2011-03-17, 16:59
Bannlyst
han och 2 av de andra vill inte sitta på kåken. Och? det tror du stärker argumentet om hans oskuld på nåt sätt?
Citera
2011-03-31, 00:02
Medlem
kevin123123s avatar
Vart kom alla dessa PDF dokument ifrån? Är dom tillgängliga till vem som helst eller har någon läkt dom?

Måste säga att det är riktigt intressant att läsa.. speciellt när dom snackar om ställen dom ska mötas som man känner igen och har varit på flera gånger..

Förresten, finns det någon bra sammanfattning någonstans?

En grej jag inte förstår, telefonavlyssningarna: Betyder det att dom lyssnade på milan's telefon INNAN rånet? Hur kunde polisen inte ha vetat om rånet och stoppat det?
Citera
2011-03-31, 01:22
Bannlyst
det e nog offentliga handlingar. Dom har avlyssnat Milan och andra innan rånet, men han säger ju ingenting om plats, tid, eller egentligen vad det rör sig om
Citera
2011-03-31, 02:55
Medlem
kevin123123s avatar
ok, tack.

Kan någon berätta lite om personerna? Var dom smarta?

Jag menar ingen dissrespekt men från telefonavlyssningen (när dom blir stoppade av bilen) så låter dom inte direkt "skarpa".. försöker dom låta knäppa med avsikt eller?

Förresten, någon som vet vad som hände när dom följde efter den där bilen? Det var väl en polis? Polisen som stoppa dom lät väldigt konstiga, som att dom hitta på en story. Men det är svårt att säga med bara text utan att höra rösterna..

Hur fick dom en bugg i bilen? Alltså hur lyckades polisen komma in i bilen och placera den, var det en gammal bil?

Varför var dom inte mer försiktiga? Vi snackar en av Sveriges största rån och jag får uppfattningen att dom är bara snäppet smartare än vilken ghetto blatte som helst. Det är ju hur lätt som helst att införskaffa elektronik som kan detektera buggar och det finns speciellt krypterade mobil telefoner där man kan skicka SMS och det är HELT omöjligt för någon (vi snackar CIA, FBI) att cracka, det skulle ta dom ett par hundra år.

Istället kör dom runt i en bil och pratar öppet om att det kan finnas en bugg i deras bil fast fortsätter prata ändå.

Dom lämnade även DNA på flera ställen och små slarvfel här och där..

Antingen hade dom tur eller så är brott mycket enklare än vad folk tror. Jag menar, vilken del av brottet var särskilt svårt? Polisen står bara och tittar på så dom är inga problem. Det enda svåra från mitt perspektiv var att:

Få tag i helikoptern - Lite klurigt men långt ifrån omöjligt, krävs bara lite planering.

Informationen - Hur visste dom precis vart dom skulle och vad dom behövde och att det ens fanns pengar där? Det är något jag verkligen undrar över, hade dom insider information?

Explosionen - Långt ifrån svårt men lite klurigt att veta precis vad man behöver osv.

En annan grej - Varför var säkerheten så slapp? Är det så i alla svenska värdedepåer? Det var ju bara att krossa en ruta, spränga igenom en dörr och såga igenom ett galler. Jag trodde att det skulle finnas tungt beväpnade vakter, stora 80cm tjocka kevlar dörrar, SWAT team på standby, någon slags "lockdown", ingen vet vart pengarna ligger förutom en person och ingen vet vem denna person är, osv. osv.
Citera
2011-03-31, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Vart kom alla dessa PDF dokument ifrån? Är dom tillgängliga till vem som helst eller har någon läkt dom?

Måste säga att det är riktigt intressant att läsa.. speciellt när dom snackar om ställen dom ska mötas som man känner igen och har varit på flera gånger..

Förresten, finns det någon bra sammanfattning någonstans?

En grej jag inte förstår, telefonavlyssningarna: Betyder det att dom lyssnade på milan's telefon INNAN rånet? Hur kunde polisen inte ha vetat om rånet och stoppat det?

