2024-11-13, 20:17
Avstängd
Timeouts avatar
Polisen har skrivit fel, hon var inte 16 år.
Benrester har hittats och identifierats tillhöra den 16-åriga kvinna som försvann i Strömnäs i Kramfors kommun den 31 januari år 1970. Ett försvinnande som kunde bindas till den så kallade Ådalsmannen.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...identifierats/

Hon var bara 15 och skulle fylla 16 år i juli 1970
Lillemor Torsson
Födelse 24 Jul 1954
Död 31 Jan 1970 (ålder 15)
Kramfors kommun, Västernorrlands län, Sweden
https://sv.findagrave.com/memorial/2...torsson#source[/quote]
Citera
2024-11-13, 20:21
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Mest upprörande är ju att en dykare hittade skelettdelarna av en slump, utan att ens leta efter dem.
Han var där för för ett marinarkeologiskt projekt att dokumentera bottnen under bron i fråga.

Det hade alltså varit mycket enkelt för polisen att med hjälp av dykare ha hittat liket för mer än 50 år sen, om de bara hade letat.
Uppenbarligen så struntade de i detta, eftersom de kunde lösa fallet utan liket men de borde göra allt för att avlägsna mänskliga kvarlevor. Speciellt från mordoffer. Speciellt för de anhörigas skull.

Inte ända fram tills Olof Palme mördades.

Det var ända fram tills mordet på Palme skulle preskriberas, dvs nästan 25 år efter mordet på Palme.
Jag kan lite om Sandöbron då jag gillar att läsa historia.
Alla trodde troligen att om Lillemors kropp hade hamnat i isrännan, som båten från Väja gjorde tidigt på morgonen efter mordet, så hade hon följt med strömmen ut i Bottenhavet.

Funderar på om Kent tyngde ner kroppen med något då den låg kvar under bron och inte följde med strömmen.
Det är väldigt strömt under Sandöbron i Ångermanälven.

Men det finns ett annat alternativ till att kroppen fanns kvar under bron.
Resterna av den bro som rasade ligger kvar i princip intakt under bron och där kan Lillemors kropp ha fastnat i bråten.

Fotomontage på dom bilder ni kan se på länken. Det bruna är den rasade bron som ligger under Sandöbron.
UNIKA BILDER: Här ligger resterna av Sandöbron som rasade – förvånansvärt intakt
Publicerad 3 september 2020
För första gången sedan ödesdagen 31 augusti 1939 finns nu en ny bild av den ursprungliga gamla Sandöbron – alltså den som rasade och tog 18 arbetares liv.
En unik sonarbild, på dagen 81 år efter raset, över älvens botten där man tydligt ser hela brospannet.
https://www.st.nu/2020-09-03/unika-b...nsvart-intakt/

När Sandöbron rasade under byggandet 31 aug 1939 så bröt andra världskriget ut dagen efter så det raset fick inte så mycket uppmärksamhet.
18 personer dog men bara 16 hittades och 2 saknas ännu och följde troligen med strömmen eller ligger kanske kvar i bråten under bron.
Hennes bror dog i broraset – vill ha minnesmärke
Publicerad 1 september 2019
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ha-minnesmarke
Citera
2024-11-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja verkligen.

Detta trodde jag aldrig skulle ske. Nu kommer hennes släkt att ha en grav att kunna gå till. Sådant är mycket viktigt att kunna göra.

Absolut
Undrar vad hennes mörardare tänker idag
Citera
2024-11-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Polisen har skrivit fel, hon var inte 16 år.
Benrester har hittats och identifierats tillhöra den 16-åriga kvinna som försvann i Strömnäs i Kramfors kommun den 31 januari år 1970. Ett försvinnande som kunde bindas till den så kallade Ådalsmannen.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...identifierats/

Hon var bara 15 och skulle fylla 16 år i juli 1970
Lillemor Torsson
Födelse 24 Jul 1954
Död 31 Jan 1970 (ålder 15)
Kramfors kommun, Västernorrlands län, Sweden
https://sv.findagrave.com/memorial/2...torsson#source
[/quote]

Polisen är så jävla dåliga som vanligt
Citera
2024-11-13, 20:38
Medlem
Citat:
Alla trodde troligen att om Lillemors kropp hade hamnat i isrännan, som båten från Väja gjorde tidigt på morgonen efter mordet, så hade hon följt med strömmen ut i Bottenhavet.

Funderar på om Kent tyngde ner kroppen med något då den låg kvar under bron och inte följde med strömmen.

Resterna av den bro som rasade ligger kvar i princip intakt under bron och där kan Lillemors kropp ha fastnat i bråten.

Fotomontage på dom bilder ni kan se på länken. Det bruna är den rasade bron som ligger under Sandöbron.
UNIKA BILDER: Här ligger resterna av Sandöbron som rasade – förvånansvärt intakt
För första gången sedan ödesdagen 31 augusti 1939 finns nu en ny bild av den ursprungliga gamla Sandöbron – alltså den som rasade och tog 18 arbetares liv.
En unik sonarbild, på dagen 81 år efter raset, över älvens botten där man tydligt ser hela brospannet.

När Sandöbron rasade under byggandet 31 aug 1939 så bröt andra världskriget ut dagen efter så det raset fick inte så mycket uppmärksamhet.
18 personer dog men bara 16 hittades och 2 saknas ännu och följde troligen med strömmen eller ligger kanske kvar i bråten under bron.

Helt galet
Citera
2024-11-13, 21:02
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Tack för ett informativt inlägg.

Vill ändå invända mot det du skrev om antagandet att hon flutit bort med strömmen.
Jag förstår att det är ett rimligt antagande men de borde ändå ha skickat ner en dykare utifall att hon skulle ligga kvar där, vilket hon gjorde.
Speciellt om de kände till att det fanns bråte på botten. Och att utgå ifrån att kroppen inte tyngts ned och ligger kvar där är också oerhört nonchalant.

