Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Att "ingripa" i detta fallet hade väl varit att öppna eld med AKAN eller radarjaktrobotar. Och det hade nog varit minst sagt åtalbart.
Men JAS är kapabel till mycket mer än så. Att utnyttja Flygvapnet till att observera på avstånd och rapportera i realtid hade varit en oumbärlig hjälp för polisen. Då hade de i realtid fått veta exakta GPS-positioner och klockslag för alla dumpningar av byte och gärningsmän samt slutparkering av helikoptern. Plus högupplösta foton i synligt ljus, värmekamera m.m. av flyktfordon på marken, där man ser nummerplåtarna och ansiktet på föraren som extra bonus.
Det är möjligt att ni som förespråkar att sätta in militära medel har rätt i att det hade kunnat hjälpa till att lösa det här fallet. Det får vi aldrig reda på. Jag är dock absolut övertygad om att ett samhälle där militären är försvarsmakten och polisen är den verkställande makten vid brottsbekämpning är det tryggaste samhället. I Honduras gick militären in och störtade regeringen nyligen i en militärkupp. Jag vet att det är mycket långt dit men när militären får makt att vara aktiv i inrikesangelägenheter så lever vi i ett helt annat samhälle än det vi har växt upp i.
Sen anar jag att det finns en övertro till den moderna tekniken bland många. Att sätta in Griparna och använda sig av diverse roliga manicker är ingen garanti för att grova brott löses. Gammalt hederligt polisarbete "spana, skugga, inringa" kommer man långt med.
Men återigen -Var fan var polishelikoptrarna! Uselt.