2026-09-30, 10:39
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Se till hur du skriver och beter dig. Inte konstigt om folk inte gillar er sätt. Kalla mig nekrofil. Du är sjuk, en sjuk människa. Tycker synd om dem i din omgivning.

Det är också synd att du kallar dig utbildad men du verkar inte veta mycket. Det räcker alltså med ett ljud t.ex. som påminner om ett ljud som fanns vid den traumatiserande händelsen.
Det räcker med att befinna sig på en plats som på något sätt påminner om den plats som den traumatiserade tidigare händelsen inträffade på. Det kan räcka med en doft som påminner om en doft som fanns vid det tillfälle personen blev traumatiserad. Låt säga att den personen som långt tidigare utsatte någon för något använde en parfym. Om nu en annan person vid ett annat tillfälle använder samma parfym eller en parfym som påminner om den parfymen så kan det utlösa ett freezetillstånd.

Om du som är utbildad inte vet detta utan tror att det behövs en ny våldtäkt för att det ska kunna utlösa ett freezetillstånd så tycker jag det är ganska skrämmande.
Om du gillar att våldta någon i ett tillstånd av freeze så är det inte särskilt långt ifrån att gilla att knulla någon som sover/ är död.

Det går liksom INTE att missa att personen inte är frivilligt aktivt deltagande.

Så kalla mig inte för sjuk.

Att vilja knulla någon som inte samtycker eller inte kan samtycka ligger på en skala där den värsta i den parafila skalan är en död människa.

Nu fick du något annat att gräva i .
Senast redigerad av cinmik 2026-09-30 kl. 10:42.
Citera
2026-09-30, 11:22
Medlem
cinmiks avatar
Ur en bra artikel från www.honmedia.se skrivs följande om samtycke.

Vi pekar på andras hederskultur – och blundar för vår egen

"Samtyckeslagen har mött stort motstånd. Ända sedan de tidiga fornnordiska lagarna och våra tidiga svenska landskapslagar har det ställts krav på att kvinnan måste göra aktivt motstånd för att ett sexuellt övergrepp ska räknas som våldtäkt. Därmed uteslöt man de 70 procent av alla våldtäktsoffer som drabbas av en så kallad frysreaktion och inte förmår göra motstånd eller ens uttrycka sig med ord."

"Med samtyckeslagen kan våldtäkt vara straffbart om inte mannen på något sätt försäkrat sig om att kvinnan verkligen samtycker till sex. Det blir obegripligt för många män. Hur ska en man kunna veta att hon inte vill om hon inte säger något? Ett tips, killar: Om hon inte aktivt och med entusiasm deltar i akten är det våldtäkt. Kravet på aktivt motstånd har egentligen förvandlats till aktivt deltagande. Det kanske är lättare att begripa."

https://honmedia.se/asikt-analys/vi-pekar-pa-andras-hederskultur-och-blundar-for-var-egen
Senast redigerad av cinmik 2026-09-30 kl. 11:26.
Citera
2026-09-30, 11:28
Medlem
Citat:
Att ni har så svårt att förstå. Jag har aldrig sagt att det inte kan vara så. Det jag säger är att oftast så ligger något äldre trauma bakom. Det står också att det inte behöver vara någon farlig utsatt situation för att en freezereaktion ska utlösas utan det räcker med att det kanske lite liknar den tidigare reaktionen, det kan vara en plats (toalett), det kan vara en doft, ett ljud.

Detta förnekar ni konsekvent utan säger att det är själva våldtäkten som utlöser reaktionen. Därför frågar jag er när tjejen i Visbyfallet börjar visa tendenser på fawningtillstånd? Eller vad det nu är som gör att hon gör som hon gör istället för att göra motstånd om hon nu verkligen inte ville följa med in på toaletten för att ha sex.

Förstår du inte skillnaden i det du påstår att jag säger jämfört med vad jag faktiskt säger?

Du har visat prov på att inte förstå sådana skillnader tidigare också. Du verkar ha svårt med det.

Nej Jocke, jag har aldrig påstått att freeze/fawning inte kan bero på ett eventuellt tidigare trauma. Dessutom noterar jag att du försöker briljera med dina bristande läsförståelse på engelska. Ordet OFTEN betyder inte OFTAST som du vill göra gällande, det betyder OFTA. Hoppas du åtminsone förstår skillnaden på svenska.

