Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-12, 19:55
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Namnet på flickan som blev dödad och sedan försvann finns iofs omnämnt i en ennan tråd på FB.

Denna tråd tar dock upp alla överfall denne unge man begick.

Under tiden 31 januari 1970 - 16 januari 1971 härjade en serievåldtäktsman i trakterna av bl.a. Långsele och Bispgården.

Den 31 januari 1970 stod 15-åriga Lillemor Thorsson från Strömsnäs för att lifta. Hon står efter riksväg 90 och skall lifta tre (3) km till ett disco.

Denna kväll är det ca -20C ute. Ett vittne som passerar förbi Lillemor ser henne då stå och prata med en man i 20-års åldern iklädd en mörk rock.

Den här kvällen då hon försvann var det ingen isränna under Sandöbron. Dock passerade följande morgon en båt från Veja under Sandöbron.

Ett annat vittne har sett en ljsblåfärgad Volvo Amazon stående på bron. Vid bilen står en ung man lutad över räcket och tittar ner. Naturligtvis blev polisen mycket intresserade av denna uppgift.

I mitten av mars kopplades Mordkommissionen från Stockholm in på fallet. I början av maj hittades den försvunna flickans handväska, sminkväskan samt ett månadskort på SJ i närheten av Hammarsbron.

I juni återvänder poliserna från Stockholm hem, därför det fanns inget mera att gå på.

Den 27 augusti överfaller en ung man en flicka i Långsele. När GM just skall till att begå våldtäkt kommer en man cyklande. Han får då i en hast lämna både flickan och platsen snabbt.

Den 3 september händer nästa överfall. Denna gång i Bispgården, ca 3 mil från Långsele. Flickan är bara 200 meter från sitt hem då GM gör en blixtsnabb attack. Han tar ett mycket kraftigt strypgrepp på henne och våldtar henne sedan. Då han märker att flickan inte längre andas, så ger GM henne konstgjord andning. På så sätt överlever hon överfallet.

Till sist så kommer den våldtäkt som skulle leda till att denne mycket farlige unge man åkte fast.

Den 16 januari blir en 14-årig flicka överfallen och våldtagen alldeles intill kyrkan i Ytterlännas. Återigen är GM omaskerad och återigen ett kraftigt strypgrepp.

Denna flicka kunde lämna att bra signalement. Inte nog med det, så visste hon vem han var. Hon kunde berätta att det var en 21-åring hemmahörande i Veja, norr om Strömnäs, samt att han ägde en ljusfärgad Amazon.

21-åringen från Veja greps och erkände ganska snabbt överfallsvåldtäkterna. Han hade, enligt egen utsago, gjort dessa för han kände sig oattraktiv och byg. Han körde därför omkring på kvällarna och letade efter någon "lämplig" flicka.

Han blev också igenkänd vid konfrontationen av flickan från Ytterlännas. Flickan identifierade 21-åringen genom en röstkonfrontation, vilket är mycket ovanligt. GM hade nämligen sagt "Kommer du med då"? och dessa ord hade etsat sig fast hos henne.

GM erkände också till sist att han hade strypt Lillemor Thorsson inne i sin bil. Bara för att "få tyst på henne" när hon kämpade emot. Efter att han strypt henne så våldtog han henne. Han trodde att hon var vid liv vid våldtäkten vilket hon inte var. Han hade med andra ord våldtagit ett lik.

Han erkände också ang. den försvunna flickan att han hade dumpat hennes kropp från Sandöbron ner på isen. Troligtvis hade den båt som kom under bron den 1 februari släpat med sig hennes kropp och den hade hamnat på mycket djupt vatten. Kroppen återfanns tyvärr aldrig. Sminkväskan m.m. som hade tillhört henne, hade blivit kvar i hans bil. Dessa slängde han vid Hammarsbron.

Den 21 juni 1971 dömdes 21-åringen för våldtäkterna samt för vållande till annans död till sluten psykiatrisk vård.

