2021-01-12, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zemp
Jag fick det utskrivet första gången efter ca 5år dokumenterat beroende av benzo, många inläggningar för urtrappning och även utveckad epilepsi.
Fick då 60mg diazepam om dagen främst för att inte få anfall och som underhållsdosering för att slippa köpa på gatan och förebyggande mot mitt blandmissbruk, lämnade urinprov 2ggr i veckan samtidigt som jag hämtade medicin på öppenvården, och på såvis hålla mig på banan.
Fick den nyligen insatt igen, fast på min vanliga vårdcentral, en rätt så givmild icke svenska läkare.
Fick till och med välja vad jag ville ha, valde diazepam, var på han såg chockad ut och frågade om jag inte ville ha Alprazolam ist haha.
Fick dock inte samma relativt höga dos som innan utan fick endast för att inte få anfall, 2st 5or om dagen och 1st vid behov.
Du menar att du är en av dem som förstör för oss som behöver vid behovsmedicinering. Riktigt illa att du får det utskrivet efter känt missbruk av det. Din läkare som satte in det igen borde anmälas. Istället sitter det andra läkare som inte vill skriva ut nödvändiga mediciner till oss icke missbrukare.
Citera
2021-01-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makeam
Du menar att du är en av dem som förstör för oss som behöver vid behovsmedicinering. Riktigt illa att du får det utskrivet efter känt missbruk av det. Din läkare som satte in det igen borde anmälas. Istället sitter det andra läkare som inte vill skriva ut nödvändiga mediciner till oss icke missbrukare.
Nu tillhör inte jag dem som missbrukar min medicin och har inget tidigare missbruk heller. Däremot så bor jag på ett sk LSS boende med ett par fd missbrukare som faktiskt får narkotikaklassad medicin utskrivet för att öht kunna fungera normalt ute i samhället, trots tidigare missbruk. Då rör det sig främst om amfetaminbaserad ADHD medicin, Z analoger, Lyrica och Sobril.

Denna medicinering följs dock strikt upp av sjukvården och personer med missbruk i journalen har inte tillgång till medicin i hemmet utan får snällt gå till gemenskapslägenheten och hämta ut sina tabletter på bestämda tider.

Kan tillägga att samtliga av dem har lagt ner sina illegala missbruk helt och tar endast den medicin de får utskriven från sjukvården numera.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-01-13 kl. 18:46.
Citera
2021-01-14, 16:46
Varför är läkare så rädda för xanor? mina börjar ta slut och jag får inget nytt recept. Behöver det för min ångest. Hur kan jag göra?
Citera
2021-01-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Varför är läkare så rädda för xanor? mina börjar ta slut och jag får inget nytt recept. Behöver det för min ångest. Hur kan jag göra?

Byt läkare! Brukar oftast lösa sig hos en privat
Citera
2021-01-14, 21:58
Medlem
KringExs avatar
Jag testade mest på skoj att förnya recept på Sobril och Imovane och det gick alldeles utmärkt. Gick in på 1177 och förnyade två gamla recept. Det känns på något vis att det inte hade gått om det inte vara coronatider.
Citera
2021-01-15, 13:33
Medlem
Safariis avatar
Har nu efter ett besök hos VC fått recept för Atarax som jag ska ta och utvärderas i 2 veckor. Verkar som det är ganska normalt mot vad jag har läst tidigare.

Vad är nästa steg i processen?

Dem frågade lite om tidigare i livet om jag har upplevt panikångest, om jag har fått något utskrivet vid tidigare tillfälle, samt om släktingar lider av några psykiska åkommor. Dem önskade gärna ta ett blodprov som jag sa nej till. Vill ej att dem ska se att jag har tagit diazepam och rökt thc.
Varför önskar dem blodprov vid sådana tillfällen egentligen?
Någon som har koll?
Citera
2021-01-15, 14:26
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safarii
Har nu efter ett besök hos VC fått recept för Atarax som jag ska ta och utvärderas i 2 veckor. Verkar som det är ganska normalt mot vad jag har läst tidigare.

Vad är nästa steg i processen?

Dem frågade lite om tidigare i livet om jag har upplevt panikångest, om jag har fått något utskrivet vid tidigare tillfälle, samt om släktingar lider av några psykiska åkommor. Dem önskade gärna ta ett blodprov som jag sa nej till. Vill ej att dem ska se att jag har tagit diazepam och rökt thc.
Varför önskar dem blodprov vid sådana tillfällen egentligen?
Någon som har koll?