Polisen visste allt om rånet! Polisen visste även innan allt avlyssning! Polisen ligger bakom själva insidertipset till rånarna! Polisen lurar/släpper info om tips till några och ser hur det utvecklar sig!
De ville komma åt Sveriges värsta rånare! Sånt jobb tar inte vem som helst jobbet! Det är inte första gången polisen arbetar på det sättet!
Citera
2011-03-31, 03:35
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajen29
Polisen visste allt om rånet! Polisen visste även innan allt avlyssning! Polisen ligger bakom själva insidertipset till rånarna! Polisen lurar/släpper info om tips till några och ser hur det utvecklar sig!
De ville komma åt Sveriges värsta rånare! Sånt jobb tar inte vem som helst jobbet! Det är inte första gången polisen arbetar på det sättet!
Men vänta lite nu.. snubben innan dig sade att dom inte visste något om rånet alls...?
Citera
2011-03-31, 03:48
Medlem
Citat:
Men vänta lite nu.. snubben innan dig sade att dom inte visste något om rånet alls...?
Vilken snubbe?
Polisen erkände till viss del att de hade uppgifter om rån skulle ske och de väntade på de en vecka innan, sen avblåste polisen allt!
Men jag snackar om att det var medvetet av polisen allt från start att lura stora rånare och få mer bevis att låsa in rånare på långa fängelsestraff!
Citera
2011-03-31, 04:50
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajen29
Vilken snubbe?
Polisen erkände till viss del att de hade uppgifter om rån skulle ske och de väntade på de en vecka innan, sen avblåste polisen allt!
Men jag snackar om att det var medvetet av polisen allt från start att lura stora rånare och få mer bevis att låsa in rånare på långa fängelsestraff!
Snubben som postade innan mitt inlägg (en sida bakåt)

Han sade något som "Dom visste knappast någonting" fast du fick det att låta som dom visste allting?
Citera
2011-03-31, 04:59
Medlem
Citat:
Snubben som postade innan mitt inlägg (en sida bakåt)

Han sade något som "Dom visste knappast någonting" fast du fick det att låta som dom visste allting?
Jag vet att poliserna visste allt pga andra omständigheter, som jag inte kan tyvärr avslöja här!
Varför poliserna gjorde på det sättet har jag förklarat i mina tidigare inlägg!
Senast redigerad av Hajen29 2011-03-31 kl. 05:01.
Citera
2011-03-31, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagahihi
Man vadå så om man begår ett rån och man inte jobbar samtidigt, skulle ju vara nått man tjänar på, alltså man slipper bli skadeståndskylidg om man inte har en inkomst, skumt

Nej du blir skadeståndsskyldig men sånna här herrar har normalt sett inga pengar att ta av.
Citera
2011-03-31, 23:22
Bannlyst
Nja, jag sa:

Citat:
Dom har avlyssnat Milan och andra innan rånet, men han säger ju ingenting om plats, tid, eller egentligen vad det rör sig om

Det gör han ju inte heller, men jag sa inte att snuten inte visste nåt. Vad som verkar ha hänt är att den första piloten i Serbien som bangade i sista sekunden tjallade till serbsnuten, som naturligtvis ringde svenska snuten. Men inte heller den piloten har väl vetat exakt var brottet ska ske, så snuten i sthlm har väl kanske misstänkt en handfull möjliga ställen som skulle kräva helikopter och vetat att man planerar att göra det i en snar framtid, men inte mer än så. Jag tycker inte dom verkar ovanligt dumma, skulle du kunnat lukta dig till snutspan dom hade på sig? Många hade till exempel misslyckats bara med att komma på att tanken att en snuthelikopter är det första som tar upp jakten på dom och måste sättas ur spel. Det är allrid lättare att bedoma skeenden efter att man sett dom hända ju...

för övrigt så snackar Hajen29 i foliepappersnattmössan.
Senast redigerad av Slutajiddra 2011-03-31 kl. 23:24.
Citera
2011-03-31, 23:33
Bannlyst
Citat:
ok, tack.

Varför var dom inte mer försiktiga? Vi snackar en av Sveriges största rån och jag får uppfattningen att dom är bara snäppet smartare än vilken ghetto blatte som helst. Det är ju hur lätt som helst att införskaffa elektronik som kan detektera buggar och det finns speciellt krypterade mobil telefoner där man kan skicka SMS och det är HELT omöjligt för någon (vi snackar CIA, FBI) att cracka, det skulle ta dom ett par hundra år.

Vart kan man köpa såna mobiler? Eller är det nått speciellt programm man tankar ner till luren? Så CIA kan inte cracka detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in