Vad bygger du din halmgubbe på? Har den 17 åriga flickan tidigare påvisat en toalettfobi? Brukar hon bli lealös och handlingsförlamad av skräck varje gång hon måste kissa? Eller menar du att hon allt som oftast drabbats av freeze/fawning när hon är i närheten av 30 åriga män?

Varför är det helt uteslutet i din värld att freeze/fawning kan bero på realisationen att den 30 åriga mannen kommer att våldta henne?

Vad är mest troligt enligt dig Jocke?

Du kanske skulle ta av din extremt tätt stickade offerkofta och stå för det du ger uttryck för.

Återigen försöker du din vana trogen att tillskriva andra åsiker eller ståndpunker de gett uttryck för.

Vore välkommet om du åtminstone en enda gång svarar på frågor du fått.
Senast redigerad av Humbug69 2026-09-30 kl. 12:03.
Citera
2026-09-30, 11:30
Medlem
Citat:
Diu har fortfarande inte insett varför det är väldigt korkat av dig att ställa den frågan. Sluta spamma tråden med den frågan igen är du snäll.

Var befann de sig när tjejen börjar hålla på med sin telefon?

Det är inte en korkad fråga bara för att du inte vill svara på den. Eller för att den inte passar in i ditt narativ.

Svara på frågan.
Citera
2026-09-30, 11:37
Medlem
Citat:
Hur var det nu du beskrev dessa personer?

De 35 till 40 personer det gäller?

Du inser väl att 35 till 40 personer inte är representiva för långt över 300.000 individer?

Det är också långsökt att tro att samtliga män, unga som äldre sitter på samma skeva värdringar och kvinnosyn som du.

Är tämligen övertygad om att majoriteten av män anser att sex skall vara en frivillig samtyckt aktivitet där samtliga inblandade är aktivt deltagande.
Senast redigerad av Humbug69 2026-09-30 kl. 12:01.
Citera
2026-09-30, 11:40
Medlem
Citat:
Detta har naturligtvis både du och Cinmik "missat" att bemöta. Du får nu en ny chans.

Hur tolkar du det de säger? Håller du med dem?
Vad skulle detta innebära för alla män som har sex om de fick som de vill?

Nu försöker du återigen tillskriva mig åsikter jag aldrig yttrat. Varför beter du dig så Jocke?

Vad skulle sex för alla kvinnor innebära med din skeva syn på sexuellt umgänge?

Som tur är tänker inte de flesta av oss män som du.
Senast redigerad av Humbug69 2026-09-30 kl. 11:59.
Citera
2026-09-30, 14:19
Medlem
Citat:
Återigen fick du chansen att visa att jag skrivit det du påstår att jag skrivit men du tog inte chansen den här gången heller eller så är det så att du inte hittar det för jag har inte skrivit det.

Vad spelar det för roll? Jag har massor av gånger visat svart på vitt vad du påstår. Även inför det faktunet påstår du att du inte skrivit det du ordagrant skrivit.

Så det är väl rätt uppenbart att du håller dig till "alternativa sanningar" när verkligheten inte passar din agenda.
Citera
2026-09-30, 17:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Vad spelar det för roll? Jag har massor av gånger visat svart på vitt vad du påstår. Även inför det faktunet påstår du att du inte skrivit det du ordagrant skrivit.

Så det är väl rätt uppenbart att du håller dig till "alternativa sanningar" när verkligheten inte passar din agenda.

Det är dags för dig att hänvisa till något inlägg där jag ska ha skrivit det du påstår att jag har skrivit annars får du sluta med det du håller på med.
Citera
2026-09-30, 17:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nu försöker du återigen tillskriva mig åsikter jag aldrig yttrat. Varför beter du dig så Jocke?

Vad skulle sex för alla kvinnor innebära med din skeva syn på sexuellt umgänge?

Som tur är tänker inte de flesta av oss män som du.

Alltså du måste ju ha något allvarligt fel gällande läsförståelse eller vad gäller språk och kommunikation! Hur kan du få det till att jag försöker tillskriva dig en åsikt när jag ställer nedanstående frågor?

Detta har naturligtvis både du och Cinmik "missat" att bemöta. Du får nu en ny chans.