Om en dykare kunde hitta skelettdelarna 50 år senare av en slump, så hade en dykare garanterat kunnat hitta den intakta kroppen 1970, om de hade letat efter den. Vilket de borde ha gjort eftersom utredarna visste att kroppen dumpades där.

Extremt nonchalant. Väldigt upprörande.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-11-13 kl. 21:04.
Citera
2024-11-13, 21:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja verkligen.

Detta trodde jag aldrig skulle ske. Nu kommer hennes släkt att ha en grav att kunna gå till. Sådant är mycket viktigt att kunna göra.

Citera
2024-11-13, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Fastställa en exakt dödsorsak efter att kvarlevorna legat i vatten i drygt 50 år? Vi vet faktiskt inte heller om samtliga delar av kroppen är anträffade.

Du rycker det jag skrev ur sitt sammanhang, eftersp, mitt svar rör frågan om man i Sverige 2024 kan ta upp mordet 1970 på Lillemor Thorssspn. Gärningsmannen var fäld för grov misshandel och vållande till annans död. Han dömdes till rättspsykiatrisk vård och blev frisk på 1.5 år.

Jag säger inget alls om det som inte har sagts i media om fyndet av kvarlevorna. Det enda som sägs är att de delar som hittats är säkert identifierade med hjälp av DNA och anhöriga till brottsoffret. Mordet är preskriberat sen 1995, men det kan kanske vara intressant ändå att kunna fastställa varför 15-åringen dog. Ismannen Özti har man lyckats fastställa dödsorsaken på bara för att det är intressant. Lillemors liv och död väcker inte samma uppseende, men domen på 1,5 års sjukskrivning och vård är anstötlig.
Citera
2024-11-14, 00:16
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Du rycker det jag skrev ur sitt sammanhang, eftersp, mitt svar rör frågan om man i Sverige 2024 kan ta upp mordet 1970 på Lillemor Thorssspn. Gärningsmannen var fäld för grov misshandel och vållande till annans död. Han dömdes till rättspsykiatrisk vård och blev frisk på 1.5 år.

Jag säger inget alls om det som inte har sagts i media om fyndet av kvarlevorna. Det enda som sägs är att de delar som hittats är säkert identifierade med hjälp av DNA och anhöriga till brottsoffret. Mordet är preskriberat sen 1995, men det kan kanske vara intressant ändå att kunna fastställa varför 15-åringen dog. Ismannen Özti har man lyckats fastställa dödsorsaken på bara för att det är intressant. Lillemors liv och död väcker inte samma uppseende, men domen på 1,5 års sjukskrivning och vård är anstötlig.
Kan det bevisas att det är mord av kvarlevorna så är det inte preskriberat vad kan se.

Preskription
När rätten att åtala har gått förlorad därför att en viss tid har förflutit är brottet preskriberat. Preskriptionstiderna är för närvarande 2, 5, 10, 15 eller 25 år, ju allvarligare brott desto längre preskriptionstid.
De allra allvarligaste brotten, såsom mord, preskriberas aldrig under förutsättning att den misstänkte personen hade fyllt 18 år vid tiden för gärningen.
https://www.aklagare.se/ordlista/p/preskription/

Han fick inget straff, rättspsyk var ett skämt på 70 talet.
Citera
2024-11-14, 00:21
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Tack för ett informativt inlägg.

Vill ändå invända mot det du skrev om antagandet att hon flutit bort med strömmen.
Jag förstår att det är ett rimligt antagande men de borde ändå ha skickat ner en dykare utifall att hon skulle ligga kvar där, vilket hon gjorde.
Speciellt om de kände till att det fanns bråte på botten. Och att utgå ifrån att kroppen inte tyngts ned och ligger kvar där är också oerhört nonchalant.

Om en dykare kunde hitta skelettdelarna 50 år senare av en slump, så hade en dykare garanterat kunnat hitta den intakta kroppen 1970, om de hade letat efter den. Vilket de borde ha gjort eftersom utredarna visste att kroppen dumpades där.

Extremt nonchalant. Väldigt upprörande.
Jag håller med dej. Det är fruktansvärt upprörande. Det man nog tyvärr måste ha i bakhuvudet är att polisen inte var särskilt skicklig på den tiden, men jag tycker inte att vi främst ska fokusera på myndigheternas inkompetens, utan istället glädja oss åt att Lillemor äntligen är hittad och att hennes anhöriga nu kan få ett avslut på den här sorgliga historien.
Citera
2024-11-14, 00:22
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Kan det bevisas att det är mord av kvarlevorna så är det inte preskriberat vad kan se.

Preskription
När rätten att åtala har gått förlorad därför att en viss tid har förflutit är brottet preskriberat. Preskriptionstiderna är för närvarande 2, 5, 10, 15 eller 25 år, ju allvarligare brott desto längre preskriptionstid.
De allra allvarligaste brotten, såsom mord, preskriberas aldrig under förutsättning att den misstänkte personen hade fyllt 18 år vid tiden för gärningen.
https://www.aklagare.se/ordlista/p/preskription/

Han fick inget straff, rättspsyk var ett skämt på 70 talet.
Rättspsykiatrisk vård är väl fortfarande ett skämt?
Citera
2024-11-14, 00:37
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Rättspsykiatrisk vård är väl fortfarande ett skämt?
Nja inte om det är rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Då kan du få sitta där tills du dör och det gjorde Sten Erik Eriksson. Han satt i 59 år till sin död 2017.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nlast--i-57-ar

(FB) Pedofilen Sten-Erik Eriksson - inlåst i 59 år (död 2017)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in