Denne mycket strategiske och farlige våldtäktsman var förlovad med en flicka, men bodde fortfarande hemma hos föräldrarana. Under denna tid så hade han gjort sin militärtjänst på T 3 i Sollefteå.

Har bilnumret på denna Volvo Amazon (Y-nummer) men har inte skrivit ut detta i tråden.

Antar att det finns folk som känner igen "Ådalsmannen" och hans framfart? Kanske med ytterligare intressant information?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-12 kl. 20:03.
Citera
2009-09-13, 02:23
  #2
Medlem
Efterlängtad trådstart

Suveränt att du tog upp denne man och hans illgärningar, detta har jag varit intresserad av i något år nu sedan jag först läste om honom på ett mindre seriöst forum som vi inte behöver göra ytterligare reklam för här på Flashback.

Frågan man ställer sig är ju varför han erkände att han hade haft ihjäl och våldtagit Lillemor Torsson? Det fanns väl inte tillstymmelse till bevisning mot honom i just det fallet?
Citera
2009-09-13, 13:48
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Erkände mordet på Lillemor Thorsson 31/1 1970.

Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Suveränt att du tog upp denne man och hans illgärningar, detta har jag varit intresserad av i något år nu sedan jag först läste om honom på ett mindre seriöst forum som vi inte behöver göra ytterligare reklam för här på Flashback.

Frågan man ställer sig är ju varför han erkände att han hade haft ihjäl och våldtagit Lillemor Torsson? Det fanns väl inte tillstymmelse till bevisning mot honom i just det fallet?

Han erkände därför att han inte orkade med att bära på detta bl.a. Dessutom så hade han ingen chans mot dessa erfarna förhörsledare.

Polisen förstod med en gång ett det var han som hade dödat Lillemor Thorsson. Bl.a. p.g.a. denna ljusa Volvo Amazon som stod på Sandöbron.
Man hade ingen direkt bevisning mot honom ang. hennes försvinnande. Det fanns dock en hel del indicier.

När han redan hade erkänt de övriga överfallen och våldtäkterna, så var kanske steget inte så långt att också erkänna hennes försvinnande.

Vad jag också undrar över är varför dessa händelser är så litet omskrivna? GM var faktiskt en utstuderad serievåldtäktsman.

Dessa händelser i bl.a. Bispgården, Långsele och Ytterlännäs togs upp i programmet "Brottsplats Sverige", 1995. Detta var del 6 som visades på TV den 28 maj.
Citera
2009-09-13, 13:52
  #4
Medlem
BoISarens avatar
Finns det ett namn på denne brutala brottsling?
Citera
2009-09-13, 14:00
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Namnet på den brutale 21-åringen.

Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Finns det ett namn på denne brutala brottsling?

Nej något namn har jag aldrig sett. I TV-programmet kallades han för "Peter". Jag har dock registreringsnumret på hans ljusa Amazon. Detta var ett gammalt Y-nummer.

Om jag inte minns fel så var alla bilar med bokstaven Y hemmahörande i Medelpad. Hade Ångermanland samma bokstav? Ev. kan ju "Peter" ha köpt bilen i t.ex. Sundsvall?
Citera
2009-09-13, 15:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Om jag inte minns fel så var alla bilar med bokstaven Y hemmahörande i Medelpad. Hade Ångermanland samma bokstav? Ev. kan ju "Peter" ha köpt bilen i t.ex. Sundsvall?

Y var/är länsbeteckningen för Västernorrland. I Västernorrland ingår Medelpad och så gott som hela Ångermanland. Sundsvall hade Y-beteckning på sina bilar. Västernorrlänningarna kallades lite skämtsamt för "klyktattare" när de kom nerkörandes till Sthlm. med sina fordon.

Utanför Midlanda flygfält, alldeles intill E4:an, kan man beskåda Bengt Lindströms konstverk Y.

