Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Att begränsa Gud till Skapelsens nivå är väl inte så bra, Dag? Inom Mänskligheten och djurvärlden så är det kvinnan/honan som föder. Men jag tror absolut att Gud som är en Han också kan föda, inget är omöjligt för Gud. För mig är Gud - Den Allsmäktige, Vad han är för dig, det vet jag inte. Kvinnan måste vara större än Gud då, enligt dig? Eftersom kvinnan lyckas föda, medan Gud är begränsad och inte kan det?
Jag har en viss förståelse för ditt resonemang. Eller rättare sagt; en viss fördragsamhet med att du renonerar som du gör. Med det inte sagt något negativt om dig utan jag förstår att du resonerar som du gör eftersom du har den uppfattningen som du har.
För mig är Gud det samma som den process genom vilket allt blir till. För det är alltid en process som skapar allt. Eller rättare sagt: Gud har skapat, och skapar, allt. Genom det har allt blivit till som är till.
För att det ska bli en process, en gud, så måste minst två faktorer till. Dessa två tillsammans blir det tredje. Allt är skapat genom det förfarandet i universium. Och så skapas allt även fortsättningsvis. Och vad produkten anbelangar så är den en frukt av faktorerna. Så processen kan inte frambringa vad som helst. Det är alltid faktorerna som bestämmer vad och hur produkten blir.
Treenigheten är ju en beskrivning av detta. Där är det två faktorer som kommer tillsammans och därmed blir det en produkt. I vårt fall är det Fadern och Anden. Fadern avlar och Anden föder Sonen. Och som Jesus säger: Människan måste födas av Ande.
I den grekiska grundtexten står det theos. Detta theos översatt till svenska är: det högsta väsendet. Således är gud som begrepp inte en han, maskulin, utan ett neutrum: det. Det är detta det i, igenom, vilket allt blivit till som är till. Detta det kan inte skapa vad som helst och på vilket sätt som helst. Det löper utefter vissa lagar och utifrån och inom vissa i faktorerna givna förmågor. Att säga att Gud är allsmäktig är på ett visst sätt lämpligt om man, när man skådar den färdiga produkten, bejublar resultatet. Men att det skulle vara "ett under" är ju bara beskådarens omdömme, då denne inte ser hur det går till att skapa det han beskådar och just därför förvånas över det goda resultatet. Gud, processen, fungerar således endast utifrån de möjligheter de tillskjutna faktorerna mäktar med.
Sen måste vi också börja skilja på den materiella skapelsen och den andliga process i vilken Jesus ville föra in människan i för att få henne att födas av Ande.
Att Jesus var en människa kommen i köttet precis som vilken annan människa som helst är ju den ultimata sanningen. Den som förnekar detta är ju en antikrist. Jesus var ju inte någon mera speciell person än du och jag. Dock, det speciella med honom var att han var född av Ande och därmed en Faderns Son: Barabbas, på hebreiska. Och ett Faderns barn kan ju även du och jag bli om vi föds av Ande. Därmed är vi barn till den himmelske Fadern. Alltså Guds barn. Avlade av Fadern och födda av Anden. Precis, och på det sätt, Jesus var Guds Son och den himmelske Faderns barn. Och det är den andliga människan som överlever den biologiska döden.
Nu är ju alla människor ett Guds barn. Men av frukten skall man känna trädet. Jag menar: även ett djävulens barn har sina fäder men det är alltid samme Gud, alltså process, genom vilket även djävulens ungar blir till. Djävulens barn kan inte födas på annat sätt än som den himmelske Faderns barn blir födda. Alltså genom Anden. Skilnaden ligger i vilken Ande som föder (sanningens ande eller lögnens ande) och vilken Fader (den goda eller den onda) som avlar. Men principen, hur barn överhuvudtaget blir till, är alltid densamma.
Så treenigheten, om man förstår den rätt, beskriver ju hur en människa blir den himmelske Faderns barn, men också Guds barn. Ja, hur allt i universium har blkivit till och blir till.
Lägger man den grunden för sitt fortsatta resonemang kommer man inte fel och eliminerar skapandet av ateister, såsom kyrkans påhittade teser odlat fram gudshatare. För Gud är inte mera allsmäktig än de förmågor genom vilket allt kan bli till. Och mäktigare än så behöver inte en Gud vara. Det räcker om mannen avlar och att kvinnan föder. Och mannen blir ju inte sämre bara för att han kan avla och inte föda. Föda gör ju kvinnan.
.