Nästa steg kan bli, Theralren, Propavan eller Lergigan, i sällsyntare fall Mirtazapin eller Sertralin. Räkna med att om du nu får bensodiazepiner utskrivet så kan första valet mycket väl bli Oxazepam. Blodprovet är förmodligen för att kolla levervärden, eventuellt hälsotillstånd. Vid drogtest så brukar ett urinprov vara standard och de brukar informera om det då de är skyldiga.
Citera
2021-01-15, 14:35
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Nästa steg kan bli, Theralren, Propavan eller Lergigan, i sällsyntare fall Mirtazapin eller Sertralin. Räkna med att om du nu får bensodiazepiner utskrivet så kan första valet mycket väl bli Oxazepam. Blodprovet är förmodligen för att kolla levervärden, eventuellt hälsotillstånd. Vid drogtest så brukar ett urinprov vara standard och de brukar informera om det då de är skyldiga.

Fan Kraftkarl, du är ju en riktig klippa som följer upp och svarar på mina inlägg. Är tacksam för det!

Det var typ det jag misstänkte då. Är egentligen med på noterna och det får nästan bara ta sin tid.
Men du känner dig säker på att dem inte kollar upp andra substanser vid ett blodprov?
Vill ju kunna hålla mig fungerandes under tiden men thc och diazepam har ju en sån djävulsk spårningstid.

Nämnde att jag har fått mediciner utskrivet förr vid olika tillfällen fast inte i Sverige, när dem frågade om det. Så trots försiktigheten med skriva ut tyngre mediciner så gav dem intryck att det inte kommer vara en omöjlighet i framtiden heller.
Nämnde också att dem har försökt få tag i mig för många år sedan för en adhd utredning som jag tänkte ta tag i nu. Vet ej om det är någon fördel eller nackdel i det här tillfället dock.
Citera
2021-01-15, 14:53
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safarii
Fan Kraftkarl, du är ju en riktig klippa som följer upp och svarar på mina inlägg. Är tacksam för det!

Det var typ det jag misstänkte då. Är egentligen med på noterna och det får nästan bara ta sin tid.
Men du känner dig säker på att dem inte kollar upp andra substanser vid ett blodprov?
Vill ju kunna hålla mig fungerandes under tiden men thc och diazepam har ju en sån djävulsk spårningstid.

Nämnde att jag har fått mediciner utskrivet förr vid olika tillfällen fast inte i Sverige, när dem frågade om det. Så trots försiktigheten med skriva ut tyngre mediciner så gav dem intryck att det inte kommer vara en omöjlighet i framtiden heller.
Nämnde också att dem har försökt få tag i mig för många år sedan för en adhd utredning som jag tänkte ta tag i nu. Vet ej om det är någon fördel eller nackdel i det här tillfället dock.

Ja är väldigt säker, vid ett drogtest så brukar du få skriva under på en blankett där se kryssar i vilka substanser de testar för och de brukar alltid informera om detta. Vill även påpeka att det ett urinprov är en mycket bättra metod så spårämnena finns kvar längre, ett blodprov mäter bara koncentrationerna och faller mycket fortare.

En framtida ADHD utredning har ingen betydelse.
Citera
2021-01-15, 15:06
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Ja är väldigt säker, vid ett drogtest så brukar du få skriva under på en blankett där se kryssar i vilka substanser de testar för och de brukar alltid informera om detta. Vill även påpeka att det ett urinprov är en mycket bättra metod så spårämnena finns kvar längre, ett blodprov mäter bara koncentrationerna och faller mycket fortare.

En framtida ADHD utredning har ingen betydelse.

Okej, tack för klargörandet.

Även andra som har erfarenheter kring detta får gärna fylla i.
Citera
2021-01-16, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makeam

Vad är skillnaden på heroinister som får bup elr metadonen, dessutom har jag epilepsi och diazepam är för mina anfall men även för panikångest.
Jag får elvanse (bums på recept) mot min adhd och för att inte behöva skjuta bums.
Citera
2021-01-16, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zemp
Vad är skillnaden på heroinister som får bup elr metadonen, dessutom har jag epilepsi och diazepam är för mina anfall men även för panikångest.
Jag får elvanse (bums på recept) mot min adhd och för att inte behöva skjuta bums.
Sub? Skillnaden på mig är nog iallafall att jag klarar mig på en burk stesolid ett år och det skulle inte en heroinist göra.

Sedan är skador pga missbruk underskattat. Jag kan också få ut ADHD medicin men får för mycket biverkningar. Skulle inte ta om jag inte ville fokusera och jag vill bara ta vid behov och inte dagligen. Jag anser att daglig medicinering är till för människor med så pass svårare tillstånd att de inte kan fungera annars. Men det är läkare som gör fel som skriver ut till missbrukare. Stesolid är en mycket bra medicin vid svårare ångest och även mot kramper. Något som min ångest gör är att sätta sig på kroppen och då är det skönt om jag kan få ut medicin utan att jämföras med missbrukare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in