Hur tolkar du det de säger? Håller du med dem?
Vad skulle detta innebära för alla män som har sex om de fick som de vill?

Citat:
Den andra typen av kritik kommer från feministiska forskare som uppfattar
att lagen inte tar tillräcklig hänsyn till en ojämlikhet i makt som i praktiken
finns mellan könen, utan att den i huvudsak bygger på att parterna är
jämställda och att båda parterna kan göra fria val. Utifrån det perspektivet
uppfattar dessa kritiker att lagen inte tar tillräcklig hänsyn till de utsattas
inre vilja utan enbart ser till den uttryckta viljan. Eftersom den inre viljan
kan vara svår att uttrycka när obalansen i makt mellan parterna är stor, så
medför det att våldtäktsoffer inte får ett tillräckligt starkt legalt skydd
(Wettergren 2023, Bladini och Swedberg 2023).
Citera
2026-09-30, 17:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
De 35 till 40 personer det gäller?

Du inser väl att 35 till 40 personer inte är representiva för långt över 300.000 individer?

Det är också långsökt att tro att samtliga män, unga som äldre sitter på samma skeva värdringar och kvinnosyn som du.

Är tämligen övertygad om att majoriteten av män anser att sex skall vara en frivillig samtyckt aktivitet där samtliga inblandade är aktivt deltagande.

Här är det ju du som klistrar på mig en åsikt som jag aldrig har gett uttryck för.

Hur var det nu du beskrev de där personerna?
Citera
2026-09-30, 17:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är inte en korkad fråga bara för att du inte vill svara på den. Eller för att den inte passar in i ditt narativ.

Svara på frågan.

Jag märker tydligt att du inte förstår varför du inte kan ställa den frågan såsom du ställer den gällande det specifika fallet.

Tala om för mig när tjejen bestämmer sig för att sätta dit killen för våldtäkt?
(Om jag ställer dig den frågan kanske du får en hint om varför det är korkat av dig att ställa frågan som du gör till mig)
Citera
2026-09-30, 17:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej Jocke, jag har aldrig påstått att freeze/fawning inte kan bero på ett eventuellt tidigare trauma. Dessutom noterar jag att du försöker briljera med dina bristande läsförståelse på engelska. Ordet OFTEN betyder inte OFTAST som du vill göra gällande, det betyder OFTA. Hoppas du åtminsone förstår skillnaden på svenska.

Vad bygger du din halmgubbe på? Har den 17 åriga flickan tidigare påvisat en toalettfobi? Brukar hon bli lealös och handlingsförlamad av skräck varje gång hon måste kissa? Eller menar du att hon allt som oftast drabbats av freeze/fawning när hon är i närheten av 30 åriga män?

Varför är det helt uteslutet i din värld att freeze/fawning kan bero på realisationen att den 30 åriga mannen kommer att våldta henne?

Vad är mest troligt enligt dig Jocke?

Du kanske skulle ta av din extremt tätt stickade offerkofta och stå för det du ger uttryck för.

Återigen försöker du din vana trogen att tillskriva andra åsiker eller ståndpunker de gett uttryck för.

Vore välkommet om du åtminstone en enda gång svarar på frågor du fått.

Jag svarar på frågor. På frågor som går att svara på.

Tänk rent allmänt nu om du kan. Vi pratar om fall där varken våld, hot eller utsatt situation förelegat.
Ta reda på hur t.ex. en person med fawningtillstånd kan agera.

Om vi nu har ett fall där en tjej anmält en kille för våldtäkt. Hon säger att hon gjort som hon gjort för att hennes hjärna "sa åt henne" att göra det fastän hon kanske egentligen inte ville. Det spekuleras i ifall hon haft ett fawningtillstånd. Hon har efteråt berättat för sina kompisar att hon haft sex med killen fastän hon egentligen inte är intresserad. Killen säger att han inte förstår någonting eftersom hon inte har sagt ifrån eller visat fysiskt att hon inte ville och hon har varit delvis aktiv i sexet.

Tänker du i ett sådant scenario att det är en våldtäkt?

Skulle det vara bra att reda ut ifall det kan vara så att den här tjejen varit utsatt för något tidigare i livet? Bör man göra en utredning för att se om hon visar upp typiska tecken på fawning i övriga livet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in