Jag är lite fundersam ang. regnr. på bilar på den tiden...var de inte personliga? Man tog således med sig nummerplåten till den "nya" bilen när man bytte. Jag var inte bilägare på den tiden, för ung för det, men vill minnas att det förhöll sig så.
Citera
2009-09-13, 15:35
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Y var/är länsbeteckningen för Västernorrland. I Västernorrland ingår Medelpad och så gott som hela Ångermanland. Sundsvall hade Y-beteckning på sina bilar. Västernorrlänningarna kallades lite skämtsamt för "klyktattare" när de kom nerkörandes till Sthlm. med sina fordon.

Utanför Midlanda flygfält, alldeles intill E4:an, kan man beskåda Bengt Lindströms konstverk Y.

Jag är lite fundersam ang. regnr. på bilar på den tiden...var de inte personliga? Man tog således med sig nummerplåten till den "nya" bilen när man bytte. Jag var inte bilägare på den tiden, för ung för det, men vill minnas att det förhöll sig så.

Tack för din förklaring Konrad ang. Y-bokstaven. Jag trodde att det förhöll sig på detta sätt.

Jag var bilägare själv på denna tid fast i ett annat län. När jag första gången köpte en bil så var det fortfarande de gamla länsbokstäverna som gällde.

Registreringsnumren var inte personliga. När jag köpte min första bil (begagnad) så tog jag över både bil med tillhörande registreringsnummer. Detta nummer följde alltså bilen tills den t.ex. skrotades. Den stora förändringen kom när de nya registreringsskyltarna skickades ut runt årsskiftet 1972/73. Man fick då ta bort de gamla skyltarna och satta fast de nya själv.

"Ådalsmannen" hade alltså de gamla Y-skyltarna på sin bil när han greps 1971. Detta registreringsnummer övergick sedan till den ev. nye ägaren. När en bil med de gamla skyltarna skrotades så upprättade strax därefter ett s.k. vakanskort. Alltså detta nummer blev vakant och kunde återigen användas på en annan bil.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-13 kl. 15:37.
Citera
2009-09-13, 17:27
  #8
Medlem
BoISarens avatar
Enligt "en annan sida" så ska Ådalsmannen vara född 1950 och då vara bosatt i Väja, en liten ort utanför Kramfors. Inget namn på honom dock.

Edit: Såg att detta redan var känt. Skulle kanske läst rubriken?

Sorry
__________________
Senast redigerad av BoISaren 2009-09-13 kl. 17:41.
Citera
2009-09-13, 18:26
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
21-åringen från Väja.

Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Enligt "en annan sida" så ska Ådalsmannen vara född 1950 och då vara bosatt i Väja, en liten ort utanför Kramfors. Inget namn på honom dock.

Edit: Såg att detta redan var känt. Skulle kanske läst rubriken?

Sorry

Ja jag vet att det är en liten ort utanför Kramfors.

Att han är/var född 1950 passar ju bra, med tanke på att han var 21 år när han greps 1971. Däremot så tror jag inte att han bor kvar där idag. Om han är i livet vilket inte är så säkert.

Däremot visste jag inte att Väja stavs med "ä". Kände inte ens till denna lilla ort öfrrän i samband med "Ådalsmannen".
Citera
2009-09-20, 15:43
  #10
Medlem
Abirawins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag vet att det är en liten ort utanför Kramfors.

Att han är/var född 1950 passar ju bra, med tanke på att han var 21 år när han greps 1971. Däremot så tror jag inte att han bor kvar där idag. Om han är i livet vilket inte är så säkert.

Däremot visste jag inte att Väja stavs med "ä". Kände inte ens till denna lilla ort öfrrän i samband med "Ådalsmannen".

Ådalsmannen bor i Stockholm nu.
Citera
2009-09-20, 16:17
  #11
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Ådalsmannen".

Citat:
Ursprungligen postat av Abirawin
Ådalsmannen bor i Stockholm nu.

Tack för den informationen Abirawin.

Precis som jag misstänkte att han hade flyttat till en storstad.
Citera
2009-11-01, 16:04
  #12
Medlem
bispgården 1970

har du namnet på flickan som råkade ut för honom i Bispgården??
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback