2018-11-16, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Skulle vilja säga att det inte finns nått lätt sätt att få benzo utskrivet i Sverige.

Du måste genomlida alla andra alternativ först sen kanske bara kanske en läkare vill sätta in benzo, antar att det har med att göra att läkaren inte vill ha ansvaret, dom är rädda för vad som händer dom om det skulle gå fel med en patient som dom skrivit ut starka mediciner till.

Själv hade jag nog bara tur skulle jag säga, när jag väl fick det så är det så mycket enklare att få det fortsatt även fast man får ny läkare ibland, för då kan dom stötta sig på att det var ju minsann inte han/hon som skrev ut det först.

Ja, det blir lite moment 22 av det hela då det lättaste sättet att få benzo är att ha haft ett recept på det i minst 20 år.

Dock: som jag skrev något inlägg ovan så är det en ENORM skillnad på olika läkares inställning.

Generaliserar jag grovt är läkare från balterna och övriga "östeuropa" mer generösa.

Den jag har nu skriver ut när jag vill och lite extra som reserv. Om det är bra eller dåligt beror naturligtvis på om patienten kan klara av att inte missbruka/överkonsumera. Och det vet läkaren först någorlunda när det har en anamnes över flertalet år på patienten.
Citera
2018-12-01, 13:03
Medlem
Mates avatar
Ett bra tips är att supa varje dag i två månader och sedan sluta tvärt. Har du tur får du ett epilepsianfall och vaknar upp i en ambulans fullpumpad med Stesolid. Sen är du garanterad oxascand i minst en vecka. Tyvärr självupplevt.
Citera
2018-12-10, 11:15
Medlem
Fappy11s avatar
Verkar vara omöjligt, jag har haft mycket svåra besvär sen 2003 och har inte fått det än, har gått igenom alla andra mediciner och terapiformer, men nej dom vill hellre att man lider. Vill inte ha Xanor då jag reagerar konstigt på det men Ikto eller Valium elr nåt mer långverkande hade jag velat testa
Senast redigerad av Fappy11 2018-12-10 kl. 11:19.
Citera
2018-12-10, 13:08
Medlem
Wueterichs avatar
Någon i familjen dör och läkaren frågar om man behöver något "för att varva ner".
Citera
2018-12-13, 17:10
Medlem
Under min jakt etfter benso har läkaren nu valt att kasta på mig SSRI igen, o de är ju rätt segt då jag diggar E. Min fråga är då om läkaren kan se att jag INTE käkar mina SSRI ifall jag skulle pissa possetivt på ngt. Jag tänker att min läkare lär få reda på om jag pissar possetivt (obvi), om jag då pissar possetivt på E, samtidigt som h*n tror jag käkar SSRI lär h*n ju bli rätt frågade. Kan h*n då se (t.ex. via pissanalys) om jag inte käkar de jag ska? Nu lär ju ett piss på E utplåna chansen för benso ändå, men jag vet inte om det är värt att inte ta SSRI för att E:a ifall h*n potentiellt kan se att jag inte käkar dem o rubba bensodrömmen på så sätt

MvH
Citera
2018-12-13, 17:24
Medlem
Några pointers för er torskar som är på jakt: för att få långvarigt och regelbundet så behöver du dels ha tur med att dra rätt doktor i läkartombolan, dels ska alla andra ”värdelösa preparat” (atarax,lergigan,ssri osv) ha provats under längre tid, dels ska du ha en trovärdig och dokumenterad story (det räcker inte med flygrädsla/tillfällig ångest då får du på sin höjd ett uttag sobril), du ska klara drogtest och leverprov, du ska klä dig propert och vara hel och ren när du besöker läkaren, du ska ha ett jobb, ej dokumenterat missbruk, ej ha strulat med recept tidigare (begärt fler uttag mm), ej ”kräva att få den och den medicinen” utan låt doktorn föreslå vad du ska ha. Du ska vara beredd att gå i terapi/träffa kurator om din doktor vill det eller redan ha gjort det.

Där har ni lite vägledning, som ni förstår är det inte lätt att få benso idag och särskilt inte de starkare varianterna. Vissa avsteg från ovanstående kan såklart göras men i stora drag är det detta det handlar om. Ju mer elände du har i bagaget ju bättre, men det ska även vara ”rätt slags elände”.
Citera
2018-12-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaleGribble
Några pointers för er torskar som är på jakt: för att få långvarigt och regelbundet så behöver du dels ha tur med att dra rätt doktor i läkartombolan, dels ska alla andra ”värdelösa preparat” (atarax,lergigan,ssri osv) ha provats under längre tid, dels ska du ha en trovärdig och dokumenterad story (det räcker inte med flygrädsla/tillfällig ångest då får du på sin höjd ett uttag sobril), du ska klara drogtest och leverprov, du ska klä dig propert och vara hel och ren när du besöker läkaren, du ska ha ett jobb, ej dokumenterat missbruk, ej ha strulat med recept tidigare (begärt fler uttag mm), ej ”kräva att få den och den medicinen” utan låt doktorn föreslå vad du ska ha. Du ska vara beredd att gå i terapi/träffa kurator om din doktor vill det eller redan ha gjort det.

