du av det?

Citat:
vilket framgår i det som jag har skrivit.
men var får du ifrån att gud består av atomer? vilket jag propagerar emot den lilla gubben i himlen ???

Om du läser det jag skriver om igen, så kanske du ser att det står att jag menar att Gud INTE består av atomer.

Citat:
låter som du påstår att skaparen inte har något med materiella världen att göra??

Jag menar att Gud skapade det materiella från ingenting, det materiella existerade alltså inte innan. Gud består inte av det materiella och Gud är inte beroende av det materiella.

Citat:
i dina tidigare quoets så länkar du till nya testamentet som läses utav katoliker

Nja, jag citerar Bibel2000 som är översatt av Svenska Bibelsällskapet, d.v.s. Svenska Kyrkan. Men Katolska Kyrkan i Sverige har jag för mig använder Bibel2000.

Citat:
där yeshua anses vara gud.

I ingen bibelöversättning anses Yeshua vara Gud, men som du skriver gud.

Citat:
så du kan u inte använda källkritik ifrån nya testamenet där yeshua i materiell form ses som gud i hans kropp, han är gud.
när du talar om att GUD har inga atomer.

Det är andra som anser att Yeshua är Gud, jag anser att Yeshua är Guds son, Guds förstfödda i hela skapelsen. Alltså Jesus var den första av Guds skapelser, sedan skapades alla andra skapelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in