2009-09-25, 20:56
Medlem
Elfuckeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken-i-Styret
Tydligen gick det att hämta ut alla ritningarna över värdedepån helt anonymt, läste det i SvD idag.

Och en av anledningarna till att man inte öppnade eld mot helikoptern var att om den kraschade skulle civila ha kunnat skadas.
Efterkonstruktion.

Tror de flesta skulle ha uppskattat en mera handfast agerande än att lamt gömma sig bakom allehandas konstruerade förklaringar. Men som sagt jag tror att man vart spak..det här var "the real shit" och då stod man med brallerna nere och tittade på. Hadde varit en annan sak om nån polis hadde klätt ut sig till tidningsutdelare (tänker på stackaren som de faktiskt släppte igenom) och smygit in i byggnaden och rapporterat..lite undercover..vad som hellst, nån ansats till kreativitet....
Citera
2009-09-25, 20:59
Medlem
Flinta82s avatar
Dom sa på nyheterna att rånarna sannolikt inte kom över så mycket pengar som det först rapporterats om. Långt ifrån alla pengar hanteras i den del av byggnaden som rånarna gick in.
Citera
2009-09-25, 21:00
Bannlyst
Har fått information av en välkänd kriminell vem det kan vara men inte om det var dem. Enligt "honom" kan det vara en slags grupp människor. Tänker inte säga vilka det rör sig om. Dem är från Stockholms området iallafall.
Citera
2009-09-25, 21:04
Medlem
Kuken-i-Styrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Dom sa på nyheterna att rånarna sannolikt inte kom över så mycket pengar som det först rapporterats om. Långt ifrån alla pengar hanteras i den del av byggnaden som rånarna gick in.

Även om alla pengar fanns på samma ställe skulle tre personer omöjligt kunna bära med sig så mycket. Särskilt inte eftersom sedlarna som fanns där tydligen var av blandade valörer.
Citera
2009-09-25, 21:05
Medlem
Citat:

Det är endast för att alla tror att de kom över en enorm summa pengar pga. personer som Leif G.W som sitter och säger att de kan ha kommit över en miljard. Rånarna själv visste med största sannolikhet att inte alla pengarna förvarades i den delen av byggnaden de gick in i och hade stor koll på hur mycket de kunde få med sig.
Citera
2009-09-25, 21:06
Medlem
MilitantCanibals avatar
Jag ställde frågan igår, men jag tror den försvann i floden av inlägg som strömmade in just då. Så jag repeterar:

Är det någon som vet ifall fotanglarna spreds från luften eller från marken och när de först observerades? Skadades några privatpersoners fordon av dem?

Svaret på frågan antyder ju indirekt antalet inblandade i rånteamet. Hur mycket fotfolk fanns det egentligen? Och kände de olika teamen till varandras existens?

Förmodligen hyrdes det in lite småbus till att sprida fotanglar på vägarna och sätta bombatrapper på hangaren, helt ovetandes om vad som egentligen var på gång, och mot en ganska medioker ersättning. Om jag får gissa...

Annars blir det för många som kan tjalla.
Citera
2009-09-25, 21:07
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbe138
Har fått information av en välkänd kriminell vem det kan vara men inte om det var dem. Enligt "honom" kan det vara en slags grupp människor. Tänker inte säga vilka det rör sig om. Dem är från Stockholms området iallafall.
Grattis, du vinner priset för årets mest informationsrika inlägg här på FB!
Citera
2009-09-25, 21:07
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:

Tjena Leif GW.
Nej du är inte leif GW.

Det där var väl ett relativt meningslöst inlägg..... Vad fan är det du vill ha sagt? Att du känner en kriminell? Att rånet utfördes av en 'grupp människor'?
Citera
2009-09-25, 21:09
Medlem
Citat:

Såg det med. Dock tror jag att Polisen säger så för att inte glamorisera brottet. De gäller att rädda sitt egna skinn lite. Han snackade om att han var så säker på att klara upp det osv...

De svamlade om att det finns regelverk för hur mycket pengar som får hanteras i sådanna rum. Dock ej vilken summa det rörde sig om. Klart att de anställda kanske bortsåg från reglerna om det är en stressig lönehelg och pengar skall ut.

Tror att dem klarade sig med 100MSEK-70MSEK.
Citera
2009-09-25, 21:09
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordvits
Det är endast för att alla tror att de kom över en enorm summa pengar pga. personer som Leif G.W som sitter och säger att de kan ha kommit över en miljard. Rånarna själv visste med största sannolikhet att inte alla pengarna förvarades i den delen av byggnaden de gick in i och hade stor koll på hur mycket de kunde få med sig.

Det var Leif GWs uttalande få timmar efter dådet. I efterlyst hävdade han att de "teoretiskt", som han sa, kunde fått med sig hundratals miljoner. Det är dock befängt. Det handlar om alltifrån 30-70 miljoner, i min mening.
Citera
2009-09-25, 21:10
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
--- Dem är från Stockholms området iallafall.

Hade gangsterkungen knullat din morsa för en bunt osorterade sedlar innan han berättade detta för dig eller?

Lär dig mellanstadiets svenskakurs innan du postar. Det är 18-årsgräns här.
Senast redigerad av MilitantCanibal 2009-09-25 kl. 21:12.
Citera
2009-09-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Att "ingripa" i detta fallet hade väl varit att öppna eld med AKAN eller radarjaktrobotar. Och det hade nog varit minst sagt åtalbart.

Men JAS är kapabel till mycket mer än så. Att utnyttja Flygvapnet till att observera på avstånd och rapportera i realtid hade varit en oumbärlig hjälp för polisen. Då hade de i realtid fått veta exakta GPS-positioner och klockslag för alla dumpningar av byte och gärningsmän samt slutparkering av helikoptern. Plus högupplösta foton i synligt ljus, värmekamera m.m. av flyktfordon på marken, där man ser nummerplåtarna och ansiktet på föraren som extra bonus.

Det är möjligt att ni som förespråkar att sätta in militära medel har rätt i att det hade kunnat hjälpa till att lösa det här fallet. Det får vi aldrig reda på. Jag är dock absolut övertygad om att ett samhälle där militären är försvarsmakten och polisen är den verkställande makten vid brottsbekämpning är det tryggaste samhället. I Honduras gick militären in och störtade regeringen nyligen i en militärkupp. Jag vet att det är mycket långt dit men när militären får makt att vara aktiv i inrikesangelägenheter så lever vi i ett helt annat samhälle än det vi har växt upp i.

Sen anar jag att det finns en övertro till den moderna tekniken bland många. Att sätta in Griparna och använda sig av diverse roliga manicker är ingen garanti för att grova brott löses. Gammalt hederligt polisarbete "spana, skugga, inringa" kommer man långt med.

Men återigen -Var fan var polishelikoptrarna! Uselt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in