Där har ni lite vägledning, som ni förstår är det inte lätt att få benso idag och särskilt inte de starkare varianterna. Vissa avsteg från ovanstående kan såklart göras men i stora drag är det detta det handlar om. Ju mer elände du har i bagaget ju bättre, men det ska även vara ”rätt slags elände”.

Många av de saker du tog upp stämmer naturligtvis, men det absolut viktigaste är helt enkelt RÄTT LÄKARE. Läs gärna på om när bensodiazepiner är effektivast - och kör på att det är det enda som hjälper dig att klara av livet. Jag har nu två läkare som i stort sett inte ifrågasätter något jag begär få utskrivet (Stesolid mest). Men jag fick nog gå igenom ca 20 st olika läkare innan jag träffade rätt.
Citera
2018-12-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Många av de saker du tog upp stämmer naturligtvis, men det absolut viktigaste är helt enkelt RÄTT LÄKARE. Läs gärna på om när bensodiazepiner är effektivast - och kör på att det är det enda som hjälper dig att klara av livet. Jag har nu två läkare som i stort sett inte ifrågasätter något jag begär få utskrivet (Stesolid mest). Men jag fick nog gå igenom ca 20 st olika läkare innan jag träffade rätt.
Det var därför jag skrev det först. Att träffa rätt doktor är ju minimikravet.

Min erfarenhet säger mig att de unga nyexxade är sämst, de är skolade att benso är knark & och ond bråd död. De är även så pass färska att de är rädda om legitimationen och att ”inte göra fel”. Det optimala är att den ursprungliga utskrivaren är överläkare, gärna inom psykiatrin, då kommer du få det enklare sen när det blir dags att knalla till vc för att förnya receptet.

Oftast är Det en lång resa att få de tyngre sorterna på recept, jag har haft de flesta sorter men sedan ett par år står jag på xanor och imovane med 12 uttag per recept. Så jag skulle vilja påstå att jag har lite koll iaf. Har i och för sig en rätt spektakulär grej i bagaget som nog hjälpte till från början dock.

Glhf
Citera
2018-12-29, 02:02
Medlem
När fan får man benso eller ett z-preparat? Har AvPD, social fobi och grava sömnstörningar. Har fått Mirtazapin, Atarax, Propavan, Melatonin och nu Seroquel. Inget har hjälpt med insomningen. Mitt liv är i kras och jag får som bäst 2-3 timmar ordentlig sömn..
Citera
2019-01-04, 11:12
Avstängd
at0m3ns avatar
Ångest från helvetet

Jag ska äntligen få träffa en privat psykolog. Jag undrar vad jag bör säga har tidigare fått SSRI vilket har varit verkningslöst.

Kostar mig 1500 i timmen att träffa min nya läkare.

Finns det något jag kan säga för att min nya läkare ska förstå.
Och är det lättare och få benso av en privat läkare.
Citera
2019-01-04, 11:17
Medlem
Ja det är lättare. Men du har alltså inte fått testa atarax och lergigan först? Det är de två första ångestmedicinerna. Aldrig får du benso innan det, varesig det är privatläkare eller inte.

Om det inte handlar om att du inte kan sköta ditt företag och gått in i väggen, då kan du få benso direkt det fick farsan när han var egenföretagare, men du måste få en manlig läkare.
Citera
2019-01-04, 11:24
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Ja det är lättare. Men du har alltså inte fått testa atarax och lergigan först? Det är de två första ångestmedicinerna. Aldrig får du benso innan det, varesig det är privatläkare eller inte.

Om det inte handlar om att du inte kan sköta ditt företag och gått in i väggen, då kan du få benso direkt det fick farsan när han var egenföretagare, men du måste få en manlig läkare.
Jag har fått lerigan 100 st att ta vid behov.
I ärlighetens namn hände ingenting kombinerat med SSRI fick jag grova biverkningar och ringde till min psykolog och förklara det här och fick då order om att fortsätta äta SSRI.

Mitt problem är att SSRI inte biter på mig alls när det kommer till att lindra panik attackerna än mindre lerigan.

Har aldrig tidigare haft med benso att göra eller droger.
Lerigan gjorde mig möjligtvis lite trött eller så var det bara vad jag fick för mig.
Stark ångest under morgonen som drar ut under dagen och minsta lilla stress och jag får panikattacker så jag måste lägga mig och be till de högre makterna.

Kan ordna vid sidan om men vågar inte då jag inte litar på kriminella människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in